V75 Momarken 27/12
Ja, de är ju V75 varje dag...
Eftersom jag ska lägga "Sharpest Winterburst" andelen på ombudssidan imorgon har jag börjat gå igenom startlistorna till Momarkens tävlingarn.
Nedan följer mina tidiga tankar om omgången.
Det är ett sjukt långt upplopp dom har, 240 m.
Jämfört med Axevalla som har Sveriges längst på 227 m.
Avd 1:
Här blir det en storfavorit som startar ensam på 60m tillägg, det är tur att distansen är 2640 iaf så att han har en chans att klara av det.
Men spika det kommer inte jag göra.
Jag tycker mig ha hittat två intressanta motbud en på 20m och en på 40m tillägg. 8 Magic Tile med Eirik Höitomt i vagnen, det borde väl räcka med motivering att det är just Höitomt som kör.
Inte helt van med det Norska voltsystemet men spår 7 i Norsk Volt ska väl vara ett ganska bra spår.
På 40m tillägg finns 14 L´Amour Bonanza en hingst som vunnit hälften av sina starter, men som sagt längst bak startar favorit som står bra inne i loppen.
Gränsen för att starta på 60m tillägg går vid 600.000 Nkr, favoriten har tjänat
ihop nästan 2.5 Miljoner så den borde väl starta på typ 120m tillägg...
Men med tanke på det långa upploppet så har den en god chans att plocka ner alla.
Avd 2:
Här krävs det nog lite streck, 3-4 åringa kallblod här kan det nog skrälla.
Fastande lite för 3 Aasvind som gått hyfsade tider, 29,3 på medeldistans det är likvärdigt med en del som startar på 40m tillägg.
Jan Roar Mjölneröd ska givetvis med när det vankas kallblod.
Mitt råd är att strecka så mycket du har råd med.
Avd 3:
3 Amarone Classic ser ut att bli storfavorit just nu 58% MEN det är fortfarande väldigt låg omsättning så det kan ju ändras avsevärt.
Jag har några roliga motbud, 1 Soutwind Gizzel har visat sig vara väldigt startsnabb tidigare kan den komma till tät så är den intressant oavsett om det väljer att köra där eller släppa till mer betrodd.
Jag plockar med en del andra som har fina formrader, 5-7-8-10.
Avd 4:
Här kommen en av spikarna för min del, 7 Aida Boy.
Just nu "bara" 36% vilket jag ser som ett fynd stor chans att den kommer stiga mycket. Bara kolla sista varvet den gjorde näst senast...
Avd 5:
Här väljer jag att låsa på 3 svenska hästar, 3 Global Tess, 5 Yaganashi och 10 Fruska AM. 3 Global Tess har gått sådär i Sverige men merparten av starterna i Norge har slutat med vinst.
Avd 6:
Här kommer min andra spik i omgången så fin som 11 Monfalcone har sett ut stundtals under hösten så tror jag den kan plocka ner detta startfältet trots det tråkiga utgångsläget
Avd 7:
Omgången avslutas med ett 1640 m Voltstart för kallblod, inte alltid helt enkelt att lösa. Favorit i nuläget är 7 Garli Moe Garlin som jag inte fått uppfattningen om att den är en riktigt sprinter.
Jag plockar med några roliga här i avslutningen, 8 Valle Ask, 10 Smedsbo Faksen, 11 Bellfaks & 13 Odd Herakles.
|