Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-17, 21:49   #14
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Så har jag dragit på mig en skada igen och det gör att jag ikväll istället fokuserar på att skriva och uppdatera lite här angående mina rekar tidigare. Lyckades faktiskt följa damstafetten halvt om halvt via mobilen när vi var på väg till match, medan jag ska försöka se herrarnas lopp senare ikväll (om än tveksamt).

Åtminstone har jag nu gått igenom de olika tävlingarna, dvs damernas stafett samt herrarnas jaktstart. Jag ska försöka nämna lite uppseendeväckande händelser men framför allt jämföra med mina rekar.

Jag börjar med damernas tävling. Här hade jag som enda rek, Ukraina före Ryssland i mål. Utöver det nämnde jag lite marginella sidospel i dagboken här som är lite mervärde till de som följer mina rekar. Först fokus på reken.

Första sträckan blev inte alls som jag tänkt mig. Ryskan Kaisheva överraskade på mig även om spelbolagen faktiskt hade henne högre upp så jag får ge mig lite där, 0-1 helt enkelt. Men även om det var Ryskan som gjorde det bra så hjälpte inte ukrainskan till speciellt mycket på slutvarvet för att hjälpa spelet. Det blev hela 30 sekunder efter ryskan vid växlingen och då använde ukrainskan ett extra skott i stående medan ryskan hade två extra i det liggande. Det skilde nämligen bara en enda sekund mellan dessa efter andra skyttet, sen vet jag inte vad som hände och det var oroväckande! Dock var det ju litet hintat med dålig form för Merkushyna men klart sämre än väntat här.

På andra sträckan menade jag att ryskan kommer få det tufft i det stående skyttet och det var väl det som räddade dagen och spelet till vår fördel men jag återkommer till det. Det skilde alltså 30 sekunder vid växlingen och normalt säkra Vita Semerenko börjar med tre extra skott och efter det liggande skyttet var det nu hela 40 sekunder tack vare att även Virolainen sköt ett extra skott. De kör i stort sett lika fort på andra varvet inför det stående skyttet och här hände det som jag halvt förutspådde då ryskan endast hade 70% i det stående. Det blir alla tre extra skott och då var fortfarande inte en tavla träffad och det blev även en kostsam straffrunda. Två extra skott för Ukraina och vips var vårt spel fem sekunder före efter det stående skyttet. Virolainen tar igen det på slutvarvet och efter halva tävlingen var det i stort sett helt lika.

Hur såg då prognosen ut?
Citat:
In på tredje sträckan skulle jag vara förvånad om inte Ukraina är i förarsätet. Valj Semerenko för Ukraina och hon är säkerheten själv på vallen i år, hela 92% träffsäkerhet! Hon matchas mot en ung rätt lovande skidskytt som presterar 89% på skyttevallen men inte har åkningen med sig ännu. Dock inte dålig i spåret så knapp fördel även här till Ukraina!
Det var inte lika bra i verkligheten och nu hade ju ryskorna sitt starkaste kort på sista sträckan vilket även Ukraina - åtminstone formässigt - hade. Men inför den sista växlingen skulle väl redan Ukraina ha avgjort? Nu skulle det alltså bli en spännande tredje sträcka!

Felfritt skytte för bägge i det liggande och även om SLivko var snabbare på vallen så tappade hon i spåret och efter det första skyttet var Valj Semerenko ungefär åtta sekunder före. Den andra rundan var ukrainskan 12 sekunder snabbare och på det stående skyttet blev det ett extra skott bara medan ryskan fick använda även ett andra extraskott för att få ner samtliga fem tavlor och detta bidrog till att 13 sekunders tapp på skjutvallen. Strålande då Semerenko varit snabbast i spåret dessutom men de 32 sekunderna blev dessvärre inte så mycket mer, några tiondelar.

Totalt sett ändå väldigt fint med den här ledningen inför den avslutande växlingen. Bra form på bägge och något extra skott hit eller dit borde inte betyda så mycket, ej heller några sekunder i skidspåret. Ryskan tar dock in hela åtta sekunder till första skjutningen. Inte nog med det, ett extra skott för Dzhima och hela 14 sekunders tapp till på skjutvallen. Dramatik helt enkelt för vårt spel. Men ryskan Yurlova gick nog ut lite väl hårt för på andra varvet så tappar hon faktiskt fyra sekunder vilket visar sig vara väldigt avgörande till slut. För trots 88% på Dzhima så blir det tre extraskott medan ryskan klarar sig med ett extra. Vips, 18 sekunder bort direkt och nu är Ryssland åter före med tre sekunder. Normalt sett är det slut här men om det var ukrainskan, Gud eller någon annan som ville annat vet jag inte, men på slutvarvet är Dzhima snabbast av alla (av de på sistasträckan) och kör ifrån Yurlova med sex sekunder så att avståndet i mål mellan åttan Ukraina och nian Ryssland är 3.2 sekunder!

Onödigt dramatiskt tycker jag eftersom det mesta såg ut ungefär som förväntat inför slutet. Spelet sitter och det är alltid trevligt med gröna siffror! Men usch så nära att det knäcktes både stavar och skidor när Ukraina genomförde sin sista växling, helt ensamma dessutom. Dzhima gick ner i snön men utrustningen såg ut att hålla. Tre sekunder, en knäckt stav där hade det varit omvänt antagligen. Även om jag låg under med 0-1 mot bolagen efter en sträcka vill jag säga att det blev en seger med åtminstone knappa 2-1 till mig!


Nämnde även Vitryssland att leda efter första sträckan. Skardino gör det man förväntar sig ungefär. Dock ett extra skott men hade nog inte hjälpt med felfritt heller då det skilde tio sekunder till Italien (favorit att växla först). Då hade ändå Vittozzi tre extra skott men då hon var snabbast i spåret och flera andra lag också gjorde det bra så sitter inte spelet, men det kommer det inte göra mer än kanske 10% av gångerna.


Sverige före Italien till dubbla pengarna blev pannkaka utan dess like! Italienskorna hade ju sina två bästa i början och det avståndet som skapades då, en minut och tio sekunder skulle visa sig bli för svårt att ta in. Detta då de två övriga italienskorna överraskade positivt med endast fem extra skott totalt och inte så dåligt i spåret heller. Det blev nästan två minuters avstånd i mål trots bra skytte, två extra skott på de två sista sträckorna samt ett extra på första sträckan var allt. Men vad hjälper det när Anna Magnusson var så långsam på sin sträcka? 17e åktid och nästan en och en halv minut efter Marie Dorin-Habert som var snabbast på tredje sträckan.


Dessvärre var även Vitryssland två sekunder efter vid första växlingen och det här spelet tycker jag fortfarande är bra. Men ryskan gjorde det bra och det är bara att kapitulera och gratulera för den insatsen.


Det som grämer mig mest är faktiskt att jag i åtskilliga minuter och nästan timmar vägde Tyskland mot Frankrike och gång på gång tyckte jag 3.15 i H2H på Frankrike var bra. Men sen kom spökena och sa att Tyskland är så snabba och hyfsat skjutsäkra att de kan inte förlora. Sen varvade jag liknande scenario flertalet gånger! Frankrike vann på imponerande sätt. Bara gå vidare när man inte lagt spelet helt enkelt.


Vad tycker jag var överraskande rent generellt annars då - av det jag såg?

Att Laura Dahlmeier ser så trött ut på slutvarvet och tappar på fransyskan var märkligt. Efter det stående skilde det väl åtta sekunder och då trodde jag det skulle bli kamp ändå in i mål. Det blev det inte. Visst, tyskans form är långt från tidigare år, men ändå?

Sverige använder endast tre extraskott och har bäst skytte av alla men det gör ju inte så mycket med några skott extra i stafetterna om man bara är snabba nog i spåret.

Norge tar fjärdeplatsen trots en straffrunda och hela tio extraskott. De såg farliga ut tyckte jag annars men det går inte att sprida skotten hur mycket som helst. Marte Olsbu på sista sträckan sköt bort pallplatsen.

Domracheva tredje bästa tid på sin sträcka trots viktigt lopp imorgon för henne.

Japan växlade som tvåa efter en sträcka och var med i toppen rätt länge innan det till sist blev en 18e plats.

Sist nämner jag att Marie Dorin-Habert var drygt fyra sekunder snabbare än Anais Bescond i spåret i dag. Dock två extra skott jämfört med ett enda för Bescond. Dorin-Habert hade även snabbare skytte. Varför jag avslutar med att nämna detta är just pga spelet H2H mellan dessa i morgondagens jaktstart där jag rekat Dorin-Habert till 2.10 i odds. Hon startar tio sekunder bakom och det ser verkligen ut som en slantsingling även efter damernas stafett!

Jag återkommer senare med fler tankar. Dock mycket kortare och snabbare genomgång av herrarnas jaktstart. Men där fanns det några fina spel som dessutom satt!

På återseende!

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-03-17 klockan 21:51.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat