Himmahästar och hög utdelning igen?
Bakgrund:
3 september 2016, nästan på dagen ett år sedan, så fick endast 6 system in V75 på Jägersro, lördagsomgången på Derbyhelgen. Dessa system hade alla hittat de tre utdelningsgivande rysarna på 3%, 4% och 5% och 7 rätt belönades med över 3.5 mkr.
Anmärkningsvärt eller slump att dessa 3%-4%-5% var alla från Jägersro. (Lugauer med en 3% och en 5%, J-M Dagsvold med en 4%) Solvalla stod för 2 segrar och Halmstad och DK (Charlottenlund) varsin.
Totalt startade 25 av 85 ekipage (29%) från Jägersro gav alltså 43% av vinsterna (3 av 7 lopp) förra året, och alltså endast storskrällar.
Dagens omgång:
Med 22 av 86 nu startande ekipage från Jägersro, så är det alltså 26% av de startande som ska försöka ordna hemmasegrar. Nästan identiska startekipagesiffror jämfört med förra året.
Är det då möjlligt att historien upprepar sig? Javisst, allt är möjligt, trav är trav. I nuläget (lördag morgon) är det ingen Jägers-häst som är mer betrodd än att vara tredjehandare på strecken, (både Conrad i avd 1 och Uhrberg/Lars I Nilsson i avd 2) och av dessa högst % på Seethestar (12%) Jag bedömer det som att åtminstone en av alla lågprocentade Jägershästar ändå tar sig till vinnarcirkeln. Det bör då bli bra streckprocent.
Blir det en riktig skrällomgång såsom förra året, så är det med största säkerhet 1-2 ytterligare Jägershästar med på den bravaden.
Tips:
I slutsats så bedömer jag ändå Jägersro-ekipagens vinstchanser att det blir 1 av avdelningarna som erövras på himmaplan.
Bästa chans hemmaekipage:
Avd 2: Nr 3 Seethestar
Övriga med bäst chanser:
Avd 1: Faller storfavven så kan det mycket väl bli Lugauer, Uhrberg eller Kolgjini
Avd 6: Xlnt Chili Tripel, obesegrad hemma, Lövgren kan profitera på hårt tempo med vass spurt.
Avd 7: Lövgren eller Lugauer har smaskigt fina spår, så varför inte. De är med på min kupong i vart fall.
Senast redigerad av Trav365 den 2017-09-02 klockan 06:59.
|