Då var det dags för min favorit igen, NCAAB som startar på fredag, och jag kommer naturligtvis att följa säsongen detta år också, och ge ut spel som vanligt.
Senaste säsong gick det hyfsat på NCAAB fronten och målet är att göra en ännu bättre säsong nu. Så länge NCAAF och NFL pågår så är det football som är sport nummer ett i Amerika.
I de mindre konferenserna i NCAAB kan man hitta väldigt softa linor här i inledningen och medan football pågår, så målet är att skära ner lite på NCAAF och NFL när basket kör igång. Jag kommer nog att följa allt, men det kommer till stor del att bestå av basket. Är det någon som ryggar spelen, så rekommenderar jag att rygga alla spel.
Jag tänkte ge lite riktlinjer för hur jag kommer spela NCAAB i år. Det jag lärt mig från förra säsongen är det att inte försöka följa alla konferenser och matcher. Det är otroligt många matcher varje dag, på helger ca 100-150.
Jag kommer främst att utgå från tre saker när jag väljer ut mina spel:
1.Hemmaplansfördelen
I NCAAB är hemmaplan för vissa lag viktigare än någonsin. Större skolor som åker till en mindre skola har ofta väldigt svårt med atmosfären där, allt är så litet, tight och nära på att man ofta har svårt att hantera det. Samma sak för mindre skolor som åker till en större skola och spelar.
2. Power ratings
Jag kommer att använda en sida som jag verkligen gillar här,
www.kenpom.com. Här får man en väldigt bra översikt på hur lag presterar, deras offensiva och defensiva effektivitet. Bra för totalspel är Adjusted Tempo, där man ser med vilket tempo lagen spelar, possessions per 40 minutes.
3.Skaderapporter
www.boydsbets.com/ncaa-basketball-injuries/.
På denna sida ser man översiktligt lagens skador, om spelaren är out, healthy eller frågetecken. Man får också en uppfattning om skadorna påverkar laget mycket eller lite, dvs high impact eller low impact.
Då så, då kör vi igång och hoppas på en bra fortsättning med spelen härifrån och framåt!!!!!!!