Citat:
Ursprungligen postat av LegolasCrap
Och ni vill väl avskaffa system monopolet också då eller så kan vi alla dricka Coop / ICAs röda eller vita 10 liters tetra något annat lär väl inte finnas. Det gäller ju bara att tjäna så mycket pengar det går. Skit i kvalitén/sporten och tänk bara på %- en/spelet. Strappa71 Du verkar tillhöra kategori 2 enligt mitt tidigare inlägg. Jag har numera börjat en lista med personers har uppvisat olika beteenden enligt kat1 eller kat2. Det är ju bra att ha lite koll vem man pratar med
Vänja mig kommer jag aldrig göra mig i detta fallet sedan får ni kalla mig en trött gamal och seg grinig och lite mentalt ostabilt gringubbe
|
Alla som har varit utomlands vet att det finns ett helt annat utbud än enbart Lidl's eller Aldi's bag-in-box. Däremot är Systembolaget oerhört duktiga på att påstå att de står för kvaliteten och bredden i utbudet. När man så granskar dem så finner man i den egna systembutiken så finns det FYRA olika sorters Riojavin som är en Reserva eller Gran Reserva, och så finns det 109 olika bag-in-box med vin av tämligen enkel klass avsedd för masskonsumtion.
Det är precis likadant med andra monopol. Svenska Spel påstår t.ex. att de är någon slags garant för att folk inte skall hamna i spelmissbruk och för att idrotten skall få pengar. Sedan visar det sig att man ställer ut Jack Vegas-automater i de mest socioekonomiskt utsatta områdena, och av Svenska Spels avkastning går bråkdelar till idrottsföreningar, och merparten till statskassan.
Eftersom jag jobbar där jag gör så skall jag inte gå i sådan polemik med dig rörande spel på hästar, men det finns Maltabaserade bolag som hela tiden har varit beredda att betala exakt vad ST begärt, och det finns dem som inte vill betala en spänn. Som utredningsförslaget ser ut så kommer de som inte vill betala en spänn att få göra så, och det är väl där energin borde läggas på att bearbeta opinion och politiker till att inte skapa den olyckliga luckan i lagstiftningen. Det kommer nämligen bli tufft för hästsporten då.
Att licenssystem kommer att införas vet vi. Jag tror att man gör klokt i att inte försöka splittra upp genom hårt tonläge och oresonliga ståndpunkter. Man kan diskutera sakligt och konstruktivt istället. Om man inte klarar av det så får man nog fortsätta tro att höjden av lycka är att ha över 100 bag-in-box-viner att välja mellan.