Den extra V75 omgången med Breeders Crown finaler förtjänar en trådöppning.
Det ser favorit betonat ut vid första anblicken men faktum är att det brukar ge bra pengar just den här tävlingsdagen.
2016 gav sjuan 859 000 kr och 2017 gav 7 rätt 171 000kr
Jag tror att förklaringen är att finalerna går så sent på säsongen och de som varit toppade hela sommaren kan plötsligt svika som stora favoriter.
Finalen för 3 åriga ston - Här har det skrällt förr.
2016 vann 2 procentaren Rhyme Broline
2017 vann tredjehandaren Candy Lamarc när alla trodde Vamp K & Dibaba skulle göra upp om segern
I år är Conrads Rödluva Megafavorit , jag tar ett par till för att ha chans på lite större utdelningar
Finalen för 4 åriga ston
2016 vann Intoto Sund till 16 %
2017 vann Unrestricten till 4 %
Även här brukar favoriten ha svårt att infria förväntningarna.
I år är Mellby Free favorit, jag garderar även här då jag tycker även hästar som Hevin Boko till 7 % har chans med rätt resa.
Finalen för 3 åriga hingstar
2016 vann Grant Boko till 11%
2017 vann Lucifer Lane till 9%
I år är Global Welcome klar favorit, men jag kommer strecka ett par till även här.
Jag vill inte spricka på Jaguar Dream som spetsar och troligtvis släpper till favoriten. Från rygg ledaren kan man skrälla igen!
Finalen för 4 åriga Hingstar
2016 vann Target Kronos till 2%
2017 vann Cyber lane till 20%
I år är Perfect Spirit stor favorit , men inte kan väl Chianti, Who is who & Selmer IH vara helt chanslösa med rätt lopp eller om favoriten har en sämre dag?
Ingen favorit har alltså vunnit i någon av de här 4 finalerna på åtminstone 2 år ( har inte kollat längre bak)
Tycker det är ganska anmärkninsvärt då de flesta klasserna brukar ha ganska klara favoriter. Man behöver inte gå jättelångt ner i strecklistan innan man får bra rens. Tredje och fjärdehandare rensar fint!
Nu vart iaf tråden öppnad så vi får hjälpas åt att vaska fram guldkornen här