Ämne: EV+ på Trav?
Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-02, 16:05   #47
tino

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Har missat den här tråden, intressant experiment dock!

Jag skulle vilja påstå att de minodds som krävs på favoriterna är rena fantasierna om man ska se till vad det finns för odds på marknaden, du borde kanske överväga att lika gärna plocka bort dem ur körningen redan från början. De ser även ut att vara en aning högt satta jämfört med "verklig" vinstchans. Jag förstår att du har det inbyggt i programmet att det ska finnas marginal eller vad man ska säga, men jag skulle säga att de fortfarande är en aning höga (och med en aning menar jag väl i sammanhanget ca 3-5%).
Håller med om att favoriterna inte blir helt rättvist bedöma vad gäller sannolikhet till vinst, och att det förmodligen är lika bra att plocka ut dessa från körningen. Anledningen till att jag har låtit dessa ligga kvar dock är för att dessa inte gör någon direkt skada, då sällan minimumoddset uppfylls placeras heller inte något spel. Om minimumodds skulle uppfyllas kommer spel att placeras och förmodligen ge en bra avkastning.

Citat:
Har såklart dålig koll på vilka parametrar du sätter i ditt program, och du kanske inte vill avslöja det, men jag skulle vilja veta hur ditt program "tänkt" vid en viss körning här igår.

Lopp 7 - 9 ARIZONA U.B. - 18.21x - 65x @ Bet365
I grova drag är parametrar som tas med just nu är galopprisk, "prestationspoäng" som är olika beroende på vinst-placering-övrigt (även viktade beroende på datum för lopp, t.ex. nyare lopp ger högre påverkan, medans äldre lopp inte har lika hög påverkan). Utfall av detta vägs sedan mot genomsnittlig prispeng i lopp man har deltagit i, dvs. om man oftare är med i lopp med högre prispengar väger det tyngre än en häst som är med i mer "lågklasslopp". Till detta tas även hänsyn på startspår (och med det även hänsyn till om det är Volt eller Auto samt Distans då det även påverkar).

Citat:
Om man viktar in kusk/tränar-statistik någorlunda tungt borde detta odds vara väldigt mycket högre. Holmsten har ska vi säga grovt sett 5% om vi lägger ihop det, och bara det borde resultera i ett odds på 20ggr. Om vi sen tar med faktumet att det är ett fullt fält på 15 hästar kan man väl skicka upp det +5-10ggr. Mot kuskeliten +5-10ggr.

Om vi bortser från allt och bara konstaterar att hästen är en av 15 och alla har samma chans att vinna landar vi på 15ggr. Att han sedan står på tillägg och dessutom står ganska hårt inne borde ge ett odds på 20-25ggr direkt.

Observationen från min sida är i alla fall att tränare/kusk verkar tas med alls i beräkningarna, om man ska se på det exemplet, och det är en faktor som är alltför viktig för att bortse ifrån. Har inte letat efter fler exempel på samma sak, det var bara Arizona från gårdagen som stack ut väldigt vid den snabbtitt jag tog.
Tar ej hänsyn till kusk ännu, vilket jag vet är en viktig faktor. Ser inte det som någon "förlust" att inte ha med det ännu dock, i och med att favoritkuskar tenderar att bli nedspelade och således uppfylls inte minimumodds. För att ge en rättvisare sannolikhet till vinst är det dock intressant, och något jag kommer att inkludera framöver.

I övrigt vill jag tacka för bra feedback och även passa på att nämna att jag precis har samlat in information om senaste 538 lopp med massa intressant metadata för att kartlägga vilka lopp som är mest vinstrika att spela på.

Kvarstår att samla in statistik för samtliga kuskar i en egen databas nu för att kunna göra snabbkörningar bakåt i tiden och således kunna trimma formeln för att hitta en så optimal sannolikhetsbedömning till vints, och på så vis kunna hitta överodds.

Jag hoppas kunna ha detta klart om ca 1 vecka, men otroligt mycket "riktigt" jobb just nu som står i vägen
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat