Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-14, 08:12   #31
Viroid
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Så här löd alltså frågan: Luras lite, har inte köpt av alla. Men frågan kvarstår, vart är
Travlottot på väg?

Mvh Uffe

Det är ju en mycket relevant fråga. För de som vill diskutera spelets utveckling kan ju exempelvis den frågan dra iväg tiil att handla om:

- hur påverkas travintresset på sikt av att inte lägga tid på att tippa själv?
- den avgift som tas ut, skulle den gått in som omsättning om inte avgift betalats eller är det pengar som inte skulle spelats alls?
- hur bör en resultatredovisning egentligen se ut för att kunder ska kunna jämföra?
- 46 andelssystem på ett ombud, herregud, eller, wow!

Tro mig, det finns många saker att belysa för den som gillar titta under stenar.

Men det kokar alltså ner till att ett gäng som själva är spelläggare tror det handlar om avundsjuka på de som nu får en extra inkomst. För många spelare som blivit spelläggare har detta blivit en rakeback och de får bekräftelse på att de kan trav.
Jag tror man skall börja med bakgrunden, för den belyser rätt väl varför det blev som det blev.

Det gick ganska knackigt för många ombud. Konkurser var vardagsmat, ombudsnätet började svikta. Några ombud hade testat det här med "kändistippning" och det hade fina siffror. Men kändisar varken kan eller vill jobba gratis, och de procent som ombuden fick i provision räckte inte riktigt till. I alla fall inte för det spel som skedde i butiken.

ATG uppvaktades ivrigt och livligt. De var hårt trängda av en sport som krävde 300 miljoner mer per år, av Maltabaserade bolag som växte med hjälp av sina profilerade spelare och nu av sina ombud som hotade att göra om sina spelbutiker till ekologiska Café Latteställen. Tydligen tjänade man mer pengar på en kopp kaffe än en V75-andel.

Så på ATG kläckte man idéen att kunderna skulle betala provisionen. Det var ju kunderna som ville ha kändistips, då kan de gott betala för det. Om ATG räknade ut det själv eller om det bara blev så vet jag inte, men marknadsföringen runt dessa andelar blev ju enormt omfattande. ATG:s andelspartners ägde marknadsföringen på lördagarna mot hugade spelare.

Någon mer analys än så gjordes nog inte. Spelet och pengarna flöt in, det blev pokalår, ATG:s omsättning ökade, man fick "lika villkor" med spellicenser, de viktiga ombuden med hög omsättning var kvar.

1: Jag är alldeles övertygad om att ATG:s förvandling av travspel till sifferspel har slagit väldigt hårt mot enloppsspel, DD och vardags-spelet. Dessutom är det mycket svårare att få andelsköpande nummerspelare till travbanorna.

2: Initialt har man ju hittat en hel del nya pengar som satsas, trots att de decimeras av provisionen. Men det är inte lika engagerade kunder, vinner de inget så hoppar de vidare när något roligt dyker upp. Det är lite som att kissa på sig. Det blir varmt och skönt till en början, men efter en tid blir det mer obehagligt.

3: Konsumentverket har varit väldigt flata mot de monopolföretagen och inte ställt några krav alls. Rimligen bör spel behandlas med ungefär samma lagstiftning som finansmarknaden, och krav på tydlig, rättvisande redovisning.

4: Wow! Om de samlats på ett ställe på nätet, eller är utspridda på 46 ställen spelar inte så stor roll. Det finns skalfördelar med att marknadsföra sig gemensamt under ett paraply.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grant (+12)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat