Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-01, 13:08   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Stryktipset (2/6)


En väldigt udda stryktipskupong där vi först har sex internationella träningsmatcher inför VM som sen turligt nog blandas med lite tävlingsmatcher så det finns något att gå på för att styra upp det hela även om vi som vanligt låter marknaden styra i det stora hela. Själv väljer jag att gå ut hårt med dagens information även om det så klart är värt att vänta in i det sista för att få med allt det viktiga inför de här träningsmatcherna.

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under fredagen.

Se aktuell streckfördelning här


1. Sverige - Danmark
37% - 31.5% - 31.5%
VM närmar sig och det är träningsmatcher och fotbollsgodis i massor den kommande veckan. Först ut på veckans Stryktips är ett klassiskt möte mellan Sverige och Danmark på Friends Arena. I mina ögon är det här en nästintill helt omöjlig match att förutspå. Två riktigt bra tränare för lagen och jag tror bägge lag kan överraska i VM men vad ska man säga om en vänskapsmatch två veckor innan det viktiga drar igång?

Sverige är knappa favoriter att vinna matchen och visst ligger det en del prestige i mötet. Som matchen är streckad så är det egentligen en trevlig spik på tvåan som enbart har runt 21% av pengarna på sig. Så orkar man gå emot sitt hjärta är valet enkelt och det är en riktigt bra spik i en uppbyggnad på Stryktipset.

Utgångstips: 2


2. England - Nigeria
66.5% - 22.5% - 11.5%
På Wembley Stadium har vi en en av förhandsfavoriterna till att vinna VM-guld, nämligen England som möter Nigeria i en match som jag förväntar blir rätt målsnål även om afrikanska lag inte är de som är mest kända för sitt disciplinerade spel – framför allt inte i en vänskapsmatch veckor före VM.

Ettan sker ofta nog för att den absolut måste med medan Nigeria endast vinner knappt 12% av den här sortens matcher och då de är streckade lite mer finns enbart skrällen där och inget värde. Att gardera med ett kryss kanske kan vara helt okej även om jag aldrig förespråkar att gardera en storfavorit med krysset – så dundra vidare med ytterligare en tänkbar spik här på hemmalaget som släpper in få mål.

Utgångstips: 1


3. Belgien - Portugal
49% - 28.5% - 22.5%
Belgien möter regerande Europamästarna Portugal på Stade Roi Baudouin. Belgien är även de en av de större favoriterna att vinna VM strax efter stornationerna. De har nu femton raka matcher i kvalet samt träningsmatcher utan förlust efter deras uttåg från EM 2016 om vi bortser från första träningsmatchen efteråt då Spanien vann med 2-0.

Matchen är streckad i paritet med marknadens chansvärdering med det lilla intressanta att tvåan är smått överstreckad och det finns värde på både ettan och krysset. Portugals träningsmatcher i år har inte imponerat resultatmässigt där de har oavgjort senast mot Tunisien och förlust dessförinnan mot Holland. Normalt en match att spela 1x och det tycker jag vi kan göra även om 25% på Portugal känns intressant men jag litar på marknaden även om det kan svänga lite.

Utgångstips: 1
Gardering: X även om jag förväntar mig en offensiv och målrik match.


4. Irland - USA
45% - 29.5% - 25.5%
Två lag som missade VM där framför allt USAs miss får ses som en större missräkning, men bägge föll precis före mållinjen kan vi sammanfatta det. Två lag som inte har ett VM att fokusera på kommer vara klart mer här och nu i matchen. Lite oroväckande dock att Irland föll med 5-1 hemma mot Danmark i returen efter 0-0 i första matchen men USA hade det tyngre genom hela kvalet och att lag som Panama och Honduras placerade sig före i sexlagsgruppen är märkligt.

Matchen spelas på Aviva Stadium i Dublin och medan hemmalaget är knappt överstreckade så återvinns det värde på bägge de övriga tecknen. USA har faktiskt bättre resultat i sina matcher efter att kvalet tog slut och drömmarna dött för de här bägge lagen. Jag fortsätter vara tuff i mina beslut här och tar bort hemmalaget som trots allt har hemmaplan och borde vilja ge sina fans något kul att se fram mot.

Utgångstips: 2
Gardering: X men det är en svårlöst match och ettan är väl rätt favorit antar jag.


5. Island - Norge
45.5% - 29.5% - 25%
Island gjorde ett fantastisk kval och effekten av Lagerbäck lever kvar. För att ha lag som Kroatien och Ukraina bakom sig är stort för att vara en liten önation som är bortglömd med drygt 700 000 invånare. Nu ställs de mot Norge och sin förre förbundskapten som dessvärre misslyckades att ta sig till ett nytt mästerskap.

Efter att kvalet var slut så har Norge presterat aningen bättre i sina träningsmatcher om vi enkom tittar på resultatet. Island är dock klara favoriter här och även om de har ett kommande VM så är det viktiga förberedelser, men för den som i första hand letar värde så är det Norge som gäller. Själv helstreckar jag matchen och sen får det sluta hur det vill men heja Norden!

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 då jag inte kommer kunna bena ut det här utan litar på marknaden.


6. Österrike - Tyskland
15% - 23% - 62%
Österrike mot Tyskland på Wörthersee Stadion och det är lillebror mot storebror. Tyskland som är favoriter att vinna VM mot ett Österrike som endast klarade en fjärdeplats i sin VM-kvalgrupp där Serbien vann och tog direktplatsen. Löw är den taktiske tränaren som vet exakt vad som krävs för att kunna återupprepa succén från förra VM men hur tankarna snurrar inför den här matchen får han nog själv svara på.

Bägge har spelat fyra matcher efter kvalet och medan Österrike vunnit samtliga sina matcher så har Tyskland inte vunnit en enda men det har förvisso varit skillnad på motståndet men framför allt lägger Tyskland mest fokus på VM och de här matcherna är inte speciellt viktiga även om de så här tätt inpå VM vill prestera. Matcherna inför 2014 års VM blev det 2-2 mot Kamerun samt 6-1 mot Armenien.

Utgångstips: X
Gardering: 2 är självklar men 15% på Österrike är fint så ta med 1 då det trots allt endast är en träningsmatch.


7. Norrby - Brage
36% - 28% - 36%
Första tävlingsmatchen på kupongen hämtar vi från Superettan där Norrby tar emot Brage på Borås Arena. Norrby har det tungt i serien just nu med tre matcher i rad där inte ett enda mål producerats framåt men motståndet har varit av absolut högsta klass.

Brage fortsätter dock att imponera som nykomlingar och har än så länge endast en förlust, nämligen 3-4 hemma mot Falkenberg. På bortaplan har de 1-4-0 (4-3) och då har de mött både toppen och botten. Kommer senast från en mycket stabil hemmaseger med 3-1 seger mot före detta serieledarna Örgryte. Marknaden anser att det är en helt jämn match medan jag skulle säga knapp fördel bortalaget.

Litar vi dock blint på marknaden så ligger allt värde på ettan och det skulle kunna vara en spik men jag kommer strecka på samtliga tecken och spelar ni med U-tecken så tycker jag kryss eller två är mest intressant. Norrby på 13e plats med nio poäng måste visa mer innan jag börjar tro på dem och låter Brage vara förstavalet här då de ligger på en sjätteplats med 15 poäng.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 och X då det är en hyfsat jämn match likväl.


8. Varberg - Halmstad
29.5% - 27.5% - 43%
Varberg har nu tre raka förluster i ligan och möter ett Halmstad som har sex raka utan förlust. Matchen spelas på Påskbergsvallen där Varberg normalt är starka.

Förra säsongen i Superettan hade Varberg snygga 9-4-2 (34-16) hemma medan de var segerlösa på bortaplan. Av totalpoängen tog de alltså på hemmaplan hela 86% och att de nu är klara dog tycker jag inte är helt korrekt även om marknaden är hyfsat rätt på det. Jag vill dock jämna ut chanserna och ser ett fint värde på ettan här.

För den som vågar tycker jag ettan är en bra och kul spik oavsett om jag eller marknaden ligger närmast i sin värdering. För strecken är enbart 24% vilket gör att både värde och utdelning blir extra bra för kupongen. Men ta med krysset på flera konstruktioner så överlever man matchen drygt 60% menar jag.

Utgångstips: 1
Gardering: X så att vi ökar våra sannolikheter och Halmstad är svårslagna trots allt.


9. Degerfors - Värnamo
53.5% - 25.5% - 21%
Degerfors hemma på Stora Valla möter nu jumbon Värnamo och det vore väl själva f-n om det just nu skulle vända för bortalaget som släppt in elva mål på sina tre senaste matcher.

Visserligen är det Halmstad, Örgryte och Falkenberg som varit motstånd men Degerfors är normalt stabila hemma och har enligt marknaden drygt 50% chans att segra här. Så även om det varit tufft för Värnamo så är ett mål fram på sex senaste matcherna inte det jag kommer luta mig mot här då deras 0-1-5 (1-12) på bortaplan trots allt är talande siffror även om de hade 7-0-8 (26-28) förra säsongen.

Dock är Degerfors streckade på 70% vilket så klart är heltokigt och även om känslan säger att islossningen kan komma här så går det inte att singelstrecka även om vi varit hyfsat tuffa hittills på kupongen.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 och sen är det mest att hoppas.


10. IK Frej - Öster
30% - 27.5% - 42.5%
IK Frej som också de endast tagit fem poäng likt Värnamo möter nu ett Öster som blandar och ger i serien. Matchen spelas på Vikingavallen och jag tycker att vi ska ha i åtanke att Frej faktiskt presterat lite bättre på slutet även om det senast åter blev förlust – dock borta mot GAIS.

Frej slog Landskrona för tre omgångar sen med 2-1 och följde upp det med en defensivt bra insats mot den andre nykomlingen, Brage. Resultatet blev 0-0 och det är klar skillnad i antalet insläppta bakåt nu jämfört med i början av serien.

Att då möta ett Öster som nu har två raka förluster och sex insläppta mål mot GAIS och Halmstad (visserligen två röda senast) gör att jag i första hand lutar mig på en halva här mot hemmalaget då strecken är relativt låga även om jag önskat mer värde. Frej streckade på 28% men på större system och konstruktioner är det väl dumt att lämna ute tvåan.

Utgångstips: X
Gardering: 1 i första hand och det kan räcka långt även om jag tycker 2 ska med på mycket.


11. Västerås - Team Thorengruppen
66.5% - 19.5% - 14%
Västerås från gurkornas stad fortsätter sin segermarsch efter den tillfälliga(?) förlusten mot Assyriska på hemmaplan med 1-0. Nu är det Team Thorengruppen som kommer på besök till Solid Park Arena.

Umeålaget föll senast lite överraskande enligt många hemma mot Rynninge medan marknaden och jag såg det som ett kanonspel på tipset. Nu är det dock inte lika trevliga siffror på motståndaren vad gäller tipset, även om sannolikheten så klart är hög på Västerås. Förra säsongen hade Västerås 9-1-3 (33-17) på hemmaplan och totalt var det drygt 62% av alla poäng. Laget slutade på tredjeplats i ligan och missade kvalet uppåt men den här säsongen imponerar de och har totalt 7-0-1 (17-4). Bortalaget kommer få det tufft här och förra säsongen blev det 2-1 till Västerås i bägge möten och umeålaget har på fyra matcher fortfarande ingen seger inbördes.

Streckspelarna ser sannolikheten här och spikar rakt ut på mycket vilket gör att de når 74% vilket i normalfallet inte är att rekommendera spik till. Jag tycker dock att vi tagit bra ställning i flera andra matcher och då vi inte lutade oss helt mot Degerfors tycker jag vi spikar här trots hög streckprocent.

Utgångstips: 1


12. Mjällby - Oddevold
59% - 23% - 18.5%
Mjällby leder förvisso södra division ett men är de så övertygande som man kan tro? Missade kvalet upp mot Örgryte förra säsongen men har inlett den nya säsongen på ett bra sätt hemma på Strandvallen.

Fyra raka segrar och en målskillnad på 11-4 hittills och tänk då på att de förra säsongen hade 11-1-1 (32-19) där. Så kanske dumt att göra det svårare än vad det är men de har trots allt vacklat lite på slutet och förlorade borta mot Utsikten trots ledning med 2-1 samt så släppte de åter in några bollar senast mot bottenlaget Grebbestad som till sist besegrades med 3-2. Nu är det Oddevold som kommer på besök och det här är inte en match att bara ta för given. Oddevold hade dock ingen imponerande bortastatistik förra säsongen med 3-2-8 (18-26) vilket var drygt 31% av totalpoängen bara.

Hemmalaget knappt överstreckade och det lilla värdet som finns ligger på tvåan. Jag kommer helgardera här men väljer man spik istället så kom ihåg att strecka på mot Västerås istället. Trevliga matcher på stryktipset och det är mest att vänta in rätt utfall.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 ifall vi nu spikade Västerås annars gör tvärtom.


13. Ängelholm - Utsikten
37.5% - 26.5% - 36%
Vi avslutar kupongen med en match från Ängelholm i Skåne på Änglavallen där Utsikten från Göteborg kommer på besök. En intressant match tycker jag även om det är saker som talar för både ettan och tvåan.

Ängelholm är relativt starka hemma och har hittills 2-1-1 (6-4) medan de förra säsongen hade 6-2-5 (19-15). Utsikten var dock ett typiskt hemmalag förra säsongen och tack vare 10-2-1 (34-18) hemma, vilket är 68% av totalpoängen så blev det en tredjeplats i den sammanlagda ligan. I år har de 1-0-3 (6-11) på bortaplan och det talar ju för fortsatta problem ute på vift. Utsikten slog dock Mjällby (hemma visserligen) för två omgångar sen men mötte även tvåan i serien i senaste omgången (borta) och det blev en knapp förlust med 3-2. Jag tycker det lyser lite form och självförtroende där jämfört med Ängelholm som kommer med ett nederlag på 4-1 mot Tvååker borta, visserligen en tuff match. Svårbedömd men nog blir det målrikt?

Bra värde på tvåan som endast är streckade på 31% vilket gör att det kan vara en måstespik om systemkonstruktionen behöver hållas nere. Oavsett så plocka bort krysset som är kallt och överstreckat. I normalfallet utgår vi från en halvgardering här.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 men det kunde varit tvärtom också för det viktiga är att plocka bort det oavgjorda.



Omgångens bästa spik: England (match 2, en etta)
Omgångens bästa tecken: Danmark (match 1, en tvåa)
Omgångens bästa skräll: Oddevold (match 12, en tvåa)


Systemförslag för den som har en halvtjock plånbok. 3888 rader på Liverättning

1. 2
2. 1
3. 1x

4. x2
5. 1x2
6. 1x2

7. 1x2
8. 1x
9. 1x2

10. X
11. 1
12. 1x2
13. 12


För den som vill komma lite billigare undan. 72 rader på Liverättning

1. 2
2. 1
3. 1

4. x2
5. 1x2
6. x2

7. 2
8. 1
9. 1

10. X
11. 1
12. 1x2
13. 12

Här lämnar du in dina egna rader på Stryktipset
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
holsso10 (+10)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat