Visa ett inlägg
Gammal 2017-11-03, 17:09   #58
overpace
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
Det beror en hel del på hur stora system man gör och hur väl man mentalt tål att spricka på favoriter.

1. Riktigt dåligt spelvärde=Ta bort. Särskilt om du siktar mot högre utdelningar.
Om du spelar ett stort/mkt stort system och därför inte vill spricka på "lätta" hästar, kan du lägga den var du vill i systemet. Lite grann beroende på hur din strategi ser ut. Skapa sen en extra Utgång för Överspelade där max 1 eller 2 får vinna.

2. 70 jmf med 50 är inte en smula överspelad. Det är värre än så.
I detta exempel tycker jag att systemets storlek och de övriga hästarna i loppet får avgöra. Hittar du en eller två som du vill bygga på? Spela då med dem, eller med dem och favoriten om du vill chansa mindre.
Annars tycker jag att man ska spika 50%-chansen om systemet är under ca 2000 kr. Särskilt om det är jackpott.
För större system gäller "alltid andra regler".

3. Ta alltid bort om man spelar för under 5000 kr.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat