Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-10, 17:01   #340
hakan11241
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3457
Standard

Lite fredagsfilosoferande


Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_77 Visa inlägg
Ja, det där MT-systemet...
Jo, tipslyktan är inte helt enkel att hitta, bommade en auktion på tradera på ett antal böcker i början på juni. Sjukt irriterande, har dock ett par stycken böcker och satsar just nu på andra böcker.
Jag har en hel del gamla böcker bl a Tipslyktan serien. Jag tycker dock de känns ganska daterade idag.
Min första invändning är att U-systemen oftast kräver ett orimligt stort antal U-rätt för att slå. 12-rättsgaranti först från 5 U i större system är vanligt.
Det är först när NSAB böckerna kom, och därmed möjligheten att skriva ut enkelrader, som de bättre konstruktionerna dök upp.
De gamla systemen prioriterade en snabb och enkel utskrift i multisystem och var helt enkelt inte tillräckligt effektiva.
Då tycker jag C A Ericsons böcker håller bättre. Delvis kanske för att hans konstruktioner var koncentrerade mot sk ¨mittzonsgardering¨, alltså mot mer realistiska utfall såsom 3-4 U-tips rätt.
Några av hans tidigare böcker innehåller även en hel del avancerad teori om systemkonstruktion som är intressant.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
reflex (+25)
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat