Så är totalcupen avgjord och som jag skrev ovan - vilket rafflande lopp! Så här ska tävlingar vara. Se en trött segrare som inte hade många milligram energi till att klämma fram - och där bakom idrottens bekräftelse att ibland är det hårt. Kuzmina helt slut och kan inte hur mycket hon än kämpar att hålla Mäkäräinens tempo, än mindre plocka de som finskan lyckats passera. Jag lyfter på hatten och ser fram mot nästa säsongs tävlingar redan.
Slutställningen blev så här åtminstone
1. Kaisa Mäkäräinen - 822 poäng
2. Anastasia Kuzmina - 819 poäng
3. Darya Domracheva - 804 poäng
4. Laura Dahlmeier - 730 poäng
Jämför jag detta med min "tidiga" förutsägelse (när fem tävlingar återstod) så tippade jag Kaisa Mäkäräinen på 819 poäng. Ändå nöjd med att endast vara tre poäng ifrån där medan jag när det var två tävlingar kvar tippade på 810 poäng för finskan där det bästa möjliga - enligt mig - skulle vara 832 poäng. Så tycker jag hamnade hyfsat rätt där också. Känns skönt!
I den "tidiga" summeringen av vad jag trodde Kuzmina skulle landa på så var det 799 poäng och där är jag hela 20 poäng ifrån. Känns lite mycket även om det endast skiljer en förstaplats från en femteplats t ex.
Dahlmeier är ju den som absolut inte höll ihop det så jämnt och bra som jag var inne på. Det här är en besvikelse både för mig och henne antar jag. Det går inte att ha rätt på allt men frågan är hur kommande säsong kommer ta sig för henne. Hon borde inte vara så stor favorit som hon var inför den här säsongen.
Darya Domracheva har jag hela tiden nämnt och trott skulle göra det bra men då hon missat för många tävlingar så blir det svårt att passera förbi samtliga. Hon avslutar strålande och hon var mitt kort idag då jag trodde både finskan och slovakiskan skulle skjuta bort sig pga pressen. Fick delvis rätt, men Mäkäräinen var ändå imponerande - mer än jag trodde. Jag missar med 33 poäng på vitryskan men när det återstod två tävlingar så bommade jag faktiskt henne endast med fem poäng. Skiljer en tredje eller fjärdeplats bara.
Det är på tyskan jag helt förvillade bort mig - men i övrigt är jag nöjd och den första reken blev den som satt, nämligen på Kaisa Mäkäräinen! Det fanns värde då men sen svängde det så jag var tvingad att plocka det fina värdet på Kuzmina också trots att det skulle innebära liten förlust oavsett vem som vann där. Sen är det skidskytte och 10% kan kännas som 50% helt plötsligt!
Hoppas ni läst och ryggade både Wierer och Aymonier idag som hade fina odds. Och Aymonier trots sex bom mot två kom precis före... det är helgalet!
Ännu en skidskyttesäsong till ändå som varit bra på alla sätt och vis, för spelen, för spänningen och för det sportsliga! Fantastisk sport helt enkelt och trots liten marknad ändå rätt generöst med odds! Får se om det blir mer skidskytte nu i dagboken eller fokus på andra idrotter. Kommer åtminstone ha lite anknytning till mina rekar här och förhoppningsvis lite övriga tankar dessutom. Antagligen lägre frekvens men ska försöka hålla den vid hyggligt liv!
EDIT: Vill även nämna här att hur tokigt det än må ha sett ut i min sista värdering (dvs när två tävlingar återstod) så hade faktiskt Domracheva vunnit världscupen om hon vunnit istället för att komma fyra i jaktstarten. Lägg där till två bom i sista skyttet, felfritt där så... små marginaler och jag förstår inte riktigt odds-sättningen där - men möjligt jag vägde in form och prestation över hela säsongen för mycket