Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Det som vore helt onödigt och inte speciellt smart vore att redovisa på annat sätt än atg. Varför redovisa på ett annat sätt än folk är vana vid? Du och några sakkunniga med dig är intresserade av att man redovisar på annat sätt. Övriga 99% som spelar efterfrågar det inte, fattar inte skillnaden och skulle som grädde på moset bara bli förvirrade och sannolikt på sina håll förbannade.
|
Det är absolut inte för min egen skull jag önskar just den förändringen.
När ATG valde att byta huvudmått från streckfördelning till insatsfördelning så hade de chansen att även byta till en värderedovisning som alla skulle förstå sig på efter 3 minuters anblick.
Du har rätt i att de skulle bli förbannande. Men inte för att de är förvirrade. Utan snarare för att det överlägsna redovisningssättet inte införts tidigare.
Grejen är att idag "stämmer" inte spel% med hur stor andel av systemen som försvinner från avdelning till avdelning. Men det helt och hållet systemnedräkningens fel och inte spel%ens.
Om de hade valt att byta till rad-nedräkning istället för systemnedräkning så hade alla fått se en värdeutveckling som med skrämmande noggrannhet ( i nästan alla omgångar ) stämmer överens med spel%en på den vinnande hästen.
Folk saknar något som "stämmer". Men de vet inte att radnedräkning är möjligt som ett alternativ. Och därför efterfrågas det inte.
Snack som att folk vill ha något som de är vana med har jag inte mycket för när alternativet är något som är mycket, mycket bättre.
Edit: Att ATG håller fast vid systemnedräkningen är mestadels av tekniska skäl. De har ett uråldrigt affärsdatasystem som få klarar att rota i. Legolas å andra sidan hade chansen att bygga från grunden och göra redovisningen betydligt bättre. Men det stod man över.
Edit2: "Folk" visste inte att insatsfördelningen var ett mycket bättre sätt att redovisa spelet än streckfördelningen heller. "Folk" vill ibland ha något kvar som de känner igen och tror att de förstår sig på. Så är det för att de mestadels inte känner till alternativen.