Dags för en småklurig omgång för statistiklaget. Det är ju en klyscha men "formen är god!". 7 rätt två veckor i rad och fem senaste veckorna 6,6,5,7,7 antal rätt. Välkommen till ett lagom småtråkigt lag alltså. Här nedan följer nu självklart en rätt tråkigt genomgång av veckans lopp. 100 kr andelen, 4320 rader och 20 andelar sålda redan.
Avd 1: Derby Trial 2640 Auto
Fyraåringslopp för hingstar vinns i princip av de två översta. 2 Harran Boko verkar helt galet kapabel, felfri vinner han förstås. Jag har kollat arkivet och bara de 4 översta ser ut att kunna vinna, vi får dock inte med alla 4 då vi måste gardera i övriga lopp. Vi dubblar istället med spelvärde på 5 Neelix som ser riktigt bra och musklad ut, dock galoppbenägen. Rensar mkt bra om han vinner!
Avd 2: Lärlingslopp och ston, 2140 och INTE tillägg? trots 15 hästar?
När favoriten ströks gavs det alla förutsättningar att uppfylla lopptypens utfall. Visserligen ser 2 Volita Go ut att ha bästa klippet i steget men vi går lite efter statistiken här och tar med hela 9 hästar.
Avd 3: Guld 2140 A. Ett litet fält blev ännu mindre efter strykningar. Ingen av dessa 5 hästar är någon favorit för mig, rent statistiskt behöver man dock aldrig gå djupare än streckrank 4, vi tar med även nr 3 som var bra i Frankrike.
Avd 4: Klass II 1640 Auto. Lopptypen är ofta jämn och kräver egentligen många streck, men så som nr 3 och 4 ser ut så gör vi ett lås här för att få med fler hästar i andra lopp. Hälften av dessa lopp vinns alltid av rank 1-2 ändå. MEN en chansning!
Avd 5: Brons 2640 Auto. Brons vinns som vanligt av de översta strecken, vi streckar 3 som alla ser bra ut i lopparkivet.
Avd 6: Silver 2140 Auto. Lopptypen är ju den vanligaste som vi vet, vinns i försöken i 73% av fallen av rank 1-4. Jag lämnar ute 8 Rajesh Face som förutom att ha det sämsta spåret inte levererat på sista tiden. Dessutom Ludde som kusk borgar för ett sedvanligt optimistiskt upplägg som inte räcker hela vägen (slutar fyra eller femma till sist)
Vi tar med nr 6 Springover istället som har fått det bästa spåret efter strykning av nr 5 Dragster.
Avd 7: Klass I 2140 Auto. Danske Bandit brick har vunnit 23 av 25 lopp men inte vunnit stora pengar, vi tar med honom och 1 Waffle som kan få loppet. Spår 5 är bra för klassen men 5 Aramis Amok verkar inte gilla det. 4 Shorthanded Jag tycker jag inte heller imponerat i de senaste loppen.
https://tillsammans.atg.se/inbjudan/CQDU-AJT7-32030