Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-15, 17:11   #7
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

En liten genomgång av dagens tävlingar samt hur det ser ut framöver vad gäller skidskyttet! Det blir lite personliga tankar och liknande vad gäller varians etc dessutom.


Damernas sprint blev väldigt annorlunda än förutspått. Att Kuzmina skulle vinna är ingen överraskning utan det kanske t o m var ett bra odds på henne som segrare. Bra skytte och imponerande skidåkning. Och även om det är tre dagar till jaktstarten så påstår jag att det kommer gå undan och med bra chans att vinna även då.

Det som gör att mina tidiga tankar om världscupsegraren i totalcupen gick helt i spillror är just Makarainens usla resultat idag, plats 40! Det är med råge hennes sämsta placering den här säsongen. Fyra bom är också på tok för mycket men skidåkningen var inte heller på topp - om än det blev tredje bästa tid men drygt 30 sekunder efter Kuzmina.

Domracheva gör ett klart godkänt lopp, eller riktigt bra t o m. Felfritt skytte och näst snabbast i spåret. Men likväl räcker det inte till bästa placering men hennes möjligheter att klättra i den totala världscupen ökade och hon får ses som tredjehandsfavorit nu men dock långsökt att se henne ta hem den! Kommer sannolikt ligga 40-50 poäng efter Makarainen efter jaktstarten på söndag. Då är avdrag gjorda i min poängberäkning för säsongens två sämsta placeringar som får strykas.

Innan loppet hade jag mängder med spel i huvudet och jag valde att skriva upp fyra intressanta ovan i speldagboken som mervärde till mina rekar. Dessvärre skrev jag enbart rekar på tre av dessa och inte lika stor del av massan fick ta del av ett topp 3 spel på Juliya Dzhyma till 20 gånger pengarna men grattis till er som läste och tog det.

Vad sysslade Dahlmeier med idag annars? Det var henne jag trodde mest på som potentiell utmanare till finskan. Det blev två bom i liggande och bara nionde bästa tid i spåret. 28e plats är verkligen en rejäl miss även på den här tjejen som annars visat sådan stabilitet under säsongen.


Men ska vi summera det hela så är det faktiskt det som är tjusningen med skidskytte. Det är långt ifrån lika statiskt som vanlig längdåkning. Oftast tar jag fördel av det men hittills på få spel har det blivit lite stolpe ut i rekarna.

Viktiga tankar när man letar odds i skidskytte är oftast att som vinnare/topp 3/topp 6 eller liknande leta nedifrån och se vilka som har möjligheter. Det finns oftast riktigt höga odds här som borde varit klart lägre medan andra odds så klart ligger på den nivån de ska. Ytterst få gånger som favoritoddsen är spelbara. Verkligen något att tänka på.

Sällan jag spelar eller tipsar om så låga odds som på dagens spel på Shipulin. Just för att jag vet hur många variabler som ska räknas in. Vips så har några kombattanter en toppdag i spåret och lyckas skjuta fullt. I dag var de dessutom många som överraskade positivt i herrarnas sprint. Sen tror jag dock inte L'Abbe-Lund hade ett fördelaktigt odds. Hur kunde man räkna ut den vinnaren? Snudd på omöjligt säger jag.


På pallen hade vi annars de två storfavoriterna som båda stod i 3.00 före start och jag tror att det fanns värde där faktiskt. Sen var frågan vilket ben man skulle välja - för i mitt tycke är det bättre värde på en av dessa och bättre ta ställning då.

Julian Eberhard visade toppform i skidåkningen och var bara 0.2 sekunder från pallplats och jag tycker även jag vill lyfta fram Lukas Hofer som tog en femteplats med en bom. Där gick det också riktigt fort under skidorna!


Mycket tankar har annars gått till hur många rekar jag ska skriva inför tävlingarna. Ska jag skriva tio stycken eller nöja mig med ett par tre stycken? Jag har valt det senare och det kommer öka variansen i spreadsheetet. Men så får det vara - och det blir dumt att lägga alla spel där men bara reka några av dessa!

Däremot kommer jag ge mervärde i speldagboken här om framför allt skidskyttet. Det blir lite bra spel förutom det som rekas. Det blir lite djupare analyser inför samt lite annat matnyttigt och jag hoppas det är av värde för er som läser. Jag lyssnar gärna på kritik och förslag så det är fritt fram att kommentera.


Till sist går jag igenom hur det ser ut inför damernas fyra avslutande tävlingar för att ta hem världscupen.

Anastasiya Kuzmina - 673p
Kaisa Makarainen - 667p
Darya Domracheva - 581p
Laura Dahlmeier - 579p

Övriga är helt borta från vinstchans vågar jag påstå. Redan tidigare sågade jag ju oddsen på Wierer till 10 och hon ligger femma och ger 101 just nu. Fortfarande väldigt minus i ev. Det ska så mycket till att det borde ge åtminstone 1000!

Men tabellen ovan stämmer inte helt eftersom de ska stryka sina två sämsta tävlingar! Fördelen Makarainen hade inför dagens tävling är ju att den poäng hon tog kan hon stryka och tillgodoräkna sig 27p från en tidigare "dålig" tävling. Därför tappar hon inte så värst mycket trots allt. Men jag räknar om tabellen och visar hur det faktiskt ser ut nu.

Anastasiya Kuzmina - 668p
Kaisa Makarainen - 651p
Darya Domracheva - 581p
Laura Dahlmeier - 579p

Det vi ser är att Makarainen måste stryka 15p plus den hon tog idag medan Kuzmina har missat en tävling och stryker den samt endast 5p. Övriga två har redan missat fler än två tävlingar och ska inte stryka bort några poäng alls.

Det ser ju jämnt ut om man tittar i listan ovan och då kanske någon tycker att min rek på 1.70 i odds på Kuzmina som totalvinnare är helt felaktig - men lägg där till att det är en jaktstart på söndag och Kuzmina startar först medan Makarainen startar på plats 40! Det skiljer nästan två minuter mellan dessa. Och även om jag sagt att nästan inget är omöjligt inom skidskytte så är det ingenting jag hittar som tyder på att det inte skiljer fler placeringar mellan dem även efter målgång i jaktstarten.

Kuzmina missar inte pallen och Makarainen kan i sin bästa melodi nå topp 10 men jag gissar på runt 15e plats. Vi leker med tanken på 34 poäng som en åttonde plats ger istället för 26p som 15e plats ger. Samtidigt blir Kuzmina trea leker vi med tanken för att se hur det skiljer i det sämsta tänkbara scenariot för min rek.

Kuzmina - 716p
Makarainen - 685p
Domracheva - 641p som bäst!

Och skulle Kuzmina vinna medan Makarainen har en tyngre dag så blir det 60p resp 20p istället som ska läggas på. Då har vi 728-671p, dvs 57 poäng som skiljer! Det är en vinst mot att inte ställa upp i skillnad.

Då har vi tre tävlingar kvar, sprint med jaktstart samt en masstart och i masstarten blir man som sämst 30e med 11 poäng. Läget med att stryka resultat nu kommer påverka väldigt lite då det rör sig om fem poäng för Kuzmina och 16p för Makarainen och då ska de alltså för att få dessa poäng missa helt framöver. Ja, det är lite invecklat men det hade större betydelse inför dagens tävling än nu just pga finskan usla resultat.

Det är nog lika troligt att Kuzmina inte kommer till start alls som att hon skulle göra så dåligt ifrån sig i spåret att det inte ska räcka till slutsegern nu. Läget förändrades enormt just för att det blev seger kontra plats 40 och det påverkar jaktstarten så mycket också! Själv har jag gått in max på Kuzmina till 1.70!

I skrivande stund är det 1.60 i odds vilket fortfarande är bra - t ex så vill folk ha 1.35 i odds på Betfair men ingen erbjuder det oddset.

Tror jag fått med det mesta även om det är svårt med överblicken i den lilla ruta jag skriver i
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
knockyou (+10)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat