Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Svaret är: Ingen alls på ATG.
Det är Kanal75 som tillsammans med det norska tv-grafikbolaget som jobbar fram det som presenteras i grafiken.
Problemet är att man tydligen räknar medelfarten någon sträcka bakåt. Det leder till att en tempoförändring får genomslag en god sträcka efter att den skedde. Och kan visa ett annat värde än det verkliga tempot i stunden. Allt beroende på hur lång sträcka tempoförändringen var utsträckt över.
Den som har räknat fram den där formeln är totalt oduglig. Tvärtom ska man uppdatera så ofta det bara går. Ungefär som hastighetsmätaren på en bil. För att få "flyt i siffrorna" tror jag att man får nöja sig med en upplösning på 1/2 sekund eller kanske som mest 1/5 sekund.
För övrigt är km/h inte lika "högupplöst" som min/km. Det blir per definition mindre ryckigt och är alldeles säkert anledningen till att man bara hade km/h från början.
ATG-folket kommer att visa upp en del nyheter framöver. T ex kommer du att kunna få se grafer över den momenta hastigheten per häst. Och dessa grafer kommer precis som du redan konstaterat INTE att vara särskilt ryckiga alls.
Tyvärr är Kanal75-gänget inte bättre än så här.
|
Om jag skulle skicka ut ´tex en budget med siffror framräknade med samma metodik skulle kollegorna undra
OCH ALLA SKULLE SE AT NGT ÄR FEL
Hur räknade du fram detta
Kan inte stämma
Du måste titta på detta en gång till
Skiter om det är ATG / kanal 75 eller någon konsult
det är dåligt gjort, måste justeras, någon har säkert fått betalt men jobbet skall reklameras och man skall inte betala förrän man får en produkt som fungerar