Visa ett inlägg
Gammal 2018-04-20, 00:36   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Stryktipset (21/4)


En hyfsat trevlig omgång även om det är många svåra matcher där jag tvingats ta vissa beslut men det finns också flera trevliga favoriter med bra vinstchanser som gör att det till sist gick att få ihop. Extra spelvärt är det ju då det åter i april finns 13 miljoner i 13-rättspotten!

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under torsdagen.


1. Manchester United - Tottenham
29.5% - 28% - 42.5%
Vi börjar kupongen med den ena semifinalen i FA-cupen där Manchester United tar emot Tottenham på Tottenhams tillfälliga hemmaarena, Wembley. På torsdagskvällen är matchen helt felstreckad enligt marknaden och jag är beredd att hålla med då Tottenham spelar sina hemmamatcher här och på så vis får en viss hemmaplansfördel.

Resan till semifinalen har varit relativt enkel för United som har fyra raka segrar och 10-0 i målskillnad men lagen har inte varit något speciellt att höja på ögonbrynen för. Huddersfield och Brighton är de som slagits ut på vägen. Tottenham har dock haft problem i två bortamatcher där de mött helmotiverade lag som lyckats få till ett returmöte som dock enkelt vunnits av ”The Spurs”. Så på de sex matcher som krävts har de 17-4 i målskillnad men motståndet har varit av det klart sämre laget förutom möjligtvis Swansea som åkte ut med 3-0 trots bortaplan av Tottenham. Tycker inte vi kan värdera dessa matcher så mycket då reserver spelar och underskattning infinner sig etc.

I ligan går båda lagen bra och det är ungefär samma målskillnad lagen har medan Tottenham ligger fyra poäng bakom United så i normalfallet borde väl matchen vara jämnare på pappret än det marknaden vill ha men fördel av ”hemmaplan” är det som avgör mycket här tror jag och jag väljer att lita på marknaden fullt ut och tar ställning direkt i första matchen. Inbördes har United inte besegrat Tottenham borta efter 2012. Så även om jag luktar ett kryss här så får marknaden styra som sagt!

Utgångstips: 2


2. Watford - Crystal Palace
33% - 28% - 39%
Enda matchen i Premier League spelas på Vicarage Road Stadium där Watford tar emot Crystal Palace. Watford kommer med endast en pinne på de senaste fem matcherna och det är uselt vad gäller form. Londonlaget har dock en finare form och lyckas nu äntligen vinna igen efter några tunga förluster där de haft ledningen mot topplagen. Sju inspelade poäng på senaste fem är det som gäller här även om motståndet inte varit av det tuffaste laget.

Watford är dock rätt hemmastarka och över 62% av sina poäng är inspelade här. Crystal Palace är inte lika starka borta som hemma och har endast drygt 41% inspelade på bortaplan. Watford är i stort sett klara för nytt kontrakt medan Crystal Palace behöver någon vinst till för att känna sig lite säkrare då avståndet ner till Southampton endast är sex poäng och då har Crystal Palace spelat en match mer.

Inbördes är det jämnt mellan lagen på slutet och det är väl att anta att det blir så här också. Sen nyår har Watford endast en förlust hemma på sex drabbningar och den kom i senaste matchen, 1-2 mot Burnley. Crystal Palace har tre förluster borta sen det nya året men det har varit mot Arsenal, Everton och Chelsea vilket inte är så mycket att säga om. Hemmalaget klart överstreckade och det påverkar mig i var jag börjar strecka även om det är en svårlöst match som kan sluta lite hur som helst.

Utgångstips: 2
Gardering: X och 1 men det baserar jag mer på värde och spelteori än faktisk ordning.


3. Birmingham - Sheffield United
32.5% - 29.5% - 38.5%
Tio matcher från Championship ligger på kupongen och först ut av dessa är Birmingham som tar emot Sheffield United på St. Andrew’s Stadium. Hemmalaget drömmer om att klara nytt kontrakt med tre omgångar kvar och endast två poäng ner till det röda området där Barnsley i första hand jagar men det är åtminstone fem lag involverade i den streckstriden. Bortalaget å sin sida drömmer om kvalplats för att få möjligheten att spela i Premier League till hösten och just nu är de tre poäng efter Middlesbrough och Millwall som har de två sista kvalplatserna men även Derby, Preston, Brenford och Bristol City slåss om dessa två åtråvärda placeringar. Så jag tror vi kan räkna med ett fotbollskrig på plan där tre poäng är guld värda för bägge lag men Birmingham är laget som spelar med kniven mot strupen.

Sheffield United har det dock kämpigare borta än hemma och endast knappa 38% av poängen är inspelade här och att ställas mot ett hemmastarkt Birmingham med över 67% av sina poäng tagna där är inte det enklaste. Birmingham har två segrar och en oavgjord på de tre senaste hemma vilket är bra – dock kom den oavgjorda mot Burton som också ligger i botten. Sheffield å sin sida har två oavgjorda samt en förlust som kom i senaste bortamatchen mot bottenlaget Barnsley men poängen kom mot hyfsat starka Ipswich och Brentford.

Enligt marknaden ligger värdet på krysset och det ska ju inte underskattas men inget av lagen kommer vara nöjda med detta och hur kommer det då påverka? Riskerar man verkligen att få noll med sig för att försöka ta två fler poäng i slutet? Svårbedömd match men jag tycker streckspelarna är mer rätt i den här matchen än vad marknaden är.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 i första hand men X är ju inte helt uteslutet så det kan vara en idé att ta med likväl.


4. Bolton - Wolverhampton
24.5% - 27% - 48.5%
Bottenform mot toppform, bottenlag mot topplag. Då återstår bara frågan hur motiverade kommer Wolverhampton vara när de besöker Macron Stadium och ska ta sig an Bolton? Wolves har ju redan vunnit ligan även om Cardiff teoretiskt kan ta sig förbi. Är de ens förberedda för den här matchen eller är tankarna fortfarande i Premier League där de definitivt är klara. Bolton har dock allt att spela för då de sitter i exakt samma båt som Birmingham med den fördelen att de möter Burton i en förmodad sexpoängsmatch nästa omgång.

Så vi kan vara på det klara med att det finns ett helt omotiverat lag samt ett som kommer offra mycket under 90 minuter plus tillägg. Värdet i matchen ligger på krysset då streckspelarna tänker att antingen vinner laget ”som måste” eller vinner så klart det bästa laget i serien. Och jag har samma ”felaktiga” tankegångar här. Hade matchen bara gällt något för Wolverhampton hade vi sett närmare 65% chans att segra och strecken hade varit än högre.

I rena siffror så tar Bolton hela 70% av sina poäng på hemmaplan medan de endast har en seger borta även om det även finns nio oavgjorda där. Wolves tar dock det mer normala, drygt 45% av sina poäng borta men förutsättningarna inför matchen är ju inte så beroende av det. Så ett målsnålt Bolton som inte gjort mer än ett enda mål i någon av de tio tävlingsmatcher på hemmaplan 2018 mot ett Wolves som blandar och ger men likväl slår de flesta lag, framför allt Cardiff senast som betydde oerhört mycket för ligasegern. Svårbedömd match igen men jag lutar mig mot bästa laget ändå.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 i första hand och X är ju intressant pga värdet om marknaden har rätt.


5. Brenford - Queens Park Rangers
59.5% - 22% - 19%
På Griffin Park tar ett väl så motiverat Brentford emot ett bortasvagt QPR (endast 28% av poängen inspelade borta) och trots att marknad och streckspelare inte är överens så kommer jag spika här rakt av. Brentford har fyra poäng till kvalplats och det är absolut sista chansen för att kunna nå en kvalplats även om det ska så mycket till – men de kommer göra vad de kan och det borde räcka. Drygt 52% av sina poäng är inspelade hemma och faktum är så har de endast tre förluster där mot Nottingham (premiären), Norwich samt Cardiff vilket är starkt.

QPR ska mest att spela av säsongen och kommer med två raka förluster borta med noll gjorda mål. Brentford har tre matcher hemma utan förlust (Cardiff senast) men endast 3-2 i målskillnad och fem poäng men motståndet har varit bra.

2-2 i höstas mellan lagen men dessförinnan tre raka segrar för Brenford med en målskillnad på 9-2. tycker inte det finns så mycket mer att säga och om den inte drar iväg över 75% av strecken så är det bara att spika och gå vidare!

Utgångstips: 1


6. Bristol City - Hull
43% - 26.5% - 31%
Även Bristol City har likt Brentford ett sista halmstrå för att kunna nå en kvalplats upp men här är formen dalande och endast sju poäng är vunna på de sex senaste i formtabellen. Hull har dock ryckt upp sig även om det inte är full form men likväl åtta inspelade poäng i formtabellen. Hull gick på nöten senast med 1-0 hemma mot Sheffield Wednesday men hade 4-0 mot bortasvaga QPR samt 5-0 mot bottenlaget Burton i matcherna innan. Bristol City har haft rätt tufft spelschema och vinsten som syns är hemma mot bottenlaget Birmingham.

Drygt 58% av totalpoängen är tagna hemma på Ashton Gate Stadium medan Hull tagit drygt 38% av sina poäng på bortaplan. Inbördes finns det inte så mycket att säga om även om det blev hemmaseger med 3-2 när lagen möttes i höstas. Revansch för Hull nu som jag tycker fått mer ordning på sitt spel.

Ettan överstreckas markant och jag kan förstå det men jag håller mer med marknaden här och egentligen skulle jag lutat mig helt mot tvåan men då hoppet fortfarande lever för hemmalaget så öppnar jag upp den och väljer att helgardera.

Utgångstips: 2
Gardering: X på värdet men får ha med favoriten (1) trots strecken.


7. Derby - Middlesbrough
38.5% - 29.5% - 32.5%
På iPro Stadium kommer omgångens viktigaste match att spelas mellan Derby och Middlesbrough. Placeringsmässigt ligger de på sjunde plats och femte plats och det är verkligen en sexpoängsmatch där vinnaren kopplar ett litet grepp om den ena av de två kvalplatser som inte redan är avgjorda. Derby med en match mindre skapar sig ett gyllene läge vid vinst då de kommer ligga två poäng före antagonisterna i den här matchen samt ha en match mindre spelad vilket betyder att de garanterar kvalplatsen vid fem poäng på de tre avslutande omgångarna. Även vid fåtalet färre poäng borde det räcka då övriga lag måste ta full poäng. Så det här är Derbys viktigaste match av de som är kvar i schemat.

Vad gäller Middlesbrough så är det så klart också en viktig match men även vid förlust får de i nästa omgång en ny chans att koppla nytt grepp om kvalplatsen då de möter Millwall hemma, men de kommer ju inte lägga sig här för den delen. Det är dock ingen kanonform på något av lagen då de i formtabellen på de sex senaste har samlat ihop sex poäng i Derby och åtta i Middlesbrough.

Derby är normalt ett stabilt lag hemma då de tagit 1.75 poäng per match där medan de borta ligger på 1.5 poäng i snitt – vilket så klart också är bra. Middlesbrough har däremot endast snittat 1.29 poäng på bortaplan medan de på hemmaplan snittar 1.90 och det ska vi ha med i beräkningarna här. Men på sistone har det inte sett bra ut för Derby på sin arena då de fyra raka matcher utan vinst innan de sist slog Bolton som ligger i botten och då har inte motståndet tidigare varit så imponerande. Middlesbrough har det lika kämpigt borta med endast en vinst på fem senaste och det med 1-0 över Birmingham som ligger i paritet med Bolton och matcherna i övrigt har heller inte varit av det starkaste motståndet. Derby vann med 3-0 i höstas och trots att de är klart överstreckade så kan jag tänka mig att spika hemmalaget till 46%.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 då vid ett lika resultat bjuder de in övriga lag för mycket.


8. Ipswich - Aston Villa
20.5% - 25% - 55%
En match som inte har så stor betydelse för något av lagen då Aston Villa kommer få en av de två översta kvalplatserna med absolut största sannolikhet. Samtidigt har Ipswich tre matcher kvar för att behålla sin tolfteplats, då de bara kan droppa några placeringar men det betyder inte mer än små skillnader ekonomiskt.

Formmässigt går det uselt för Ipswich som tagit fyra poäng och är näst sämst i den tabellen och då är det ett mål som skiljer till Bolton på jumboplatsen. Aston Villa går klart starkare med tio poäng men det har endast blivit en på bortaplan. Så det är svårt att sia om åt vilka håll lagen är på väg och hur mycket kommer de att bry sig om matchen? Ipswich hade fem raka matcher på Portman Road Stadium utan ett enda mål framåt innan de mötte Millwall och fick 2-2 och därefter blev det 1-0 mot bottenlaget Barnsley. Oroväckande är förnamnet. Aston Villa gick starkt borta efter nyår med fyra segrar på fem försök och enda förlusten var mot Fulham vilket inget lag ska skämmas för. Efter det så blev det tre raka med endast en poäng inspelad där bl a Bolton vann med 1-0. Under 40% av totalpoängen tar birminghamlaget borta medan Ipswich ligger över 57% av sina på hemmaplan. Tänk då på hur dåligt det gått för de på sistone.

Tre möten inbördes har det blivit sen de återförenades i Championship inför förra säsongen och de har varsin seger på dessa. Matchen är streckad i paritet med vad marknaden tror och det lilla värdet som finns hittar vi på krysset. Jag tycker det är mycket mer svårlöst än vad siffrorna säger och kommer höja upp hemmalaget.

Utgångstips: X
Gardering: 1 tycker jag räcker även om marknaden inte alls är med mig här.


9. Leeds - Barnsley
37% - 27.5% - 36%
Elland Road är nästa plats vi ska till där Leeds tar emot Barnsley. Normalt en match som hemmalaget skulle vara klara favoriter men där det är jämnt enligt marknaden. Det beror på att Leeds bara ska spela av säsongen medan Barnsley måste upp över bottenstrecket och för det krävs det två poäng, men de har en match mindre spelad så chanserna är goda även om motståndet är i tuffaste laget.

Bägge lagen tar ungefär de poängen som kan krävas hemma respektive borta. Dock vad gäller form ser vi direkt att Leeds också ligger i botten med fyra poäng inspelade på de sex senaste medan Barnsley faktiskt har en poäng mer, dock är alla dessa inspelade på hemmaplan och det är alltså tre raka förluster borta.

En svårlöst match där jag tror Leeds tar den längsta stickan till sist då de är halvstabila hemma och de plumpar de haft på slutet har varit mot topplag förutom Sheffield Wednesday. Barnsley tar och ger men även här ser vi ett mönster på slutet att förlusterna kommer faktiskt mot topplagen bara. Det är stort värde på tvåan medan krysset har ett mindre värde och det betyder att ettan är överstreckad även om jag tror de har störst segerchans.

Utgångstips: 2
Gardering: X i första hand men 1 är intressant då jag tror marknaden ligger lite lågt här.


10. Preston - Norwich
54% - 25% - 21%
Preston kommer med två starka segrar på slutet, dels vändningen hemma mot Leeds till 3-1 samt senast åter en vändning mot hemmastarka QPR till 2-1. Nu kommer Norwich på besök till Deepdale Stadium och jag tror det blir en tredje rak seger här precis som marknad och streckspelare. Ettan är dock överstreckad och vi ska ha det i åtanke då gemene man värderar upp att det är en måstematch för Preston som jagar kvalplatsen och minst ett lag över kommer tappa poäng. Vinner de inte nu tror jag inte det har någon betydelse även om de tar full pott i de två sista matcherna.

På de sex senaste i formtabellen har Preston sex poäng medan Norwich har fem så det är ju inte någon formtopp att tala om precis. Men Norwich har dock gjort mål i åtta raka bortamatcher vilket det är få lag som lyckas med. Likväl har de sex raka matcher utan vinst och de två före dessa var båda segrar med 1-0. Det som är förvånande är att det både varit topplag som Wolverhampton och bottenlag som Sunderland där det blivit oavgjort.

Preston tar faktiskt fler poäng borta än hemma men det kan de börja jämna ut i den här matchen. Norwich tar ungefär lika mycket var de än spelar. Jag väljer att luta mig mot hemmalaget även om det känns tufft med tanke på att de just nu har 66% på sig.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 om pengarna finns men bara om det finns bättre spikar.


11. Sheffield Wednesday - Reading
41% - 27.5% - 31.5%
På Hillsborough Stadium tar Sheffield Wednesday emot ett Reading som har det tufft på bortaplan just nu även om de nästan tar lika mycket poäng där som hemma. Det är fyra raka förluster, dock mot topplag förutom Norwich men på de 13 senaste bortamatcherna har de endast vunnit två och det är mot Sunderland och Burton som ligger sist och näst sist.

Onsdagslaget har skrapat ihop tio poäng i formtabellen medan Readin har skrapat ihop sju, dock samtliga hemma. Intressant annars är att Sheffield Wednesday på de tio första hemmamatcherna endast fick en förlust medan de på de elva senaste har hela sju förluster och då mot blandade lag.

I ligan har Reading inte förlorat inbördes på de tre senaste säsongerna men för tre månader sen vann Sheffield i FA-cupen hemma med 3-1. Allt värde ligger på bortalaget som är streckade på 24% medan krysset är i paritet med vad marknaden anser. Laget som har något att spela för är just Reading även om de ligger hyfsat säkert med fem poäng ner till Barnsley. Jag får mest huvudbry av matchen och väljer enkla lösningen först.

Utgångstips: X
Gardering: 2 på allt värde och den halvan överlever 60% av omgångarna ungefär.


12. Sunderland - Burton
50% - 26% - 24%
Jumbomöte på Stadium of Light och rakt av kan jag säga att det laget som förlorar här kommer inte ha något ljus på sig utan det blir tredjedivisionen nästa säsong. Inte ens med seger för Sunderland tror jag de räddar kontraktet då de möter Fulham och Wolverhampton i de två sista omgångarna och det är möjligt att Wolves då inte kommer kriga för fullt men klasskillnaden är ändå markant och de behöver inte vila spelare till viktiga kval eller så.

Formen är väl sämre än den ser ut att vara trots sex poäng hos Sunderland och fem på Burton. Det komiska är då att de endast har en poäng var på hemma respektive borta i den tabellen. Totalt har Sunderland tagit usla 38% av poängen hemma vilket är ett poängsnitt på 0.62! Uselt helt enkelt och laget med näst flest insläppta hemma, hela 37 stycken på 21 matcher. Nästan lika märkligt är det hos Burton som tagit hela 60% av sina poäng borta vilket är exakt en poäng per match i snitt.

Det ovan talar ju mest för Burton men jag ser verkligen inte hur vi ska få en segrare här, samtidigt är ju inte krysset speciellt talande eller lockande för något av lagen då det kommer vara sämsta tänkbara resultatet om chansen till nytt kontrakt ska leva. En seger har Sunderland på de 15 senaste matcherna, det blev 4-1 borta mot Derby märkligt nog. Burton har två segrar på sina 18 senaste matcher, faktiskt vinst senast – också mot Derby med 3-1 – märkligt nog, annars var det 2-1 mot bottenkollegan Barnsley. Enligt marknaden är matchen överstreckad på ettan och det är ett svårt beslut var vi ska landa här.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 i första hand men för den stora plånboken så ta även med X.


13. Östersund - Örebro
61% - 23% - 16%
Dagens enda allsvenska match på kupongen avgörs på Jämtkraft Arena där ett förlustfritt Örebro kommer på besök. Vinst mot Trelleborg medan de delat poängen mot Sundsvall, Norrköping och nu senast AIK. Östersund inledde med två överraskande förluster men fick sen med sig 2-1 hemma mot Göteborg innan de besökte Kalmar och delade på poängen, vilket de inte ska skämmas för då Kalmar är oerhört hemmastarka.

Förra säsongen tog Örebro 36% av totalpoängen borta medan Östersund endast hade en förlust hemma och det innebär att 60% av poängen samlades in där. Nahir Besara är väl dock han i Örebro som ska kunna göra mål i matchen för att sätta käppar i hjulet för det förväntade topplaget.

Matchen är streckad ungefär i paritet med vad marknaden värderar de olika tecknen till. Jag vill ju spontant spika hemmalaget men det fungerar inte att spika för många storfavoriter på Stryktipset och jag tycker plånboken får avgöra om det här är en bättre spik eller inte än andra tänkbara på kupongen. Men jag tror Östersund fixar det likt Göteborg senast mot Dalkurd även om Örebro inte är en nykomling.

Utgångstips: 1
Gardering: X och eventuellt 2 om det finns plats och andra idéer.



Omgångens bästa spik: Brentford (match 5, en etta)
Omgångens bästa tecken: 2 på Tottenham (match 1, en tvåa)
Omgångens bästa skräll: Burton (match 12, en tvåa)


Systemförslag för den halvtjocka plånboken. 1944 rader på Liverättning

1. 2
2. 1x2
3. 1x2

4. 1x2
5. 1
6. 1x2

7. 12
8. X
9. 1x2

10. 1
11. X2
12. 12
13. 1


För den som vill komma billigare undan. 72 rader på Liverättning

1. 2
2. 2
3. 12

4. 2
5. 1
6. 1x2

7. 1
8. X
9. 1x2

10. 1
11. X2
12. 12
13. 1
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat