Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-01, 01:29   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (1/8)


En blandad omgång men ack så intressant på så många olika sätt. Vi hämtar matcher från kvalet till Champions League, träningsmatcher i International Champions Cup och sen avslutar vi under torsdagen med matcher från kvalet till Europa League samt en match från Superettan där Helsingborg inför storpublik tar emot Norrby. Mycket positivt och det lilla negativa är att det inte är någon jackpott och att omgången avgörs över två dagar. Men nu kör vi! Lycka till.

Se aktuell streckfördelning här


Omgångens bästa spik: Burnley (match 12, en etta)
Burnley – Aberdeen
I första omgången borta var Burnley ett av de bästa strecken men det slutade endast 1-1 där efter en sen kvittering av engelsmännen. Nu blir det hemmaplan och vinst krävs för fortsatt avancemang i kvalet till Europa League ifall det nu inte slutar 0-0. Engelska ligan är klart bättre än den skotska och enligt alla formelns normala regler så ska det vara riktigt bra chans att segra här för någon mållös match går de inte in för att ta sig vidare på. Fördelen är ju vid vid 0-0 mot slutet av matchen att Aberdeen måste trycka upp sitt lag rejält vilket gör att chanserna ökar något för hemmalaget i sina eventuella kontringar.

Då odds och marknad värderar hemmasegern här till 72% så är det en väldigt sannolik spik även om vi tappar tio procent i värde här då 79% av alla pengarna hamnat här. Men Europatipset har ju en begränsad pool för 13 rätt och då behöver vi inte göra det så svårt för oss i alla matcher. Det här får bli bästa spiken av den anledningen även om det så klart är en tråkig spik i mångas ögon.


Omgångens bästa tecken: BK Häcken (match 10, en etta)
Häcken – Leipzig
Tyskarna har i stort sett redan avancerat vidare och lär inte gå för seger här utan vilar förmodligen ett flertal spelare. Häcken är väl inte helt säkra att de kommer tro på att de ska vända men nog kommer de göra ett litet försök. Hemma är de generellt starka och borde ha vunnit över Örebro men de satte inte sina chanser i första halvlek där de enkelt borde avgjort och straffades i slutet av en kvittering till 1-1. Hemmaplan är en stark faktor i dessa cuper och Häcken är dessutom erkänt starka på Hisingen. Obesegrade där i årets Allsvenska och trots stor klasskillnad mellan lagen måste jag rekommendera att ha med ettan här som endast är streckad på låga 16%.

Detta eftersom odds och marknad bedömer chanserna till runt 24% vilket gör att vi får ett värde på hela 50% här. Även krysset här ger ett värde på runt 20% medan tvåan blir rätt kall även om den inträffar runt 53% av gångerna. På mindre system rekommenderas spik eller halvgardering på hemmalaget här.


Omgångens bästa skräll: Sturm Graz (match 5, en etta)
Sturm Graz – Ajax
Nu såg jag förvisso inte förra mötet men det var en rejäl målvaktstavla samt en straffsparksretur som Ajax avgjorde matchen på. Jag hade spelat +1.5 på österrikarna i den matchen så det var lite bittert att förlora på. Nu är det hemmaplan för Sturm Graz och jag tycker det känns som ett riktigt fint tecken till 19% då Ajax t o m kan bevaka ett underläge och ändå gå vidare. Överlag förlorar österrikarna få matcher hemma och tittar vi specifikt i ligan var deras facit hemmastatistik förra säsongen 13-2-3 (37-18). De har inte gett slaget förlorat här och Ajax har inget incitament att vinna matchen då avancemang är det viktiga.

Enligt odds och marknad så ska hemmalaget här vinna runt 26% av matcherna vilket gör att vi får över 36% värde och det tycker jag känns bra på ett lag som förra säsongen placerade sig på andraplats i inhemska ligan bakom överlägsna Salzburg. Övriga tecken tappar runt 10% i värde men sannolikhetsmässigt vinner Ajax ändå nästan 50% av dessa möten. Tycker vi kommer långt på en halvgardering eller chansspik här.


Tre viktiga streck på kupongen!

(7) Arsenal – Chelsea 1
En match som spelas på Irland i International Champions Cup. Arsenal har en bra trupp med sig här även om de fått flyga hem till Europa igen efter sina två matcher i Singapore där det blev 1-1 mot A Madrid men hela 5-1 mot PSG. Spelet har sett bra ut och jag fortsätter säga att den nye tränaren här ställer höga krav även i dessa matcher. Chelsea har ett helt okej lag men jag tror de kommer få svårt mot Arsenal i detta derby. Det ska dock sägas att de 43% på Arsenal är enligt marknaden lite högt även om jag inte håller med där. Men på tipset blir även Chelsea intressant så en halvgardering där krysset plockas bort rekommenderas på lite större system även om Arsenal kan vara en trevlig spik. Dock är träningsmatcher där hela laget byts i andra halvlek alltid lite jobbiga att spela på men några 30% som krysset har i streck är inte spelvärt någonstans.

(8) Benfica – Lyon 2
Jag har ingen storkoll på de här lagens uppställningar eller trupper så jag förlitar mig väldigt mycket på marknad och odds här då detta är Benficas sista match i ICC medan Lyon gör sin första match i samma turnering. Bägge Benficas matcher tidigare har slutat oavgjort mot Dortmund (2-2) och Juventus (1-1). Nu är de streckade på 43% men ska enbart ha 35% chans att segra vilket gör ettan iskall här. Därför blir tvåan i första hand väldigt intressant här då den inträffar över 36% av gångerna och dessutom är favorit men endast har 29% av pengarna på sig. Spik rekommenderas på det mesta. Krysset är streckat i paritet med sannolikhet, 28%.

(13) Helsingborg – Norrby 1
Det här är en spik på kupongen faktiskt trots höga och smått otroliga 90%. I stort sett inga matcher har något lag med en så stor vinstchans och det sunda spelteoretiska förnuftet säger att man ska gardera eller gå emot. Odds och marknad antyder nämligen på att vinstchansen är drygt 76% för Helsingborg medan vi får ett värde på hela 166% på Norrby. Men så som Helsingborg spelade senast med sina nyförvärv Granqvist och Jönsson så tror jag inte de ens kan vika ner sig på hemmaplan inför storpublik. Så spika och gå vidare, jag tror de vinner det här över 80% trots allt.


Korta kommentarer om övriga matcher.

(1) Malmö – Cluj
En match där Malmö är korrekta favoriter efter att ha segrat borta med 1-0. Motståndarna är dock klart bättre än vi partiska streckspelare förstår och här är det ett måste att ha med både det oavgjorda till 21% och tvåan till så låga som 11%. Malmö vinner enligt odds och marknad enbart knappa 50% av dessa matcher vilket gör att vi får ett riktigt högt värde på övriga tecken. På mindre system plockar vi bort Malmö trots favoritskap.

(2) Basel – PAOK
Även i den här matchen blir hemmalaget riktigt mycket överstreckade. Krysset har dock inte samma värde som i Malmömatchen utan här är det tvåan till 15% som nästan inträffar 25% som har överlägset värde. Våga plocka bort det schweiziska laget på allt eftersom de endast segrar 49% men är streckade så högt som 62% här. Basel går även riktigt tungt i inledningen av den inhemska ligan, där det endast blivit en poäng på de två inledande matcherna mot St Gallen och N Xamax.

(3) Midtjylland – Astana
Midtjylland segrade äntligen i tredje omgången av inhemska ligan senast när de slog nykomlingarna Esbjerg med 3-1 på hemmaplan. Nu är det returmöte hemma mot Astana där det i bortamatchen blev en fin 1-2 förlust. Nu gäller det för danskarna att segra här för att avancera vidare i Champions League kvalet. Klara favoriter men jag tycker det är en svårbedömd match även om marknad och odds pekar på att det blir en hemmaseger här runt 48% av gångerna.

(4) Rosenborg – Celtic
Norrmännen inledde stark på bortaplan och hade ledningen med 1-0 innan skottarna vände och segrade med 3-1 till sist. Celtic ska så klart vara favoriter här då de har ett klart starkare lag men jag tycker hemmalaget är ett intressant streck då Celtic kan förlora med uddamålet här och Rosenborg är inte så dåliga, speciellt inte hemma. Matchen är i stort sätt streckad i paritet med de olika chanserna. Men 28% på hemmalaget från Trondheim känns klart bäst på tipset.

(6) Suduva – Crvena Zvezda
Klassiska laget Röda Stjärnan åker till Litauen för att försvara sin 3-0 ledning och det är ju inte säkert att de går för att vinna det här till 100% men det är klasskillnad mellan lagen vilket gör att jag likväl tror att de plockar hem segern även i det här returmötet. Suduva är dock starka i inhemska ligan med endast två förluster på 19 matcher. Här blir det för svårt trots 61% streck på tvåan här så går vi all in där då de trots allt ska segra 53% av gångerna enligt odds och marknad.

(9) AIK – Nordsjälland
Stockholmarna har problem att avgöra matcherna och trivs bäst med att ha 1-0 ledning tidigt för att spela på det resultatet. Här måste de dock fram och 1-0 räcker endast till förlängning då det blev nederlag med dessa siffror i Danmark. Tror inte det passar AIK speciellt bra mot så pass bra motstånd att de måste fram och ett oavgjort resultat här känns mycket troligt. Bortasegern har bäst värde med över 60% medan det oavgjorda endast har runt 15%. Men det är enligt mig högre än så då AIK inte lever upp till vare sig sina 68% streck eller 59% i vinstchans enligt odds och marknad. Gå mot AIK här är rekommendationerna på de flesta konstruktioner.

(11) Mariupol – Djurgården
Jag förstår inte att Djurgården är favoriter här men får böja mig mot odds och marknad. Själv om jag var tvingad så hade jag kört vidare med halvgardering på ukrainarna då det är en bra liga. Mariupol fick ju med sig 1-1 från Stockholms Olympiastadion som storskräll, åtminstone på tipset. Kom ihåg att Djurgården kvitterade i 90+4 och det här tror jag blir en enkel etta men jag helgarderar då det finns värde på tvåan som är favoriter, om nu marknaden är mer korrekt ute än mig.



Systemförslag för den halvtjocka plånboken. 3456 rader på Liverättning

1. 1x2
2. x2
3. 1x2

4. 1x
5. 1x
6. 2

7. 12
8. x2
9. x2

10. 1x
11. 1x2
12. 1
13. 1


För den som vill komma billigare undan. 72 rader på Liverättning

1. x2
2. 2
3. 1x2

4. 1x
5. 1x
6. 2

7. 1
8. 2
9. X

10. 1
11. 1x2
12. 1
13. 1

Här lämnar du in dina egna rader på Europatipset
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat