Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-20, 11:48   #18
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Fel, det är väldigt enkelt att ta reda på vad som är bra respektive dåligt när det gäller användbarhet och användarvänlighet: bara att sätta x antal användare framför och låta de avgöra.



Här håller jag med. Flash is crap!



Vem är kategorisk här? Visa mig några vetenskapliga studier som bevisar att "girigheten kommer med åldern"... Och "att utveckla något bra ligger i människans natur och jag antar att där är yngre människor överrepresenterade"? Vad är yngre människor överrepresenterade i, människans natur? Eller är erfarenhet och vishet de facto av ondo för mänskligheten och yngre människor vill i större utsträckning göra bra för andra medan äldre är onda? Jag tar mig för pannan. Yngre människor har, enligt min erfarenhet (mina ungar och deras polare) noll koll på ekonomi och kan knappt stava till konsekvensanalys.



Oj! Det gick ju inte enligt dig att diskutera vad som är bra för det var subjektivt sa du i inledningen, men här gör du det i alla fall? Och människor blir helt enkelt mer korkade med åldern, och inte mer sökande efter det som fungerar och är enkelt och lättanvänt? Eller menar du att ju mer tekniskt komplicerad en sak är, desto bättre är den? Strålande insikter du har.

Men jag antar att du tillhör den yngre generationen och känner dig påhoppad... Men bra att du klarar av flera resonemang samtidigt och inte särskriver. Det klarar knappt någon under 30.
Som jag sa. Väldigt subjektivt. 80% tycker presentation A är bäst medan 20% tycker presentation B är bäst. Det betyder ju inte att A är bättre än B, bara det att fler gillar det. Som jag nämnt så är det oftast den stora icke väldigt insatta andelen som styr det hela då det oftast genererar mer pengar än om de inbitna väl hade fått bestämma. Så nog är en upplevelse väldigt subjektiv.

Ja, jag har inte sagt att jag inte har fördomar och är kategorisk och slänger ur mig lite floskler ibland. Det jag har som åsikt är ingen sanning men som jag uppfattar världen så blir människan oftast mer egoistisk och girig i sitt tänk ju äldre man blir/ju mer erfarenhet av livet man får. T ex är det vanligare att unga röstar vänster medan äldre röstar höger. Nu är inte det en skala i exakt hur girig man är då det är fler faktorer som spelar in men tankemönstret kan kännas igen lite. Riktigt små barn är dock väldigt egoistiska och vill så klart leka med den enda leksaken istället för att dela med sig. Om "girighet" sen bara handlar om ansvar eller liknande siar jag inte om. Men det finns ju helt klart skillnader i hur vi människor är och uppfattas beroende på ålder. I grunden är vi dock alla egoistiska vilket är grunden i girighet.

Yngre människor är enligt mig överrepresenterade i att utveckla bra saker. Ju äldre vi blir, oftare lägger vi in ekonomiska kalkyler och det viktiga är ekonomi och inte en bra produkt - åter igen så är inte en bra produkt likhetstecken med större förtjänst. Samt är det ju subjektivt vad som är en bra produkt. Här tänker jag främst på alla program och saker på nätet som är fria att använda. Oftast yngre människor ligger bakom dessa projekten, men det är min uppfattning!

Ondska blandade jag inte in men annars känns det väl som vi är överens i grunden men exakt vad det ska kallas eller hur det ska tolkas kan ju skilja sig åt. Men erfarenheten har ju med mycket att göra.

Vad som är bra är alltid subjektivt men samtidigt har jag ju en sida av mig som tycker att övriga inte förstår hur bra något kan vara och därför blir det ju inte en krass sanning utan just min åsikt. Men vi kan nog båda vara beredda att stångas rätt hårt för att övertyga någon om att en viss sak är bättre eller sämre. T ex ATG och hela den produkten inklusive sajt med mera.

Att människor blir mer korkade med åldern vågar jag nog påstå fortfarande ja. Men jag pratar generellt och inte på individnivå då många säkert bibehåller sin smarthet. Det jag menar till stor del är att yngre människor inte fastnar i samma ramar som vi äldre gör. Vi tar saker mer för givet då vi lärt oss att automatisera vissa saker för att spara på energi - eller vad det handlar om.

Ett exempel är ju den här texten.
Citat:
Far och son är ute och kör bil i ett fruktansvärt regnväder. Det är natt och plötsligt kör de av vägen. Bilen krockar med ett träd och pappan avlider direkt.

Sonen körs i ilfart i ambulans till närmaste sjukhus. Men, när sonen rullas in i operationssalen utbrister läkaren: ”Herregud, det är min son!”. Hur förklarar du det?
Jo, äldre människor vill ju förenkla och ha sig. Men det tycker jag inte är likhet med "smarthet". Det handlar snarare om att se nya möjligheter och vara innovativ i sitt sätt. Jag var själv bättre på dessa saker när jag var yngre även om jag idag skulle vilja vara det lika mycket men även jag blir bekväm av mig.

Jag menar i grunden att en sak som är mer invecklad också är en bättre sak för den oftast har fler möjligheter. Sen väljer många bort från det eftersom det också medför fler problem och en större tid till att hantera på ett bra sätt. Enkla förslag är väl en iphone vs android.

Jag hoppas du inte var ironisk i din sista kommentar för om jag särskrivit är det av rent slarv då jag själv inte tycker det är snyggt och jag är allt för mycket språkpolis vissa dagar. Men jag skulle gissa att du inte var ironisk då jag gissar att jag inte särskrivit Men jag försöker tillhöra den yngre generationen rent mentalt men det är fan högt tempo och mycket svängar men jag kommer kämpa på. Dock är jag inte så ung även om jag självklart hade önskat det men jag känner mig åtminstone yngre än jag är men det verkar tydligen vara det vanligaste
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat