Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-09, 23:58   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (10/6)


Endast en träningsmatch inför VM på kupongen vilket gör att det känns lite mer intressant. Svårbedömt för både marknad och mig nämligen när ingen vet exakt hur motiverade de olika spelarna är och vad huvudfokus kommer ligga på. Finns bättre omgångar men har försökt hitta lite intressanta infallsvinklar.

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under lördagen.

Se den aktuella streckfördelningen här


1. Österrike - Brasilien
14.5% - 23.5% - 62%
Österrike som missar VM står likväl upp bra i träningsmatcherna och slog bl a Tyskland med 2-1 för en vecka sen. Jag är inte helt säker på att Brasilien kommer gå in och leka hem detta då man mest ser det som uppladdning och vinst är inte prioritet ett. Österrike som slagit Tyskland vill säkerligen visa att de även kan slå Brasilien också. Då ökar möjligheterna att efter VM stoltsera med att man slagit världsmästarna.

Värdet här ligger mest på krysset även om ettan också har ett helt okej värde med över 30%. Brasilien är överspelade och rätt tråkiga till 72% även om det går att bygga ett Europatips kring dessa stora favoriter. Ibland kan det även finnas fördelar med det.

Utgångstips: 2
Gardering: X och 1 ska med då det här är en match vi vill hitta både värde och utdelning.


2. Falkenberg - Gefle
65% - 20.5% - 14.5%
På Falcon Alkoholfri Arena möter topplaget Falkenberg bottenlagen Gefle. Men trots den stora skillnaden i poäng ska inte Gefle helt underskattas. De tog en poäng mot Helsingborg senast som dock spelade borta och där vinner inte Helsingborg lika ofta. Falkenberg har hittills 3-1-1 (8-5) på hemmaplan medan Gefle har 1-2-2 (6-8) borta. I höstas vann Gefle det här mötet med hela 4-0! Nu pekar det inte mot något liknande men håll matchen så öppen det går.

Hemmalaget streckade på höga 78% vilket är rent vansinne då fler än en tredjedel av dessa matcher slutar med annat tecken. Bästa värdet ligger på tvåan. Lika bra att gå kort och hoppas det är en sådan match – precis som när Frej tog poäng mot Halmstad under lördagen.

Utgångstips: 2
Gardering: X så har vi det klart med en fin skräll.


3. Helsingborg - Degerfors
55% - 25% - 20%
Helsingborg varken gör eller släpper in så mycket mål i serien just nu. Ett stabilt försvar som dock endast lyckades få 1-1 borta mot Gefle senast. Hemma på Olympia är de klart starkare och har 4-0-1 (8-4) hittills i år. Förra säsongen plockades nästan 58% av totalpoängen där. Degerfors som står för motståndet är inget dåligt lag och har nu fem raka utan förlust. Stark form även om det inte varit de bästa lagen på andra sidan mittlinjen. Helsingborg vann förra våren detta möte med 3-0.

Hemmalaget hyfsat överspelade med 64% streck men jag kommer gå på raka ettan likväl då jag tror de åter släpper in få mål och antagligen även håller nollan. Framåt kommer chanserna och med hemmapubliken i ryggen får det helt enkelt ge lite extra energi i det fina vädret. Den som vill gå emot ska veta att allt värde ligger på bortalaget och krysset är streckat i paritet med sannolikheten.

Utgångstips: 1


4. Assyriska - Akropolis
41.5% - 24% - 34.5%
På Södertälje Fotbollsarena möts två lag som bägge fått sig två smällar på slutet. Svårbedömda lag som ligger på fjärde och femte plats med 16 poäng vardera efter tio spelade matcher. Statistiskt är bägge lagen klart bättre hemma vilket jag tycker vi ska lägga vikt vid här. Assyriska tog förra säsongen över 71% av sin totalpoäng hemma medan de i år öppnat med 3-1-1 (12-8). Akropolis tog förra säsongen på bortaplan knappt 36% av totalpoängen och i år har de börjat med 2-1-2 (8-9).

Ettan streckad i paritet med chansen medan tvåan har allt värde här. Det gör att vi återigen väljer att plocka bort krysset även om det varit galet usla utfall på detta på sistone. Men skam den som ger sig. Vi nöter på. Enkel halvgardering om man inte väljer att spika hemmalaget.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 då allt värde ligger här.


5. Linköping - Team Thorengruppen
47% - 24% - 29%
Linköping är fortfarande obesegrade hemma på Arena Linköping den här säsongen med 2-3-0 (4-2). Extremt målsnålt och de har mött några hyfsade lag som Forward och Akropolis. Team Thorengruppen spelade endast in 35% av totalpoängen på bortaplan förra säsongen men nu är det trots allt en nykomling de ska möta. Jag tycker det är en svårbedömd match.

Märks att streckspelarna också anser att matchen är svårbedömd. Krysset galet överstreckat även här och det gör att vi väljer bort så klart. Riktigt fint värde på tvåan som enbart är streckat på 19% men ettan har ändå bra sannolikhet att inträffa och det får bli utgångstecknet.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 då det precis som i förra matchen är här allt värde ligger.


6. Västerås - Carlstad United
60.5% - 21% - 19%
De två giganterna i divisionen som faktiskt redan har ryckt lite. De är sju respektive sex poäng före trean med en match mindre spelad. Mötet i höstas mellan den slutade 1-2, annars har det varit klar fördel Västerås. Hemmalaget har hittills i år 4-0-1 (9-2) medan bortalaget inlett med 5-0-0 (17-5), men då hjälpte storsegern med 8-1 över Arameiska till en del. Senast endast 3-3 hemma mot bottenlaget Skellefteå. Gurkorna tuggar vidare hemma och det logiska är att det blir en seger här.

Matchen överlag är streckad precis efter chanserna de olika tecknen ska inträffa. Det här är en match där man antingen spikar hemmalaget eller så helgarderar man. Övriga alternativ passar inte in speciellt mycket. Ettan inträffar ju trots allt över 60% av gångerna. Det går inte att blunda för.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 om storleken tillåter det.


7. Eskilsminne - Lund
50% - 24.5% - 25.5%
Helsingborgslaget Eskilsminne har nu fem raka vinster om vi räknar med segern över Halmia i cupen. Tre senaste har de vunnit med 1-0. Hemma är de klart bättre och som nykomlingar har de 4-0-1 (9-5) medan de i division två förra säsongen spelade in över 60% av sina poäng nere i sundets pärla. Nu är det dags för Lund att komma på besök och det är ett lag som har 2-1-2 (3-3) på bortaplan medan de hemma har hela 17-14 i målskillnad. Trots att de har en mer defensiv approach borta så blev det förlust med 2-0 senast mot Husqvarna som dock ryckt upp sig rejält. Svårbedömd match.

Det finns värde på både kryss och tvåan här. Lund är dock det trevligaste att strecka då endast 15% av pengarna ligger här. Ettan streckad på galet höga 64%. Men allt beror på systemuppbyggnad och hälften av gångerna så blir det ju en etta här. Det här lutar åt det målsnåla och ska vi gissa på 0-0?

Utgångstips: X
Gardering: 1 och 2 i valfri ordning då jag inte får ihop det riktigt här.


8. Karlskrona - Mjällby
21.5% - 23% - 55.5%
Mjällby ledde i slutet senast borta mot Ängelholm men fick likväl se sig besegrade när domaren blåste sin sista signal för dagen. Nu åker de österut i Blekinge till Västra Marks IP för att möta Karlskrona som har två raka förluster i serien. Visserligen borta men motståndet var skralt senast då Åtvidaberg vann sin första match. Förra säsongen slutade mötet 4-1 men sen vann Mjällby sin hemmamatch med 3-0.

Här borde man chansa på att plocka bort tvåan som förvisso inträffar över hälften av gångerna men jag tror Mjällby kan resa sig snabbt efter förra förlusten. De missade kvalet upp senaste året. Kom dock ihåg att borta tog dem endast knappt 36% av totalpoängen genom 5-4-4 (28-20) och de möter ett lag som spelade 8-2-3 (24-14) hemma förra säsongen vilket var över 68% av totalpoängen. Tvåan streckad på höga 67%.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 första hand pga värdet men även X är ju så klart intressant.


9. Oskarshamn - Skövde
67% - 18.5% - 14.5%
Bortalaget Skövde har nu endast en förlust på de sex senaste matcherna och det borde respekteras. De två segrarna har kommit mot lagen intill dem på plats 13 och 15. Oskarshamn ligger med i absoluta toppen och är rätta favoriter. Hittills har de 3-0-1 (11-7) hemma medan Skövde på bortaplan har 1-2-2 (7-10). I stunden känns det som en match att verkligen helgardera.

Till 80% på Oskarshamn är det absolut en tråkig spik så som vi försöker bygga tipset men segerchansen är god och det är inte fel att spika om det kan täckas upp med någon halvgardering på en skräll. Jag målar dock på här och värderar ett formstarkt bortalag lite högre än marknaden.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 och X och sen scrollar vi vidare.


10. Utsikten - Oddevold
42.5% - 25.5% - 32%
Bortalaget Oddevold skiljer sig klart från att spela hemma jämfört med borta. Förra säsongen inhämtades drygt 31% av poängen på bortaplan och i år har det inte börjat bättre. Efter fem spelade matcher är det fem poäng medan de totalt har 18 poäng. Blev förnedrade med 6-0 borta mot Mjällby för två omgångar sen. Utsikten trodde jag hårt på förra omgången men då föll de hemma mot Eskilsminne med 0-1 och det var tredje raka förlusten. Kanske inte de enklaste matcherna och de har trots allt slagit Mjällby med 3-2 på hemmaplan.

Matchen streckad i paritet med vinstchans och kryssbedömning. Vet dock inte om blödningen för bortalaget avstannar här och jag spikar hemmalaget. Titta dock inte i tabellen för då ser det genast jobbigare ut. Men det är ingen säker match och det kan svänga rejält här i bedömning till spelstopp.

Utgångstips: 1


11. Lilleström - Odd
47.5% - 27% - 26%
Över tio dagars vila för dessa lagen som då spelade cupmatch. Lilleström enkelt vidare då med 4-1 mot serieledarna Brann. Detta medan Odd fick kämpa på borta mot Rosenborg på andraplats i tabellen. Odd föll dock till sist på straffar. Bägge lagen är klart bättre hemma än borta och det tycker jag är mest intressant. Odd tog t ex bara 24% av totalpoängen när de var på resan förra säsongen och deras 1-0-4 (4-10) den här säsongen ser inte ljusare ut. Lilleström med 2-2-1 (5-4) hemma mot en total målskillnad på 12-19 säger en del.

Marknaden streckar upp ettan till 55% och det känns klart bättre än flera andra lag på kupongen. Värdet ligger på tvåan här för den som vill gå emot mig. Nästan 30% värde där. Lägg märke till att Odd har fyra raka inbördes och Lilleström har endast vunnit en match mot Odd på senaste tio.

Utgångstips: 1


12. Ranheim - Sarpsborg
33% - 28.5% - 39%
Två lag som ligger med i toppen strax efter seriesuveränen Brann. Nu drabbas de samman på EXTRA Arena. Nykomlingen Ranheim har öppnat strålande med 4-1-1 (16-9) på hemmaplan. De hade även fem raka matcher i serien utan förlust innan de senast fick hela 4-0 baken på bortaplan mot Bodö/Glimt. Även mot Tromsö förlorade Ranheim med 4-0 borta. Sarpsborg med fyra raka segrar nu och hela sex matcher utan förlust. En tråkig match där jag tycker vi försöker ta ställning trots svårigheten.

Matchen är helt jämnt streckad med marknadens värdering om vi bortser från några decimaler. Det som gör att jag antagligen väljer hemmalaget här är att Sarpsborg har svårt att vinna på bortaplan. Förra säsongen blev det 4-7-4. Spelteoretiskt så spelar det inte så stor roll vad vi gör i matchen. Men hellre en liten överraskning till 32% när jag själv inte är så övertygad om att bortalaget ska vara favoriter här men jag får lita helt på marknaden då norska serien inte är mitt gebit.

Utgångstecken: 1


13. Stabaek - Bodö/Glimt
43.5% - 26% - 30.5%
Kupongen avslutas med en intressant match mellan Stabaek och Bodö/Glimt på Nadderud Stadion. Hemmalaget har endast tio poäng efter tolv matcher men men har endast en förlust hemma efter 2-2-1 medan de är segerlösa borta. Bodö/Glimt inledde serien riktigt dåligt med sju raka matcher och endast tre poäng efter segern i premiären. Nu har de dock kommit upp sig lite och har endast två stycken 1-0 förluster på de sju senaste matcherna. Vad ska värderas högst?

Streckspelarna målar upp ettan till 50% och då väljer jag andra sidan utan att blinka och tar både värde och utdelning i samma tecken då även krysset är överstreckat. En spik till 23% här är lockande på flera systemkonstruktioner där storfavoriter redan spikats.

Utgångstips: 2



Omgångens bästa spik: Helsingborg (match 3, en etta)
Omgångens bästa tecken: X mellan Oskarshamn och Skövde (match 9, ett kryss)
Omgångens bästa skräll: Team Thorengruppen (match 5, en tvåa)


Systemförslag för den halvtjocke plånboken. 1944 rader på Liverättning

1. 1x2
2. x2
3. 1

4. 12
5. 12
6. 1x2

7. 1x2
8. 1x2
9. 1x2

10. 1
11. 1
12. 1
13. 2


För den som vill komma lite billigare undan. 36 rader på Liverättning

1. 1x2
2. x2
3. 1

4. 1
5. 12
6. 1

7. X
8. 2
9. 1x2

10. 1
11. 1
12. 1
13. 2

Här lämnar du in dina egna rader på Europatipset
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat