Visa ett inlägg
Gammal 2018-04-27, 23:34   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (29/4)


Flera riktigt stora favoriter men även en hel del trevligt godis kastas in i omgången då streckspelarna återigen lever sitt egna lilla liv vilket gör att det går att få bra betalt även en sådan här omgång ifall det bara skräller någonstans. Men mycket pekar på en tråkig omgång med max 15 000 i utdelning men det är inget vi kan påverka och den som sysslat med spel mer än ett år vet att det finns inga säkra matcher även om vi inbillar oss det ibland.

Här spelar du på Europatipset

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under fredagen.

Här ser du aktuell streckfördelning


1. Manchester United - Arsenal
67.5% - 20% - 12.5%
Toppmöte på Old Trafford men tittar vi på sannolikheter ser det mer ut som toppen mot botten. Dessutom erbjuds vi under fredagen värde på ettan vilket får ses som generöst men det kommer nog jämnas ut fram till söndag även om omsättningen är runt 800 000 kronor i skrivande stund.

Lite historiskt mellan lagen så ser vi snabbt att senast Arsenal vann borta mot United i ligan var hösten 20016, dvs över tio år sen! Tre oavgjorda har de lyckats få med sig. Räknar vi in FA-cupen också var det senast de möttes i den cupen, nämligen våren 2015 och då vann Arsenal med 2-1 så nog har de svårt att besegra och skjuta ner de röda jävlarna från Manchester.

United har 13-2-2 (35-8) hemma medan Arsenal har rätt dystra siffror borta, nämligen 3-4-9 (17-26) och det är alltså tack vare hemmaplan de kommer få spela Europa League till hösten – om de nu inte vinner Europa League den här säsongen då de får en än finare turnering att se fram mot. Formmässigt såg det inte bra ut för United senast mot Tottenham men efter kvitteringen och framför allt ledningsmålet så kändes det som Tottenham helt dog. Men var inte imponerad av United i den matchen. Arsenal med en man mer och sen ledning med 1-0 hemma mot Atletico Madrid bara får oavgjort känns inte heller optimalt. Så jag lutar mig mot marknaden här då Arsenal antagligen har mer fokus på Europa League just nu än ligan, framför allt mot United borta.

Utgångstips: 1


2. West Ham - Manchester City
10.5% - 18% - 71.5%
I ett normalt möte mellan dessa lagen där de innehar samma placeringar hade jag aldrig vågat spika City men det finns en sak som hägrar för dessa ljusblåa och det är att ta Chelseas rekord från säsongen 2004/2005 där de slutade med 95 poäng. City har inför den här matchen 90 poäng och kan alltså gå över 102 poäng så nog är siktet inställt då de inte har några fler turneringar att bry sig om. Och efter de tre hemska matcherna mot United i ligan och Liverpool i Champions League har de öst ur vattnet ur skutan och ställt in seglet igen.

West Ham har 6-5-5 (20-21) hemma och ska mest spela av säsongen även om de i den sämsta världar riskerar att ramla ur ligan, men de har ”enklare” matcher att vinna än den här även om de fyra avslutande är tufft spelschema nog. Det här borde bli kattens lek med råttan och står sig strecken (72%) på City till söndag är jag den första att tacka.

Jag tycker inte det finns så mycket mer att säga om den här matchen. Rekordet ska slås och då är detta en av matcherna som tre poäng ska bärgas. Lägg till fem raka vinster för City inbördes dessutom med 17-2 i målskillnad så slutar jag tro på spöken för den här veckan åtminstone. Notera att en av dessa vare n träningsmatch City vann med 3-0.

Utgångstips: 2


3. Djurgården - Hammarby
39.5% - 27.5% - 33%
Från två klara segrar för lagen från Manchester reser vi till Stockholm för ett derby mellan Djurgården och AIK på Tele2 Arena. Ett Djurgården som – till skillnad från mig – verkar se ett spöke i derbyn, åtminstone mot Hammarby. Sen de åter säsongen 2015 spelade i Allsvenskan ihop igen har Hammarby på sju inbördes matcher vunnit fem av dessa medan två har slutat oavgjort. Jag tror det är dags för trendbrott nu och jag ska försöka ge min förklaring.

Jag har inte höjt upp Djurgården speciellt den här säsongen och tyckt de varit gamla och trötta mer än något annat och det stämde ju mot Trelleborg och även AIK för den delen. Men när de mötte Malmö och vinner med 3-0 måste jag vända den där förbannade kappan likväl för det började blåsa lite. Visst, Malmö var inte bra och har inlett ”katastrofalt” men siffrorna låter jag tala för sig själv. 2-2 borta mot Elfsborg tycker jag inte låter som något genomdåligt utan fullt normalt så hoppas de fortsätter sin hemmastatistik sen senast även om de möter ett annat hemmalag nu.

Enligt marknaden finns det värde i både ettan och tvåan då streckspelarna automatiskt älskar dessa kryss bland topplag eller derbyn. Jag säger (censur) till streckspelarna och kör en halvgardering här då antingen spöket inte finns eller så finns det likväl. Hammarby har ju börjat bra och det ser ut som de kan fortsätta ta flera fina poäng framöver och det här är nog tuffaste matchen innan de ska möta ett Malmö FF – som ingen riktigt vet var vi har. 2-2 borta senast mot Häcken är starkt men någon gång måste det väl också bli en förlust där. De har nämligen börjat lite över förväntan hos de flesta.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 då jag tycker värdet är fint att få med och det kan nog bli målrikt dessutom.


4. GIF Sundsvall - Elfsborg
35% - 28% - 37%
Norrporten Arena bjuder på ett möte mellan GIF Sundsvall och Elfsborg. Sundsvall trodde jag inget alls på senast borta mot Dalkurd. Jag höll på att få rätt mot en kompis som insisterade på att norrlänningarna spelade bra fotboll men jag åsidosatte det och vägde över det matematiska för min del. Det blev 2-2 trots 2-0 till Dalkurd och jag vågar nästan även efteråt påstå att jag var mer rätt ute.

Det går ju inte att blunda för att Sundsvall har inlett med fem raka matcher utan förlust även om de bara vunnit en och det med 1-0 mot Trelleborg som kanske inte är det starkaste laget i serien. Elfsborg vet jag inte hur jag ska värdera i början då de dels inledde med två tuffa matcher men sen likväl förlorar i sin tredje hemma mot Sirius med 1-0. Vad hjälper då 2-0 borta mot Brommapojkarna när de sen bara lyckas rädda 2-2 hemma mot Djurgården senast?

Förra säsongen vann Elfsborg endast tre bortamatcher medan Sundsvall lyckades med samma ”bravur” fast hemma. Så vem ska lyckas vinna detta egentligen? Jag gör som ovanstående match och väljer bort krysset då det är överstreckat rätt rejält även här och det tolkar jag på att Sundsvall inlett med så många kryss samt att det är svårt att se vem som ska vinna här. Allt värde hamnar på bortalaget dock medan hemmalagets streck ligger helt i paritet med marknadens värdering.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 måste med och egentligen X också på större system men jag nöjer mig nog med en halva här.


5. Kalmar FF - Malmö FF
20% - 27% - 53%
Äntligen en match med lite reellt värde på kupongen när det dessutom är en skräll som står för det. Enda kruxet är att det är Malmö FF som kommer på besök till Guldfågeln Arena. Men lika bra att försöka smida medan järnet är varmt och Malmö har inte börjat imponera fullt ut även om det bara är en tidsfråga och vill det sig illa fortsätter tåget av bara farten när de besöker Småland.

Kom dock ihåg det jag skrivit tidigare om Kalmar och hemmaplan. Förra säsongen tog de nästan 72% av alla sin poäng på hemmaplan även om de ”bara” snittade 1.53 poäng per hemmamatch. Malmö tar ungefär samma poäng var de än spelar och det skiljer mest i antalet bollar de lyckas sätta innanför ramen där det visar sig att hemmaplan är en klar fördel.

Inbördes är det klar dominans för Malmö de senaste tio åren och senaste mötet i Malmö slutade 6-0 till skåningarna. Men faktum är så har vi tre oavgjorda mellan lagen innan den tennisförnedringen. Så som lagen inlett 2018 tycker jag Kalmar faktiskt visar att de står upp hemma och vann mot Elfsborg och fick oavgjort mot Östersund. Detta medan Malmö inte hittat normal form och det gör att jag väljer att helgardera vilket jag tycker är rätt, men den som vill köra 1x gör heller inget fel och ej heller den som spikar Malmö. Allt beror på hur kupongen byggs upp i sin helhet som alltid.

Utgångstips: X
Gardering: 2 och 1 är givna tecken så vi får med både sannolikhet och värde och höjer utdelningen.


6. Norrköping - Trelleborg
73% - 17% - 10%
Det här är en underbar match att ha med på tipset och för den våghalsiga kan jag redan nu rekommendera att spika krysset som har ett riktigt fint värde och ska inträffa drygt var sjätte gång de spelar men endast är streckade på nio procent.

På Östgötaporten har Norrköping tagit sina tre segrar i år men bara med 2-1 mot Brommapojkarna och 1-0 mot Sirius samt 3-1 mot Kalmar FF (som vi vet är riktigt dåliga borta). Norrköping är tippade att hamna på övre halvan medan Trelleborg ska komma sist men trots att hemmalaget ligger där de ligger så har de faktiskt inte fått bekänna färg ännu och det är inte givet att slå Trelleborg trots hemmaplan. Trelleborg fick med sig 1-1 borta mot Djurgården vilket förvisso är deras enda poäng men förlusterna med 1-0 mot Kalmar (trots hemma i och för sig) och Sundsvall är ju inga utklassningssiffror, och ej heller 1-2 hemma mot örebro.

Marknaden värderar hemmalaget starkt och med allt rätt men streckspelarna löper mer amok och är i nuläget uppe på 86% vilket gör att jag inte rekommenderar att spika här då kupongen erbjuder så mycket trevligare spikar enligt mig. Ska man även ta med tvåan då? Jag avskyr ju att gardera en storfavorit med kryss som ni minns. Dock gjort det hemska misstaget likväl två gånger om dessutom så utgå från kryss och har ni råd så ta med tvåan också även om de borde få det svårt så klart.

Utgångstips: X
Gardering: 1 är ju givet då det sker så ofta men på större system bör även 2 komma med.


7. Bologna - Milan
18.5% - 26% - 55.5%
Till Stadio Renato Dall’Ara kommer Milan på besök för att försöka ta tre poäng och därmed skapa lite distans ner till åttondeplacerade laget. I nuläget skiljer tre poäng och som det ser ut så kommer Milan antingen kvalificera sig till Europa League genom att slå Juventus i italienska cupens final eller få chansen att som sjunde lag i ligan ta den platsen då det normalt bara är sex lag från ligan som får spela i Europa. Men vinnaren av cupen tar en plats om de inte redan kvalificerat sig. Så Milan kan inte gå in med halvfart och förlita sig på cupen och vill det sig väl kan de även ta sig upp på sjätte plats i ligan.

Formmässigt har Bologna tagit fem poäng och Milan sex poäng på de senaste sex matcherna som ingår i formtabellen. Så det går trögt för Milan med en förlust senast hemma mot Jumbon Benevento. Bologna har inte så mycket att spela för då de är i stort sett hjälplöst isolerade i mitten av tabellen så frågan är hur motivationen är där, men visst vill de slå ”storlaget” Milan.

De vinner båda lite oftare hemma än borta men inget anmärkningsvärt. Så förutom det ovan så får jag lita på marknaden här vilket betyder att ettan har hyfsat värde medan tvåan är lite överspelad men inget groteskt alls någonstans. Krysset där det borde vara streckat så jag kan inte annat än att rekommendera en helgardering här då allt bara känns fel att ta bort.

Utgångstips: X
Gardering: 1 och 2 i vilken ordning som helst.


8. Fiorentina - Napoli
14.5% - 22% - 63.5%
Jag tycker inte det finns så mycket att snacka om när Napoli reser norrut till Florens och ska möta Fiorentina på Stadio Artemio Franchi. Hemmalaget krigar visserligen på för att nå en av de platser som ger europaspel till hösten men två raka förluster har gjort att de nu måste plocka in en del poäng på de fyra avslutande matcherna och då är kanske inte ett Napoli det trevligaste att möta som senast slog Juventus borta och såg till att avståndet upp till Juventus endast är en poäng med fyra omgångar kvar.

Och jag hoppas ni kommer ihåg hur det ser ut för Napoli borta den här säsongen. De har nämligen nu 13-4-0 (32-8) och de känns nästan ostoppbara. Fiorentina på hemmaplan har 7-5-5 (24-21) vilket betyder strax över 50% av de totala poängen. Formmässigt går de dock bra båda lagen och kom då ihåg Fiorentinas två senaste. Napoli har 14 poäng och ligger tvåa efter Lazio medan Fiorentina har tio poäng på åttondeplats. Inbördes måste vi tillbaka till 2014 innan Napoli vann det här mötet borta men de har dock inte förlorat inbördes sen 2014 heller.

Tvåan är dock klart överstreckad och har 72% just nu vilket känns lagom skoj men så länge den inte ökar tycker jag likväl vi kan tappa det lilla värdet då sannolikheten är bra och det mesta inklusive statistiken talar för oss här. Den som funderar i andra banor bör faktiskt hellre spela på ettan än krysset tycker jag för att värdemaximera.

Utgångstips: 2


9. Hellas Verona - SPAL
29% - 29.5% - 41.5%
När bottenmötet ska avgöras på Stadio Marc’Antonio Bentegodi så har vi en helt felstreckad match om marknaden är rätt på det här. Så i de flesta fall ska vi så klart bara ta värdet och det klart minst streckade laget och bara gå vidare men det finns faktiskt fall där det kan löna sig att gå mot värdespelare och ettan behöver inte med automatik vara dålig även om den är det på de flesta rader så klart!

Det mest intressanta här är att SPAL sakta men sakta närmar sig nytt kontrakt och de plockar de där poängen även om trepoängarna uteblir allt som oftast men åtta raka matcher hade de utan förlust innan de fick 0-3 hemma mot Roma senast men det kanske inte är så mycket att säga något om. Både Juventus och Atalanta tog de poäng av på hemmaplan och mot Fiorentina borta blev det också oavgjort. Så två vinster och sex oavgjorda talar vart de är på väg. Nu möter de ett lag som inte alls har den formen. 18 raka matcher utan oavgjort har Verona spelat men det har blivit fem segrar här varav fyra kom på hemmaplan.

Totalt har Verona tagit 64% av sina poäng hemma medan SPAL tagit drygt 41% av sina poän på bortaplan. Med fyra omgångar kvar behöver SPAL två poäng upp till säker mark medan Verona har sex poäng upp dit. Så en förlust för hemmalaget betyder med största sannolikhet Serie B nästa säsong men om det vore så enkelt hade alla streckspelare alltid vunnit jämnt. Form, marknad och den som ser ljuset mest pekar på att vi bör välja tvåan som utgångspunkt men att ha krysset i åtanke och som jag skrev tidigare, det behöver inte vara fel att t o m spika ettan om bara systemet komponeras ihop korrekt i övrigt!

Utgångstips: 2
Gardering: X då det ligger nära till hands men allt värde ligger på SPAL.


10. Torino - Lazio
19.5% - 23.5% - 57%
Formettan kommer till Turin och ska försöka fortsätta med sin målskörd på Stadio Olimpico Grande Torino. I samma formtabell ligger Torino fyra och de har inget att skämmas för med 2-1-0 hemma och 6-2 i målskillnad. Torino tar drygt 57% av sina poäng hemma medan Lazio faktiskt är ett av de vassaste bortalagen i Italien – åtminstone om vi blundar för de två giganterna i ligan. Lazio har 11-3–3 med 41-26 i målskillnad och det tycker jag imponerar även om det är en bit upp till Napoli. Torino med 7-6-4 och 27-16 i målskillnad.

Torino har minst sju poäng upp till en Europa League plats så det kan ju gå även om det är långsökt men de har inte gett upp och kommer nog göra vad de kan både för egen vinning men även för att försöka få Lazio poänglösa och riskera att ramla ner från en Champions League plats till en Europa League plats. Inbördes vann Torino borta senast med 3-1 men innan dess var det en period för Lazio och så har det vänt lite fram och tillbaka.

Fint värde på ettan och inte så mycket tapp på tvåan faktiskt så en halvgardering kommer vi långt med här. Ett kryss känns som onödiga streck att betala för då Lazio är involverade med tanke på deras antal mål framåt och deras gifta anfall överlag. Åtta gjorda mål på de två senaste varav ”endast” två från Immobile (i 85e och 88e minuten senast). Jag lutar mig klart mest mot tvåan men gardera med ettan ifall det är här det skräller för Lazio är inte helt pålitliga, det vet vi sen de åkte ur Europa League bl a.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 då det fina värdet med på en 14%-are måste med.


11. Deportivo Alaves - Atletico Madrid
28.5% - 30.5% - 41%
Ett hemmalag utan något att spela för med runt fyra omgångar kvar även om det kan ta sig upp från 13e plats och nå Europa League om allt går deras väg på slutet men det kommer inte ske. Dock tror jag de precis som övriga lag som kan känna vittring på långt avstånd ger sig ut på jakt om inte annat. Dock möter de ett av Spaniens bästa lag i defensiven här, Atletico Madrid som så sent som i torsdags kvitterade ett underläge borta mot Arsenal med en man mindre.

Formmässigt i den egna tabellen så har vi faktiskt Alaves överst (sjätteplats) med tio inspelade poäng varav sju kommit på bortaplan med 5-0 i målskillnad. Huvudstadslaget bara åtta poäng där även de tagit sju poäng men hemma istället och 4-0 i målskillnad. Ser vi över hela säsongen har Alaves 8-1-8 (18-21) hemma medan A Madrid har 9-4-4 (26-14) borta. De senaste matcherna har det varit ett intensivt schema för bortalaget och det kan vara en klart bidragande orsak till de senaste resultaten, bl förlust 3-0 borta mot Real Sociedad och 0-0 hemma mot Real Betis.

Fokus på Europa League samtidigt som de måste försöka försvara sin andraplats i ligan med det här spelschemat kommer eventuellt kräva fler poängtapp då de haft åtta matcher i april medan Alaves endast haft fem och fått vila en hel vecka nu. Glädjande nog har streckspelarna full tilltro till tabellen och det gör att strecken är på 63% på tvåan vilket gör den helt ointressant på de flesta systemkonstruktioner. Enormt värde på ettan och fint värde på krysset gör valet enkelt för mig när man summerar helheten. Det här vinner hemmalaget som överraskande slog Las Palmas på bortaplan med 4-0 senast.

Utgångstips: 1
Gardering: X tycker jag vi ska ha med även om det kan kännas överflödigt.


12. Deportivo La Coruna - Barcelona
10.5% - 15.5% - 74%
Estadio Municipal de Riazor är nästa anhalt på kupongen där bortalaget Barcelona kan avgöra ligan vid vinst. Frågan är om de vill det eller väntar till nästa hemmamatch är min spontana tanke. Men förlorar A Madrid så är ligan avgjord ändå om Real Madrid inte tar tre pinnar på lördag. Nej, de avgör ligan här tror jag med resten av befolkningen och tar på mig dumstruten om det inte sker. Sen får de fira hemma i nästa omgång med El Classico istället.

Deportivo La Coruna har ett sista halmstrå för att rädda nytt kontrakt och det är med nio poäng och en jäkla målskillnad på de fyra avslutande omgångarna för att nå ifatt Levante. Inte troligt men deras form pekar uppåt faktisk. Från att ha haft 15 raka matcher i ligan har de nu fyra raka utan förlust varav två varit segrar mot Malaga (3-2) och Athletic Club (3-2). Dock svårt spelschema kvar med både Valencia och Villarreal så det blir hissen ner och endast äran kan rädda kvar minnet av klubben den här säsongen.

Barcelona är obesegrade i ligan med 14-2-0 hemma och 11-6-0 (38-11) borta så visst händer det att något lag plockar poäng. Deportivo 4-6-7 (18-25) hemma vilket inte är bra men ej heller bedrövligt. Inbördes är det intressant för antingen blir det oavgjort alternativt skräll eller vinner Barcelona stort. Senaste fyra segrarna för Barcelona är 4-0 (h), 4-0 (h), 8-0 (b) och 4-0 (b) så något är det som händer i dessa matcher. Då vi redan har andra fina skrällar så är spiken bara att kryssa i.

Utgångstips: 2


13. Mainz - RB Leipzig
28.5% - 26.5% - 45%
Det tyska bidraget är hämtat från Mainz och OPEL ARENA där ett Leipzig inte fungerar alls för tillfället eller vad sägs om följande fyra senaste matcher, 1-4 Leverkusen, 2-5 O Marseille, 1-1 W Bremen och 2-5 Hoffenheim. Något stämmer inte då det läcker bakåt med 15 insläppta på dessa fyra matcher.

Matchen som så många andra gäller ett lag som slåss för toppstrecken och ett lag som ska undvika bottenstrecket. Mainz har 30 poäng och ligger med målskillnad före Freiburg som i nuläget måste kvala sig kvar medan Leipzig behöver hämta in fyra poäng för att få kvala till Champions League och då återstår det endast tre omgångar så poängen är extra viktiga nu. Mainz med 6-3-6 (18-19) hemma är klart starkare här än borta då de har spelat in exakt 70% av sina poäng där. Leipzig svagare borta med 5-4-6 (17-22) vilket betyder 40% av totalpoängen.

Marknaden menar i jämförelse med streckspelarna att det ska finnas värde på tvåan då strecken där just nu är 41% bara men jag är mer beredd att hålla med streckspelarna här och tycker tvåan enbart ska komma med på de större systemen där vi redan hittat så mycket bättre spikar och halvor. För formen är inte så stark på Mainz heller även om de i april har 1-2-1 med 3-3 i målskillnad.

Utgångstips: 1
Gardering: X först och främst men det är dumt att åka på 2 så ta med det också på de flesta system.


Sätt dina egna streck hos Svenska Spel här



Omgångens bästa spik: Manchester City (match 2, en tvåa)
Omgångens bästa tecken: X mellan Norrköping och Trelleborg (match 6, ett kryss)
Omgångens bästa skräll: Alaves (match 11, en etta)


Systemförslag för den halvtjocke plånboken. 3888 rader på Liverättning

1. 1
2. 2
3. 12

4. 1x2
5. 1x2
6. 1x2

7. 1x2
8. 2
9. x2

10. 12
11. 1x
12. 2
13. 1x2


För den som vill komma lite billigare undan. 72 rader på Liverättning

1. 1
2. 2
3. 12

4. 12
5. 1x2
6. X

7. X
8. 2
9. 2

10. 12
11. 1
12. 2
13. 1x2


Här lämnar du in dina egna rader på Europatipset
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat