Citat:
Ursprungligen postat av Billman
Problemet är att det som kommer upp har gått via mitt spelkonto. Dom har alltså gjort våld på det för jag får hur mycket jag spelat för(förlorat) och hur mycket jag har kvar till maxgräns.
Att gå in på mitt konto kan inte vara förenligt med datalagen. Får detta även via mobilen. Om man kör ATG live via Tvn kommer det upp för familjen att se hur jag ligger till och hur mycket jag spelar för. Tack för den servicen!
|
Det hela kommer från Lotteriinspektionens föreskrifter, i detta fall LIFS2018:2 §13
"13 § Vid onlinespel enligt 7 och 8 kap. spellagen (2018:1138) ska spelaren
få regelbundna, tydliga och varierade meddelanden om vinster och förluster
samt information om hur länge spelaren varit inloggad.
Meddelanden enligt första stycket ska visas så ofta och under så lång tid
som behövs för att motverka överdrivet spelande. Meddelandet ska därefter
bekräftas av spelaren och spelaren ska i samband med bekräftelsen ges möjlighet att välja att antingen avbryta eller fortsätta sitt spel."
Vill ATG lösa detta får de lägga ATG Live separat så man kan se det utan inloggning. Allt som sker när man är inloggad kommer att då och då avbrytas av dessa meddelanden.
Licenssystemet är ingen avreglering, utan en återreglering. Vi har i stort sett varit laglösa på det här området i flera decennier, och ATG/Svenska Spel har fått agera hur de vill med statens god minne. Nu skall de jäsande degarna också pressas in i något slags konsumentskydd samtidigt som de får konkurrens. Det kommer bli mycket friktion med kunderna som vant sig vid en frihet långt utöver vad som varit standard ute i världen.