Kollar i min lilla statistiklåda där jag har Bergsåkers senaste 8 V75-omgångar sedan starten av 2017. Ingen 7-rättsjackpottbana men heller inte en där favoriterna radar upp sig direkt!
Lägsta utdelning: 9 766 kr
Högsta utdelning: 667 097 kr
Medelvärde/median: 201 226 kr / 98 549 kr
Eftersom det blir så snett annars sparar jag bara statistik över de vanliga klass-loppen, alltså Klass 2-Gulddivisionen.
-9/40 favoriter har infriat, det ger ganska låga 22,5%.
-I guld är det så illa att bara 1 favorit vunnit! Enda vinnaren är faktiskt Zenit Brick som vann från ledningen som 74%-are i december ifjol. Då forcerades han fram efter en bit och drog sedan musten ur dem sista varvet, och det är väl samma segerrecept som gäller den här gången. På de här 8 omgångarna har det inte skrällt så hårt, 4 lopp har vunnits av andrahandaren. Men det som är intressant är att 4 storfavoriter (över 50%) har fallit! En Zenit med lite halvtveksam form kändes inte mer lockande efter att ha tittat på den här statistiken!
-I silver har vi 4 favoritvinnare, och idel 2-4 handare där bakom. Ganska normalt om man jämför med V75-statistiken i stort också.
-I brons har faktiskt bara 1 favorit lyckats vinna! På lördag har vi kanske omgångens största favorit i just brons...
-I klass 2 har inte en enda favorit vunnit. Och det är ju klassen med svagaste favoriterna och bara 23% favoritsegrar normalt sett. Men 0/8 är ändå lite anmärkningsvärt! Master Hill har pausat från tävlandet men det brukar inte göra så mycket för en Nurmos-häst. Värre är det att han nollade innan pausen, och att han faktiskt bara vunnit 2/14 i karriären. Och travsäker är han, men innerspår på sprint innebär alltid en viss galopprisk. Speciellt när det ska laddas.