En masstart kvar för damerna i världscupen innan säsongen är slut och det vinns en vinnare av den totala världscupen. Händelserika tävlingar på slutet har gjort att det fortfarande är öppet vem som ska ta hem det och mina tidigare analyser har både varit rätt och fel. Det är inte lätt när de helt plötsligt ska försöka få ner fem tavlor mellan varven och det kastas om i ledningen.
I mina tankar inför jaktstarten idag och masstarten imorgon uppskattade jag en andraplats samt en niondeplats i snittpoäng för Mäkäräinen. Vad gäller Kuzmina såg jag en sjätteplats samt en femteplats. Kuzmina tog sin sjätteplats medan finskan gick segrande ur striden idag. Ska mina poäng stämma så ska alltså Mäkäräinen komma på 15e plats men så dåligt tror jag inte det går för henne. Snabba kast helt enkelt. Just att vinna eller komma topp tre ger ju lite extra stora försprång i poängtabellen.
Domracheva som jag ansåg ha nästan likvärdiga möjligheter som Mäkäräinen att vinna totalcupen gjorde ju inte det som det länge pekade på i jaktstarten. Det blev inte seger trots att det mesta låg upplagt för det inför sista stående skyttet. De var nämligen tre in på vallen samtidigt. Bescond och Dahlmeier drar på sig en straffrunda, men Domracheva skjuter två bom och vips blev det endast en fjärdeplats och 43 poäng istället för 60 poäng. Eftersom Mäkäräinen sköt fullt blev det 60 poäng till finskan istället för 43 som det såg ut som. Allt förändrades på så små marginaler.
Vänd på det och Mäkäräinen hade haft 767 poäng medan Domracheva hade haft 761 poäng. Därför ansåg jag Domracheva som ett klart bättre spel pga oddsen igår även om jag själv inte lastade in där. För som jag också skrev var det Kuzmina som kan sätta stopp för sin seger genom att skjuta dåligt rakt av. Det blev 38 poäng i dagens jaktstart och det var vad jag trodde hon skulle nå i snitt. Med det hamnar hon alltså på 789 poäng inför avgörande masstarten.
Hon kunde ha haft en ledning med 22 poäng och i stort sett säkrat totalcupen men nu skiljer det istället enbart fem poäng till slovakiskans fördel. Men jag hoppas det framgår med tydlighet varför jag ansåg Mäkäräinen vara för betrodd av spelbolagen med så låga odds. Men nu är läget som det är och tabellen ser ut så här i topp 3 - med två tävlingar strukna för alla - och tittar man på den officiella listan är endast den sämsta tävlingen struken då det återstår en tävling!
Kuzmina - 789p
Mäkäräinen - 784p
Domracheva - 744p
Kollar man odds nu så ger Marathonbet 101 gånger på Domracheva. Det som ska till för att hon ska vinna är alltså att Kuzmina som mest får ta 15 poäng i masstarten, dvs en 26e plats. Tänk då på att det endast är 30 startande och hon är garanterad 11 poäng ifall hon tar sig i mål. Att då Mäkäräinen i samma tävling ska placera sig som bäst på 22a plats finns ju inte i fantasin. Åtminstone inte till 101 i odds - eftersom Domracheva måste vinna! En andraplats räcker inte så länge Kuzmina bara kommer i mål som 30e kvinna.
Så vem kommer vinna totalcupen nu då? Jag vet inte faktiskt. Finskan två bom på 20 skott i dag medan slovakiskan hade fyra bom på sina 20 skott. Även i sprinten var det mycket bom på Kuzmina, tre av tio skott medan Mäkäräinen där sköt felfritt.
Oddsen nu är 1.75 på Kuzmina och 2.10 på Mäkäräinen. Själv har jag rekat båda dessa som vinnare med en garanterad förlust då det svängde rejält efter sprinten i Norge. Nu har det svängt tillbaka och det är i grunden detta jag älskar med skidskytte! Det är action non stop!
Det finns åtminstone inget värde kvar någonstans men jag vill ändå spekulera i vem som ska ta hem det nu. Mäkäräinen har allt i egna händer. Först över mållinjen imorgon säkrar segern i totalcupen. Mäkäräinen kan jag inte tänka mig stå pall och skjuta felfritt eller ens med en enda bom. Kuzmina ser jag ingen logik i att hon ska hålla ihop det nu när det sett ut som det gjort dagarna innan. Fördelen Kuzmina har är väl att hon inte behöver stressa eller jaga nu som det kan ha varit i sprint och jaktstart. Samtidigt blir det en väldig stress om Mäkäräinen leder och det krävs snabbt och felfritt skytte. Vad händer då? Rafflande in i det sista förväntar jag mig och det blir att leta värde på tävlingen i sig.
Statistiskt liten fördel finskan i skyttet medan de är likvärdiga i åkningen. Men här och nu så är Kuzmina klart snabbare i spåret - och frågan är om hon gått för hårt för att plocka enstaka placeringar idag? Jag tror hon kommer ha form imorgon också! Måste jag säger jag fördel Kuzmina då Mäkäräinen inte kommer palla trycket - men jag var i stort sett säker på att hon skulle bomma sitt sista skott idag också - men det gjorde hon inte!
Nedan klipper jag in mina förväntade slutresultat vid olika tidpunkter.
13/3 - 15.50
Citat:
Räknar vi inte med form utan tittar på säsongen i helhet och fokuserar på snittpoängen i de tävlingar som varit och tittar på de som återstår så får vi följande sluttabell när avdrag gjorts för två sämsta placeringar...
Kaisa Makarainen - 815p (810p)
Anastasiya Kuzmina - 804p (770p)
Laura Dahlmeier - 782p (740p)
Darya Domracheva - 760p (715p)
Dorothea Wierer - 720p (710p)
|
14/3 - 14.00
Citat:
Avslutningsvis kommer här min förmodade sluttabell.
1. Kaisa Makarainen - 819 poäng (54%)
2. Laura Dahlmeier - 801 poäng (24%)
3. Anastasiya Kuzmina - 799 poäng (19%)
4. Darya Domracheva - 771 poäng (3%)
5. Dorothea Wierer - 738 poäng (0%)
|
23/3 - 19.00
Citat:
Men det är mycket om och men. Av alla dessa parametrar så ska man då komma fram till en ny procentsats som de olika åkarna har och var jag tror de hamnar poängmässigt. Att hamna helt rätt här är så klart inte lätt men jag utgår från det ovan och lägger till några finkorniga sandpapper.
1. Anastasia Kuzmina - 829p (811p) (848p)
2. Kaisa Mäkäräinen - 810p (793p) (832p)
3. Darya Domracheva - 809p (795p) (821p)
Första siffran är min framtagna poäng medan första siffran inom parentes är sämsta möjliga (om inget riktigt kalkon inträffar) samt är siffran inom sista parentesen bästa möjliga om de gör vad de kan - ungefär så!
|