Att SD går över 4%, ja, oddset på 1,30 säger väl just att det är väldigt stor chans. 1.15 nu, fortfarande spelvärt? Bättre än bankräntan. Gratis pengar.
Citat:
|
Risken finns självklart att jag varit "enögd" i denna bedömning, och undermedvetet letat argument som styrker denna tes.
|
Källor hade hjälpt jättemycket, men samtidigt är det ju allas ansvar att själva bilda sig en uppfattning.
Jag är själv inte insatt å kan inte avgöra om det är ett bra spel eller inte, men några tankar har jag om innehållet i din rek.
Citat:
|
5. Varför skulle svenskarna skilja sig anmärkningsvärt från norrmän eller danskar? Frp(No) 22,9% och Danskt FP 13,9% i senaste valen.
|
För att vi har skiljt oss från norrmän å danskar vid tidigare val kanske?
Citat:
|
7. På Facebook har över 100k svenskar över 18 år röstat. SD ligger på 18,1%. Klart största mig veterliga opinionsundersökning om än dock ej demografisk
|
Det finns även en kebab som har fler fans än SD å en rätt stor grupp med kids som är sugna på att gräva loss skåne med spadar.
Citat:
|
8. 497k förstagångsväljare(motsvarande ca: 10% av väljarna). Minst 20% av dessa förväntas rösta på SD enligt opinionsundersökningar. Bara dessa 20% motsvarar alltså drygt 2% av valmanskåren.
|
En googling sa mig att 497K beräknas motsvara 7% av de RÖSTBERÄTTIGADE.
Statistiska centralbyrån, SCB - Allmäna valen 2010: Antalet förstagångsväljare fortsätter att... - MyNewsdesk
Å en till googling sa mig att Valdeltagandeundersökningen 2006 visar stora skillnader i deltagande mellan olika åldersgrupper. Lägst var valdeltagandet bland de yngsta och äldsta. Detta trots att andelen förstagångsväljare ökade.
Statistiska centralbyrån, SCB - Ökat valdeltagande bland förstagångsväljare - MyNewsdesk
Citat:
|
10. Opinionsundersökningar görs fortfarande nästintill uteslutande genom uppringning till fast telefon. Över 40% av svenskar 18 till 30 år saknar fast abonnemang.
|
Å detta är du liksom helt säker på!?! Eftersom jag inte ska reka eller spela på det här så nöjer jag mig med en undersökning från i vintras där 10.000 svenskar mellan 18 å 30 år har intervjuats.
http://www.nyhetskanalen.se/polopoly...sväljarna.pdf
(Det intressanta med länken är inte resultatet, utan att de påstår sig ha fått tag på 10 000 unga röstberättigade)
Men sverigedemokrater kanske inte har mobiltelefon heller, de har bara facebook.
Oddsen har ju sänkts så ni är väl ett gäng som har lirat och man får väl önska er lycka till. Men 18-30-åringarna ska ju ta sig till vallokalerna innan ni kan hämta ut era pengar, så ni får väl hoppas att det inte regnar på valdagen eller sups för mycket kvällen innan.