Ämne: V75 16/2
Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-16, 14:01   #82
Basse
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Min syn på omgången.

V75:1

Känns ruskigt öppen. Den som kommer rätt på det med en spik i första får ett stort grepp på spelarkollektivet. Jag hittar ingen häst jag tror fullt ut på och kommer strecka så många jag får råd med. 3 Definitiv Launcher är min skrällvarning, men det finns massor med skrälldugliga höstar i första.

V75:2

En eller många.

Jag väljer att spika 9 Jejje Palema som får BG i sulkyn FFG. Pär Hedberg är duktig på att ställa iordning hästarna för V75 på Hemmaplan. Jejje är tillräckligt snabb iväg för att kunna ta sig ut i andraspår och därmed undvika att bli fast på innern.
Dessutom har man ju en ”hjälpryttare” i loppet, Pärs andrahäst 7 Sara Palema körs nog till spets och ser till att farten hålls uppe och gynnar därmed Jejje.

V75:3

Låser på 2

3 On track Piraten bör ta spets alternativt släppas till spets. Därifrån är man alltid mycket svårslagen.

11 Platon Face lär förr eller senare hamna i dödens. Hur Adrian väljer att köra i dödens avgör nog loppet. Att låsa loppet och neutralisera Nimbus C.D:s spurt är det kloka valet.
Platon har då bra chans att bli tvåa efter Piraten.
Men vill man vinna så kan man inte låta piraten bestämma tempot i ledningen, då krävs det att man trycker på i dödens. Vare sig Adrian lyckas pressa sönder Piraten eller inte så lär man inte vinna själv med den taktiken. Då vinner Nimbus C.D via sin grymma speed över upploppet.

Så det blir ett streckmässigt tråkigt lås men ett lås som känns starkt.

lås på 3 On track Piraten och 10 Nimbus C.D.

V75:4

Jag Spikar 6 Tony Afrika som jag tror sitter i ledningen. Hästen var riktigt bra på Åby sist från ledningen och höll undan för Peter Untersteiners favorit Love Palema på ett bekvämt sätt. Övriga var stort slagna.

Om man garderar känns 14 Island Life som första motbud.

Skrälldraget är 15 Thornbird som alltid avslutar vasst och borde passa utmärkt på Axevalla.

V75:5

Öppet igen

Jag streckar på i abdelning 5. Det ser ut att kunna gå undan från början och spetsstriden kan bli utdragen. Många spurtare som kommer in i bilden om det blir fart på loppet.

Mitt skrälldrag i loppet är 5 Rafiki Fri. Hästen avslutade positivt långt ute i spåren sist efter en resa invändigt. Förra året vid den här tävlingsdagen mosade man favoriten från dödens men föll på eget grepp efter en lite völ optimistisk styrning.
Rafiki Fri är en häst som passar lite extra bra på just Axevalla. Från ett bra spår borde man hitta ok position och idag lär man slippa göra grovjobbet som förra året.
Kul skrällstreck till 4%

V75:6

Det känns återigen öppet. Favoriten 1 Illuminati blir över från start men har 3 varv på sig att hitta ut.

Jag är inne på Stekels Linje att 7 Pacific Face kan vara draget här. Hästen är råstark och det känns som att Pacific Face kan bli släppt till ledningen en bit in i loppet.
Man lär i alla fall komma före 1 Illuminati ( om den hittar ut tidigt).
Om Pacific Face når ledningen är den grymt svårslagen.
Jag använder hästen som U-häst då det är ovisst hur loppet blir kört.

Skrälldraget i loppet blir 3 Scarlets Mirakel - Var tvåa efter On track Piraten i ett 3000m lopp i november. Vann i comebacken nyligen ( dött lopp ) och från ett bra spår och med ett lopp i kroppen bör man vara skrällduglig här , 4% är taget

V75:7

9 Vlad del Ronco känns som rätt favorit, jag använder honom som Uhäst och har 8 hästar på ramen. Har blivit lite väl stor favorit och det rensar bra bakom.

Spik eller många
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat