Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-10, 17:43   #341
reflex
 
reflexs avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 377
Sharp$: 5991
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Jag har en hel del gamla böcker bl a Tipslyktan serien. Jag tycker dock de känns ganska daterade idag.
Min första invändning är att U-systemen oftast kräver ett orimligt stort antal U-rätt för att slå. 12-rättsgaranti först från 5 U i större system är vanligt.
Det är först när NSAB böckerna kom, och därmed möjligheten att skriva ut enkelrader, som de bättre konstruktionerna dök upp.
De gamla systemen prioriterade en snabb och enkel utskrift i multisystem och var helt enkelt inte tillräckligt effektiva.
Då tycker jag C A Ericsons böcker håller bättre. Delvis kanske för att hans konstruktioner var koncentrerade mot sk ¨mittzonsgardering¨, alltså mot mer realistiska utfall såsom 3-4 U-tips rätt.
Några av hans tidigare böcker innehåller även en hel del avancerad teori om systemkonstruktion som är intressant.
Tipslyktan och Tipsböckernas kräver som skrivet många U-rätt och i vissa U-rättszoner så är det ofta 3 vinstgrupper. Använder ofta C.A.s UNA system med
mittzonstäckning. Använder för det mesta UNA 0-11-132, 0-10-132 eller
0-9-60 och lägger till några X2 garderingar till U-raden för att få helgarderade.
reflex är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat