Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit
Förstår inte riktigt... Varför skulle man plocka in egna idéer om nu det var så bra potential i strecklistans 3 första i varje avdelning? Menar du fylla på fler och inte; "flytta om", eller?
|
Det jag menar är att system-upplägg som detta inte är helt tokiga. Och potentialen jag pratar om ligger i att man följer inte kollektivet när man spelar på det här sättet. Man kan dessutom vinna ganska ofta, så variansen är inte så farlig. Och upplägget är då alltså för att förtydliga att lägga
3 streck i varje avdelning, inte de 3 mest streckade i varje avdelning.
För enkelhetens skull kanske man först bara kryssar i de 3 mest spelade i varje lopp till sitt första utkast, för att sedan börja analysera och möblera om lopp för lopp. Det blir på så sätt tydligt vilka man i första hand ska bedöma spelvärdet på. I något lopp kan det givetvis bli så att man inte har någon av de 3 mest streckade på kupongen. Så här såg mitt system igår ut jämfört med strecklistan till exempel. Alla favoriter var faktiskt med, men i bara 1 av loppen följde jag kollektivet fullt ut.
En fördel med "fasta" upplägg som dessa är också att man vid analys tvingas ranka loppen lite mer ingående än annars kanske. Det blir aldrig att man ser en lopptyp det ofta skräller i och bara går in och yxar till en bred gardering. Eller ser en stor favorit som man tror vinner och bara noterar singelstreck och bläddrar vidare. Fällor jag tror många spelare, om inte alla, faller i ganska regelbundet.
På de här systemen får man också hyggligt betalt om man är ganska rätt på det men inte fixar det fullt ut. Drygt 2k vid fem rätt igår och dryga 19k vid 6 rätt.
Det är också så att man vid helt "fria händer" lägger väldigt mycket kraft på att fundera på hur man ska konstruera systemet. Det är ju redan klart här, så allt går åt till analysen som är det verkligt viktiga för att lyckas.
Sammanfattningsvis ser jag alltså många fördelar med det här upplägget och kommer fortsätta med det nu framöver.