Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-13, 14:50   #2
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Damernas världscup är i slutskedet och det återstår endast fem deltävlingar och dessa kommer avgöras i två sprint med jaktstart samt en avslutande masstart. Hittills har det varit 17 deltävlingar, nämligen fem sprint med jaktstart, en fristående sprint samt fyra masstarter och utöver detta även två individuella (distanslopp).

Fokus kommer alltså vara på form samt hur det tidigare har gått i framför allt sprint med jaktstart men även i de fyra masstartsloppen (där enbart de 30 första i världscupen deltar).

Enligt mig står det mellan tre skidskyttar, men med en outsider som jag också kommer gå in på djupet. Spelbolagen som i skrivande stund erbjuder odds på detta är Marathonbet, Nordicbet, Betsafe (samma som Nordicbet) och Betfairs spelbörs. Det är vad jag hittat åtminstone och skulle fler erbjuda odds så får ni gärna nämna det i tråden.

Kaisa Makarainen - 2.00 - Marathonbet
Anastasiya Kuzmina - 3.50 - Nordicbet
Laura Dahlmeier - 4.35 - Nordicbet
Darya Domracheva - 16.00 - Marathonbet

En av ovanstående kommer ta hem den totala världscupen enligt mig. Att det erbjuds odds på Dorothea Wierer till 15.00 hos Marathonbet samt 10.00 hos Nordicbet förstår jag faktiskt inte. Ser faktiskt inte framför mig hur hon ska kunna hamna överst. Har man de tankarna rekommenderar jag hellre att spela henne som vinnare eller topp 3 i framtida fem lopp. Det ges bl a 26 i odds som vinnare i kommande sprint på torsdag eller 6.50 som topp 3. Dessa odds värderar jag alltså inte utan säger enbart att de är bättre än att spela henne som totalsegrare i världscupen.


Så hur är ställningen då inför avslutningen?

Kaisa Makarainen - 666p
Anastasiya Kuzmina - 613p
Dorothea Wierer - 568p
Laura Dahlmeier - 566p
Darya Domracheva - 527p

För en seger i en världscuptävling får man 60p, som tvåa 54p, och en tredjeplats ger 48p. Därefter faller det till 43p, 40p, 38p, 36p, 34p, 32p och en tioendeplats ger 31p. Efter detta faller det med en poäng per placering ner till plats 40 som tar sista poängen.


Nu tänker många - ja då är det bara att räkna och lägga till de kommande poängen och då är det ju fördel Makarainen på alla plan. Bara dunka till 2 i odds helt enkelt. Om det vore så enkelt. Risken finns ju att Makarainen missar en tävling här på slutet och om då Kuzmina vinner den så går hon förbi och upp på 673p totalt, dvs sju mer än vad finskan har i dagsläget. Men och nu säger jag men med stora bokstäver...

När hela världscupen är slut så stryker man helt enkelt sina två sämsta placeringar och poäng, de räknas alltså inte med i totalen. Det gör ju faktiskt att läget i realiteten ser lite annorlunda ut redan idag. Samt kommer det ju påverka hur det blir med de fem sista tävlingarna dessutom. Vi tar och tittar på hur ställningen är idag ifall de stryker de två sämsta placeringarna (eller då de inte varit med och tävlat, dvs noll poäng), då ser vi följande...

Kaisa Makarainen - 624p
Anastasiya Kuzmina - 608p
Lauara Dahlmeier - 566p
Dorothea Wierer - 548p
Darya Domracheva - 527p

Nu är det klart jämnare mellan de som har chans att vinna och det är framför allt Makarainen som tappar 42p och Wierer som tappar 20p som drabbas, men även Kuzmina får ett bortfall på 5p.

Både Dahlmeier och Domracheva har alltså missat fyra respektive fem tävlingar pga sjukdom etc. Så båda dessa kommer alltså att enbart få lägga på samtliga poäng i resterande tävlingar från nuvarande ställning (överst i inlägget) utan några andra ändringar. Detta medan Makarainen t ex vid en seger får 60p måste ta bort 15p (26e plats) samt även vid en tiondeplats som ger 31p får stryka 27p (14e plats) som är hennes sämsta placeringar - då hon varit med och tävlat i samtliga lopp hittills. Och lägg därtill att sen återstår det ju tre tävlingar dessutom som kommer kunna ändra det än mer.


Därför tycker jag den andra poängtabellen faktiskt är mer intressant att titta på för om samtliga åkare presterar bra och slutar över följande placeringar så sker nämligen inga ytterligare poängavdrag utan de poängen som samlas in behåller man och följande placeringar är det som gäller för åkarna.

Dalhmeier och Domracheva tar de poängen de gör som nämnts ovan. Kuzmina tar de poängen hon får såvida hon inte slutar 37a eller sämre, alternativt inte ställer upp och detta gäller alltså enbart i en tävling då hon redan har en nolla!

Wierer har också redan en nolla så det är enbart en tävling som kan påverka hennes poäng här och det är om hon kommer sämre än 20e plats alternativt ej ställer upp. Till sist har vi ju Makarainen som det kan ändras lite mer för - och det alltså i två hela tävlingar. För skulle hon sluta sämre än 40e eller kanske missa två tävlingar så har hon ju 42 extra poäng att lägga till den andra poängställningen likväl, men antagligen kommer hon att tävla och även placera sig högt. Placeringar under en 26e plats påverkar hennes resultat och det kan även en enstaka placering under plats 14 göra.


Det är alltså många saker som kan inträffa för att röra om i grytan men det är ju sådant vi spelare gillar väl? Slår vi datorsystemens uträkningar? Vilka variabler är det spelbolagen baserar sina odds på? Har de föregående år med som en variabel? Lägger de vikt vid andra tävlingar än de som återstår? Det jag menar, tar de med distansloppen?

Oavsett så tänkte jag hjälpa till och göra en förenklad modell som kommer visa lite olika sannolika, tänkbara och optimala slutresultat faktiskt. Sen får var och en avgöra vad som känns troligast och i reken som kommer ligga ute senare får ni mitt spel helt enkelt! Men först nedan så går vi igenom hur de presterat efter OS samt hur det gått i de föregående sprinterna, jaktstarterna och masstarterna.


De tre bästa placeringarna samt vad snittpoängen varit i de tävlingar där de ställt upp kommer presenteras. Namnet överst, sen raden under topp 3 samt totalt poängsnitt i sprint, därefter på nästa rad topp 3 och totalt poängsnitt i jaktstarter och till sist understa raden topp 3 och snittpoängen totalt i masstarterna.

Kaisa Makarainen
2, 6, 6 - 33.8p (sex tävlingar)
2, 5, 5 - 40.2p (fem tävlingar), totalt på elva tävlingar är snittet 36.7p
1, 3, 4 - 44.5p (fyra tävlingar)

Faktum är att Makarainen i jaktstarten oftast placerar sig i paritet med hur det gått i sprinten, men med ett undantag då hon åkte upp sig från 26e till 5e plats. I masstart blir det generellt höga placeringar och som sämst var det en 14e plats.

Anastasiya Kuzmina
1, 1, 2 - 39p (sex tävlingar)
1, 1, 2 - 41.8p (fem tävlingar), totalt på elva tävlingar är snittet 40.3p
2, 4, 16 - 35p (fyra tävlingar)

När det gått bra för Kuzmina i sprint så blir det också en bra placering i jaktstarten, nämligen etta till tvåa och omvänt i två tävlingar samt dubbelseger i en. Annars blir det rätt mediokra resultat, runt 15e till 30e plats där jag ser ett ras med 18 placeringar i en tävling faktiskt. Det blandas friskt och så även i masstart med en 23e plats som sämt.

Laura Dahlmeier
2, 2, 5 - 40.2p (fem tävlingar)
1, 1, 7 - 45.4p (fem tävlingar), totalt på tio tävlingar är snittet 43.1p
2, 3, 5 - 44.5p (fyra tävlingar)

Dahlmeier har i samtliga starter åkt upp sig markant i jaktstarten med en tiondeplats som sämst (från plats 16) och tyskan placerar sig alltid högt i masstarten med en sjundeplats som sämsta resultat. En åkare som älskar fajten man mot man, eller kvinna mot kvinna som i detta fallet. Mycket stabil totalt sett.

Darya Domracheva
1, 1, 4 - 49.8p (fyra tävlingar)
3, 3, 6 - 44.7p (tre tävlingar), totalt på sju tävlingar är snittet 47.6p
1, 6, 10 - 43p (tre tävlingar)

Domracheva tar eller tappar någon placering i jaktstarten men det är allt. Hon presterar nämligen alltid bra och har en 14e plats som sämst på hela säsongen men det var i ett distanslopp där en bom automatiskt blir en hel minuts tillägg. I övrigt är det alltså tiondeplatsen ovan som är det sämsta under 2017/2018. Imponerande.


Då har vi gått igenom säsongen i stort och nu blir det en snabb blick på formen efter OS. Det är dock vanskligt att enbart basera detta på tävlingarna i Finland i helgen som var men det finns inte mer att gå på dessvärre och OS i sig vill jag inte räkna in då det borde vara formtoppat för samtliga där (oavsett resultat).

Makarainen blev tia i sprint och fyra i masstarten
Kuzmina nådde en 30e plats i sprinten och en 16e plats i masstarten
Dahlmeier blev femma i sprinten medan det blev en sjundeplats i masstarten
Domracheva vann sprinten men blev faktiskt bara tia i masstarten, med fem bom.

I masstarten över 20 skott var det mycket bom från samtliga faktiskt. 3, 3, 5 och 6. Utan att ha sett tävlingarna verkar det ha varit besvärliga förhållande då det var mycket bom generellt och de "tursamma" som sköt noll eller ett tog de tre pallplatserna och utöver det bra placeringar.


Räknar vi inte med form utan tittar på säsongen i helhet och fokuserar på snittpoängen i de tävlingar som varit och tittar på de som återstår så får vi följande sluttabell när avdrag gjorts för två sämsta placeringar...

Kaisa Makarainen - 815p (810p)
Anastasiya Kuzmina - 804p (770p)
Laura Dahlmeier - 782p (740p)
Darya Domracheva - 760p (715p)
Dorothea Wierer - 720p (710p)

Siffran inom parentes är den som är förväntad vid en riktigt dålig tävling alternativt att man missar en deltävling. Jag tror dock ingen gör ett bottenapp utan det är nog mer sjukdom etc som kommer står i fokus i sådana fall.


När jag räknar lite på vad det mest optimala resultatet är för varje åkare så framkommer följande poäng. Det är inte räknat på fem segrar utan vad som är realistiskt att tro om de prickar toppform och når de bästa resultaten som är sannolika.

Kaisa Makarainen - 868p
Anastasiya Kuzmina - 848p
Laura Dahlmeier - 826p
Darya Domracheva - 797p

Det som man inte ser i tabellen ovan är ju att om Kuzmina nu presterar på topp så kan ju inte övriga också ta de segrarna som jag räknat in utan då kommer de övriga ha färre poäng. Detta ska man ha med i sina beräkningar.


Till sist vill jag nämna att det troliga slutresultatet ifall samtliga kommer vara friska går att läsa i min expertrek som kommer upp under kvällen alternativt morgondagen - det beror på när det blir aktiverat! Men nu har samtliga chansen att innan min rek bilda sig en egen uppfattning och lägga sina egna spel för att försöka slå bolagen.

Jag hoppas att artikeln inte blivit för mycket wall of text, utan att det går att plocka ut russinen från all information som finns med. Oavsett så kommer det bli en spännande avslutning på damernas världscup. Må bästa kvinna vinna!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
_Edge_ (+5), Gotland (+5), Bjurling (+10), Lazlo (+5)

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-13 klockan 16:48.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat