Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-27, 02:51   #6
travanalys

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 258
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oggeb Visa inlägg
Du måste skoja (eller bara sett ett kallblodslopp sedan Järvsöfaks sprang)? Vad har Polara gjort som gör att den förtjänar att nämnas i samma andetag som Järvsöfaks? Har du dille på finska hästar så var Viesker en bättre häst än vad Polara är.

Ponera att du har rätt (vilket du inte har) - snacka om seklets största överodds till 4,25 hos Unibet. Sådana odds såg man aldrig på Järvsöfaks. Ja, det skulle väl kanske vara under någon av sina livs första starter innan man såg att det inte gick att slå hästen under normala förhållanden.

Visst kan Polara vinna loppet (A-häst hos mig) - men att påstå att han är den bästa hästen sedan Järvsöfaks är en ren lögn. Under perfekta förutsättningar för alla inblandade hade både Månprinsen och Tekno Odin diskat av Polara med längder.
Jag har aldrig jämfört polara med järvsöfaks. Faksen var ett unikum och det är klasser ner till näst bästa kallblod genom tiderna (vilket troligen var viesker men det var väl typ före järvsöfaks tid). Sedan undrar jag om du sett polara? Förra årets elitkamp var det någon statist (westholm) som skulle ta emot och polara pressade på hela vägen i dödens (18,1 första 500, 18,3 på varvet) och månprinsen liftade med i andra ytter. Hur många kallblod hade haft mod att stå emot över upploppet med ett sådant lopp? Finska kallblod är av en annan ras med varmt inblandat i generna och ofta överlägsna svenska och norska kallblod. Och mer slut häst än tekno odin får man leta länge efter...
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat