Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-02, 02:40   #64
makatech

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 18
Standard

Jag gör en total helomvändning.

Tycker att situationen förändrats enormt de här sista ca 2 månaderna. Ekonomin har börjat vända uppåt och opionssiffrorna för alliansen ser dramatiskt mycket bättre ut.

Oppositionen känns väldigt, väldigt svag med Mona Sahlin om möjligt ännu svagare än vad jag trott. Sist men inte minst, världsekonomin har nu extremt stor betydelse för valets resultat enligt mig. Känns som att Miljöpartiet gått svagt sista tiden, de som jag tidigare var helt övertygad om skulle bli tungan på vågen. MP har tex kraftiga problem med att övertyga landsbygden om deras politik med höjda bensinsskatter och alternativa bränslen osv.

Om världsekonomin, jobbsiffror (och i synnerhet den svenska) sakta men säkert nu fortsätter utvecklas positivt med bättre jobbsiffror etc så tror jag alliansen tar hem det här.

Däremot om ekonomin svänger kraftigt neråt igen så tror jag det blir ovisst och att risken för oppositionsseger ökar kraftigt.

Tror att problemet med sossarna nu för tiden är att folk tröttnat på att ha ett av världens högsta skattetryck samtidigt som landsting och skolor ändå ofta håller tveksam kvalité. Folk vill ha mera pengar i plånboken och de som haft jobben kvar under denna svåra världsekonomiska kris har märkt att de faktiskt fått det med alliansen! Dessutom har sossarna enorma profilproblem. Sossarna har ju de senaste 10-15 åren mer och mer börjat kännas som ett "borgarna light". De lovar en hel del men i själva verket för de en politik som är relativt lik den borgerliga när de regerar, så var det inte förr. Varför inte lika gärna lägga rösten på borgarna och löpa linan ut än en salig röra?

Folk har börjat förstå att det är bättre att öka skatteintäkterna genom att fler människor jobbar samt genom en företagsvänlig politik med vinstrikare företag jämfört med att strypa företagen och folket med världens högsta skatter samt konstgjorda jobb inom statlig sektor som betalas av oss arbetare.

Känns som att socialdemokraterna och i synnerhet vänstern mera och mera blir partier för filosofer, unga aktivister, samt rik och välborgad kulturelit samt skådespelare. Folk som har råd att betala höga skatter och gärna gör det för sina vänstervridna visioners skull. Folk som har mera pengar än de flesta av oss. Finns mängder med exempel på "kulturelit" som skryter om deras vänstervridna åsikter. Men är skattehöjar partier någonting för det vanliga folket i längden? Ytterst tveksamt enligt mig.

Senast redigerad av makatech den 2010-09-02 klockan 02:54.
makatech är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat