Visa ett inlägg
Gammal 2018-04-06, 20:28   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (8/4)


Dags för en omgång som är intressant på flera sätt. Framför allt eftersom det är extra pengar i 13-rättspotten och det är flera lag rejält överstreckade.

Risken är dock stor att utdelningen inte orkar över 10 000 kronor men med lite flyt blandat med sannolikheter så kan det även bli som så att de tre miljonerna för alla rätt inte kanske räcker för att täcka de svåraste raderna och vi blir likväl utan värde. Inte någon drömomgång men långt från en av de sämre jag gått igenom.

OBS! Procenten i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under fredagen.



1. Arsenal - Southampton
62% - 22% - 15.5%
Ett starkt hemmalag i Arsenal där laget på Emirates Stadium tagit hela 75% av sina insamlade poäng i ligan. De har gjort näst flest mål hemma dessutom med ett snitt på 2.63 mål per match. Efter en formsvacka där de först förlorade mot Östersund (hemma!) fick de sen kapitulera två gånger mot suveränen Manchester City och det följdes upp med ännu en förlust borta mot Brighton. Men efter den vände de på skutan och nu är det vind i seglen istället med fem raka segrar och 15-2 i målskillnad. Arsenal krigar också om en Europa League plats och det kommer de klara bara de spelar av resterande matcher med någorlunda kvalité.

Kan då ett sargat Southampton som endast vunnit två bortamatcher och på allvar krigar för sin existens i botten av tabellen kunna rå på ett Arsenal i toppform? Nej vill ju alla ropa i kör men de är streckade på hela 82%, vilket är gigantiska 20 procentenheter mer än vad marknaden anser att deras vinstchans är. I ligan har Southampton endast en enda seger på de 15 senaste matcherna, borta dock – men mot West Bromwich som abonnerar på jumboplatsen. Det lilla jag sen sett av Southampton på slutet så är det ingen klass som håller i högsta ligan, där de bl a blev helt utspelade mot Newcastle och följde upp med ännu en 0-3 borta mot West Ham. Segern i FA-cupen mot Wigan är heller inget vi ska höja upp!

Det här vinner Arsenal – men de har haft ungefär samma förutsättningar hösten 2016 då de möttes ”på samma sätt”. Då avgjorde Arsenal med en felaktigt dömd straff flera minuter in på övertiden och varför jag minns detta så starkt? Jo, vårt bolag gick miste om flertalet miljoner pga detta målet. Så vågar jag spika Arsenal nu med det i bakhuvudet?

Utgångstips: 1
Statistik


2. Chelsea - West Ham
75.5% - 16.5% - 8%
Ännu en gigantisk storfavorit på hemmaplan men här är strecken mer i paritet med vinstchansen enligt marknaden. Men jag vill nog ändå värdera om lite här trots att West Ham kommer med tre raka förluster på bortaplan och en målskillnad på 3-11. Nu gästar de Stamford Bridge vilket så klart inte är en enkel match men de har dock 1-2, 2-2 och 0-0 i de tre senaste när det varit derby mot Chelsea.

Hemmalaget krigar dock för att nå en åtråvärd fjärdeplats och få chansen till Champions League spel i höst och det är väl inte omöjligt även om det ser väl så tufft ut. Samtidigt krigar West Ham för att undvika det förhatliga strecket som gör att de tar hissen ner och möter lagen i Championship nästa säsong.

Chelsea tar 57% av sina poäng hemma medan West Ham endast tar drygt 33% av sina poäng på bortaplan. En stark etta så klart men tycker det är en match som är värd att öppna upp just för att kunna få till någon utdelning.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 om plånboken tillåter då Chelsea inte är det pålitligaste laget och vi behöver höja utdelningen.
Statistik


3. Dalkurd - Östersund
23% - 26% - 51%
Andra omgången av Allsvenskan och Dalkurd som är från Borlänge men nu tillhör Uppsala spelar sina hemmamatcher på Gavlevallen. Nu möter de ett Östersund som - enligt mig – överraskande förlorade i premiären hemma mot Djurgården. Dalkurd tippas som ett nedre mittenlag medan Östersund är ett av lagen som kan utmana MFF om titeln i år. Jag tycker faktiskt att till låga 58% är det här en bra tvåa. Jag skulle tippa på att den kan få lite mer streckprocent på sig men samtidigt anser marknaden att de endast vinner runt hälften av dessa matchen. Jag vill höja upp dem. Östersund har visat i Europa att de är att räkna med och ska de på allvar utmana om Lennart Johansson Pokal är det här en match de måste vinna för två raka förluster när de är i matchform håller inte.

Förra säsongen i Allsvenskan så hade Östersund 5-5-5 i sina bortamatcher vilket inte imponerar men nu möter de en nykomling, som förra säsongen i Superettan hade 10-4-1 på sin hemmaplan, men motståndet var helt annorlunda. Lägg efter det även till att deras hemmaarena nu inte längre är Domnarvsvallen utan drygt 14 mil bort med fågelvägen.

Dalkurd hade en tuff uppgift i sin premiär, borta mot giganten AIK där 2-0 avgörandet kom på övertid. Ser vi till statistiken i skapade målchanser var det jämnt, men i mitt selektiva minne är inte AIK den vassaste kniven inledningsvis på våren. Visst är marknaden mer fel ute än streckspelarna här och jag väljer att ta ställning!

Utgångstips: 2
Statistik


4. Djurgården - Trelleborg
75.5% - 16.5% - 8%
En match på Tele2 Arena där lagen kommer med två helt olika bagage från premiäromgången. Topptippade Djurgården tog en stark trepoängare borta mot Östersund medan jumboutnämnde Trelleborg fick se sig besegrade på hemmaplan med 3-1 mot ett Göteborg som tippas placera sig i mitten av tabellen. Allsvenskan är förvisso jämn men jag håller med marknaden här att det är drygt 3/4 chans att stockholmslaget tar samtliga poäng i sin hemmapremiär.

Det vi dock inte ska glömma är att Djurgården är streckade på nästan sanslösa 88% och det kan de aldrig bära. Men det känns likväl inte som en match där vi vill spendera pengar på skånelaget. Men tips är långsiktigt och det här kan vara en match att gardera ifall plånboken tillåter det, men är det 13 rätt som är viktigast är det en bra spik på Djurgården.

Förra säsongen hade Djurgården 8-4-3 vilket betyder att knappa 53% av de totala poängen samlades in hemma. Trelleborg som dock hade lättare motstånd förra säsongen hade borta 5-5-5 och det innebar att drygt 38% av poängen vanns på bortaplan. I kvalet upp till Allsvenskan segrade Trelleborg mot Jönköping efter 2-0 hemma och 1-1 borta. Svårt att se logiken i x2 här men tycker det kan vara ett måste.

Utgångstips: 1
Gardering: X men gillar inte att gardera en favorit på det sättet så den rike tar så klart med 2 också.
Statistik


5. Kalmar - Elfsborg
35% - 29% - 36%
Den femte matchen på kupongen avgörs på Guldfågeln Arena där Kalmar tar emot Elfsborg. Två lag som är tippade att hamna i det övre bottenskiktet samt i mitten av tabellen. Elfsborg är det bättre laget men det betyder ju dessvärre inte garanterad seger. Enligt marknaden är det en jämn match och jag kan väl nästan hålla med här, men nog ska det skilja ett par procentenheter till mellan dem. I den värderingen har jag streckspelarna med mig, men de övervärderar bortalaget för mycket vilket gör att värdet samt en bra sannolikhet hamnar på hemmalaget.

Förra säsongen tog Kalmar knappa 72% av sina 32 poäng på hemmaplan och det ska vi inte glömma bort här. Elfsborg hämtade knappa 36% av sina poäng när de var på resande fot. Det är ändå en hyfsat talande statistik tycker jag.

Inbördes när de har mötts i Småland så segrade Elfsborg förra säsongen med hela 5-1 medan Kalmar vann året innan med 3-2 samt har de haft en träningsmatch där även Kalmar segrade med 3-2. Vet dock inte om det kommer bli en speciellt målrik historia här men oavsett så måste vi lägga äggen på Guldfågeln Arenas hemmalag.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 för den fege som i första hand jagar 13 rätt.
Statistik


6. Real Madrid - Atletico Madrid
55% - 24.5% - 20.5%
Derby i den spanska huvudstaden med ett av de bästa offensiva lagen på hemmaplan mot ett av de bättre defensiva lagen nu på bortaplan. Kan bli en intressant batalj på Estadio Santiago Bernabéu. Tittar vi lite snabbt på inbördes möten då de ofta drabbar samman ser vi att i de tio senaste mötena totalt har blivit tre segrar för Real medan Atletico vunnit två matcher och hela fem slutat oavgjort efter full tid. Skulle vi lägga till än fler matcher bakåt så är det klar fördel för Atletico.

Tittar vi närmare på när de mötts på Reals hemmaplan så är det två segrar till Ronaldos lag, två oavgjorda samt en vinst till laget där Antoine Griezmann är den som producerar flest mål. De ligger trea och tvåa i serien och även om det teoretiskt finns chans att nå Barcelona är det inget realistiskt så det handlar mest om placeringen bakom där det skiljer fyra poäng till Atleticos fördel.

Real har tagit knappa 51% av sina totala poäng på hemmaplan medan det defensiva Atletico tagit knappa 45% av sina poäng på bortaplan. Men hemma har de endast släppt in fyra mål jämfört med 10 på bortaplan på totalt 30 matcher fördelat lika mellan hemma och borta. Mest värde på tvåan och rätt dåligt värde på krysset om strecken står sig till på söndag. Vi har tidigare hamnat mycket på favoriter och här är en match där vi med tur får en 15%-are.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 måste med på de flesta system pga sannolikhet där vi ändå inte tappar värde.
Statistik


7. Real Sociedad - Girona
51% - 21.5% - 23.5%
Real Sociedad tar emot okända Girona som gör sin första säsong i högsta ligan. Matchen spelas på Estadio Municipal de Anoeta och hemmalaget ligger på en lite generande 15e plats med 34 poäng medan nykomlingen överraskande innehar åttondeplats med 44 poäng. Sociedad har dock tagit knappt 62% av sina poäng hemma medan Girona samlat ihop knappt 39% av sina poäng borta. Så de är jämna i den fördelningen.

Formmässigt kommer de båda med en oavgjord senast samt en förlust i matchen före det. I de tre före dessa två hade Girona tre raka segrar medan Sociedad hade 1-1-1. Hemmaplan får vara den fördelen jag hittar här trots att tabellplaceringarna är som de är, men jag ser även en högre utdelning ifall Girona tar minst en pinne.

Matchen är jämnstreckad mot hur marknaden bedömer chansen och det finns egentligen inget givet tecken att luta sig mot. Möjligen att man går på sannolikheten ifall man hittar bra med skrällar i övriga matcher i omgången.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 är självklart för mig då det är en oviss match och vi tål inte för mycket favoriter.
Statistik


8. Valencia - Espanyol
63% - 22.5% - 14.5%
På Estadio de Mestalla tar Valencia emot bortasvaga Espanyol som endast har en trepoängare på resande fot. Valencia ligger på fjärde plats och jagar de bägge lagen från Madrid och har bra chanser att åtminstone kunna ta sig förbi ett lag och slippa ett Play Off för att få spela i Champions League. Espanyol har trots sitt svaga bortafacit en placering på stabil mark från nedflyttning då de är hela 15 poäng före Las Palmas som nu innehar den plats som skiljer de som spelar i högsta ligan även nästa säsong och de som tar trappan ner till Segunda division.

Valencia har samlat ihop drygt 56% av sina poäng hemma medan Espanyol fått ihop knappa 28% av sina poäng borta. Så motivation, hemmaplan, grundkapacitet och det mesta talar för ytterligare tre poäng för Valencia. Men titta på strecken! 86% är alldeles för mycket och var Arsenal kraftigt överstreckade är det än värre här. Oavsett vad man tycker så tvingas man nästan in att helt rata ettan trots att den inträffar klart oftast. Bollen är dock rund.

Inbördes mellan lagen har Valencia fyra raka segrar, 2-1, 2-1, 1-0 och 2-0 och vi måste ända bak till 2007 innan vi ser en trepoängare på bortaplan för Espanyol. Efter den segern har Valencia 9-1-0 på sina hemmaplan. Starka siffror men lite väl i överkant ändå. På ett mindre system är det fullt förståeligt att spika ettan men visst skulle 3%-aren Espanyol smaka mer än bara fågel?

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 då det är på tok för mycket på ettan. På en del systemuppbyggnader kan x2 räcka tycker jag.
Statistik


9. Crotone - Bologna
41% - 30.5% - 29%
Ingen upphetsande match på Stadio Ezio Scida när två lag som i sina totalt tio senaste matcher fått ihop åtta poäng av 30 möjliga. Crotone slåss för sin överlevnad och har två poäng upp till SPAL och det här är en match de verkligen behöver ta sina tre poäng. Knappt 67% av sina poäng har Crotone tagit på sin hemmaplan den här säsongen medan elfteplacerade Bologna samlat ihop hela 46% av sin poängskörd på bortaplan.

Som tidigare nämnt ligger Crotone formmässigt näst sist med tre inspelade poäng medan Bologna ligger fjärde sist med fem inspelade poäng på de sex senaste matcherna. Inbördes vann Crotone bortamötet i höstas med 3-2 medan Bologna dessförinnan har två 1-0 segrar.

Tvåan är iskall att spela då det är låg sannolikhet enligt marknaden samt är den väldigt överspelad. Krysset har bäst värde men även ettan har ett knappt värde. Historiskt har endast ett av tio möten slutat oavgjort men det är inget att väga in tycker jag personligen.

Utgångstips: X
Gardering: 1 men det är lite hugget som stuckit vilket tecken man väljer vid eventuell spik.
Statistik


10. Hellas Verona - Cagliari
27% - 28% - 45%
Var förra matchen av mindre upphetsande klass så är inte det här mötet som avgörs på Stadio Marc’Antonio Bentigodi mycket mer upphetsande. Nästjumbom Hellas Verona med 22 poäng har fyra poäng upp till SPAL för säker mark. Detta medan Cagliari har 29 poäng och inte kan känna sig trygga då Crotone – nu på nedflyttning – jagar med sina fem poäng upp.

Formmässigt har de på sina totalt tolv senaste matcher samlat ihop tio poäng och ligger på 16e och 18e plats i den tabellen. Hellas Verona har tagit 59% av sina poäng hemma medan Cagliari tagit nästan 52% av sina poäng borta, imponerande rent ut sagt! Inbördes är det jämnt mellan lagen. Värt att notera att trots dålig form på bägge har faktiskt hemmalaget noll poäng och 0-11 på sina tre senaste.

Summerar man det hela så förstår jag marknaden klart bättre än streckspelarna då allt värde nu hamnar på bortasegern. Personligen tror jag streckspelarna tänker ”hemmalaget måste vinna” men det betyder inte så mycket enligt mig.

Utgångstips: 2
Statistik


11. Udinese - Lazio
22.5% - 26% - 51.5%
Snart har jag tappat räkningen i hur många kraftigt felstreckade matcher det finns om vi förlitar oss på marknaden. Nu är det Lazio som har hela 70% på sig vilket är på tok för mycket även om de så klart ska vara favoriter. Jag har ock förståelse varför streckspelarna flockas kring tvåan här. Udinese har nämligen sju raka förluster i ligan och snart är de indragna i den absoluta bottenstriden även om de än så länge har nio poäng tillgodo på Crotone som i första hand letar frisk luft. Lazio gör samtidigt överlag en bra säsong och räknar vi med matcher även utanför ligan så har de sex raka utan förlust där tre dock slutat oavgjort.

De som förlitar sig mycket på det historiska så är det följande som gäller när det är inbördes möten. Sex av de sju senaste har slutat med vinst för huvudstadslaget medan den sjunde matchen blev mållös.

Udineses poängskörd hemma är knappa 52% av totalt insamlade poäng medan Lazio samlat ihop nästan 53% av sina poäng borta. Allt talar ju för en bortaseger och lägg därtill att Immobile leder den italienska skytteligan med 26 fullträffar medan laget på Dacia Arena har Lasagna som sin bäste på sju mål. Då är det ytterligare två i Lazio som producerat fler mål än honom. Men hur kul är det att spika en 70%-are som inte är i närheten av att vinna så ofta?

Utgångstips: 2
Gardering: X och 1 då de större systemen inte jagar 3 000 kronor trots jackpot!
Statistik


12. Nice - Rennes
49% - 27% - 24%
Enda matchen från franska ligan på kupongen avgörs på Allianz Riviera i Nice. Rennes är på besök och det är två lag som krigar för att ta femteplatsen som – om jag förstått allt rätt – betyder en plats i Europa League då PSG vann Ligacupen. Även sjätteplatsen får väl en plats om segraren i franska cupen redan kvalificerat sig för Europa. Det är dock jämnt poängmässigt kring placeringarna här, där Rennes som femma i nuläget har 46 poäng och där niondeplacerade Saint-Étienne har 42 poäng.

Så lagen har allt att spela för och tydligen har streckspelarna lagt slantarna på hemmalaget i större utsträckning än vad segerprocenten säger. Nice har tagit knappt 58% av sina poäng på hemmaplan medan Rennes är ett starkt bortalag och har samlat in drygt 54% av sina poäng på bortaplan.

Formmässigt ligger de trea och femma med totalt 23 inspelade poäng av maximala 36 möjliga. Inbördes vann Rennes senast den 25 april 2015 men det är av mindre värde här. Jag följer marknaden här och gör ingen egen värdering.

Utgångstips: X
Gardering: 2 behöver vi ta med på dyrare system för att öka chanserna samt få med det bästa värdet dessutom.
Statistik


13. Eintracht Frankfurt - Hoffenheim
38.5% - 27% - 34%
En liknande match i Tyskland som i Frankrike vad gäller både europaplatser och hur strecken och värdet placerat sig. Här tar Eintracht Frankfurt emot Hoffenheim på Commerzbank-Arena och det är två lag som har vittring på Champions League. Frankfurtlaget ligger sexa med 45 poäng medan Hoffenheim har 42 poäng på sjundeplats. Just nu har Dortmund 48 poäng och innehar den tredje och sista direktkvalificerade platsen till Champions League medan Leipzig har 46 poäng och just nu får spela ett Play Off för att ha drömmarna kvar om en plats i Champions League.

Ett riktigt getingbo och med sex omgångar kvar är poängen än mer viktiga nu. Det blir lite som en sexpoängsmatch mellan dessa två lagen. Formmässigt ligger hemmalaget på en åttondeplats medan bortalaget innehar en femteplats vad gäller de sex senaste matcherna. Hoffenheim har gjort hela 16 mål på dessa och fördelningen var tio på hemmaplan och sex på bortaplan. Frankfurt har tre raka hemma med 6-1 i målskillnad.

Drygt 53% av hemmalagets poäng är inspelade på sin egen arena medan Hoffenheim endast samlat på sig drygt 33% av sina poäng borta. Det är då förståeligt att spelarna lägger sina pengar på hemmalaget men vinstchansen ska endast vara 39% på Frankfurt enligt marknaden. Inbördes vann Frankfurt senast den 9 maj 2015 och det är ändå lite intressant.

Utgångstips: 2
Gardering: X och 1 om man verkligen har plånboken till det.
Statistik



Omgångens bästa spik: Östersund (match 3, tvåa)
Omgångens bästa tecken: X mellan Valencia och Espanyol (match 8, ett kryss)
Omgångens bästa skräll: Atletico Madrid (match 6, en tvåa)



Förslag på ett system för den halvtjocka plånboken. 1944 rader

1. 1
2. 1x2
3. 2

4. 1x2
5. 1
6. 1 2

7. 1x2
8. 1x2
9. 1x

10. 2
11. 1x2
12. x2
13. 2


För den som vill komma billigare undan. 144 rader

1. 1
2. 1x2
3. 2

4. 1x
5. 1
6. 1 2

7. 1x2
8. 1
9. 1x

10. 2
11. 2
12. x2
13. 2


På söndag kväll kan miljonerna räknas in! Tänk på att bygga systemen korrekt nu ifall ni inte kopierar rakt av. För många stora favoriter eller för många stora skrällar är väldigt långt från värde!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Trinity (+5)

Senast redigerad av AmaerildeRimfrost den 2018-04-06 klockan 20:48.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat