Citat:
Ursprungligen postat av Grant
Jag ser inte ditt argument för en avgift heller.
Mitt argument mot avgifter är ju högst personlig. Jag undviker avgifter där de går
att undvika. Och jag tog exemplet med banklån där lånet inte blir bättre bara för
att det finns en avgift. Sen om du läser tråden så skrev Viroid bättre än jag.
Sen fanns de ju de som försvarade avgifter med ett altanbygge men det är mer
off än min ovilja. Det finns till och med ett TV-program som heter "Fuskbyggarna"
där vi lär oss att inte betala i förskott.
I de fall produkten blir bättre när det påförs en avgift förstår jag diskussionen
men en avgift bara för att tycker jag är tveksam.
Nu väntar jag med spänning på ditt argument för en rejäl avgift på hästspel.
35% tycker jag är förmycket och du försvarar 45%. Det är roligt att vi är olika.
Mvh Uffe 
|
Jag har förstått din åsikt och de flesta är överens om att det redan är ett högt spelavdrag och att då betala ytterligare procent är i grunden en dålig affär. Dock betalar jag hellre extra procent och vet att det är ett bra system av en kunnig person än jag inte betalar något extra och köper grisen i säcken på riktigt. Men det är fortfarande inte det jag diskuterar. Du tycker det är fel att någon tar betalt för en tjänst de utför och det är det jag inte ser dig motivera någonstans.
Den som köper en andel är ju för lat för att göra ett system själv - eller för okunnig. Då kan man antingen betala för att köpa speltips, köpa någon tidning med idéer och kommentarer om samtliga hästar eller kan man köpa en andel från någon man tycker är kunnig. Samtliga dessa ovan har en avgift eller ett pris för själva tjänsten. Sen är det ju alltid anbud och accept som gäller för att en transaktion ska gå igenom. Vill någon sälja en tjänst där det kostar 2000 kr i månaden eller 10% av andelsspelets kostnad eller en summa på 30 kronor rakt av per köpt andel så är det ju en form av affärsidé. Finns det ingen efterfrågan så kommer tjänsten inte inbringa pengar eller får man förbättra tjänsten, alternativt sänka priset.
Men du är emot att man tar betalt för tjänsten i sig, och det har du inte förklarat varför du är. Då drar du in avgifter som uppläggningsavgifter på banklån. En mer relevant jämförelse hade varit om du på andelsspelet betalat 59 kr bara för att kunna köpa en andel och därefter betalat en procentsats. Så åter, varför är du emot att någon tar betalt för en tjänst?
Blir produkten bättre ifall en taxi tar betalt för den tjänsten? Där finns oftast en startavgift och sen betalar du både per kilometer samt per minut. Du får ju exakt samma tjänst ifall han kör dig helt gratis? Dock faller ju affärsidén att kunna tjäna pengar. Sen är det ju helt upp till dig ifall du vill betala det priset för tjänsten. Annars finns det buss, eller att lifta som är alternativen. Precis som med avgiften på andelsspelen så kan man antingen "lifta" genom att ta och "köpa" in sig där det inte finns en avgift om man tror det blir lika bra eller bättre, alternativt ej så mycket sämre att det är värt att avstå avgiften.
Jag tycker 1% är för mycket. Jag vill spela med positivt väntevärde. Men jag har inga problem med ifall någon vill ta 2%, 25% eller 500% i avgift så länge jag har valmöjligheten att kunna välja eller kunna avstå. Samma sak med streamingtjänster. Jag tycker personligen ingen är värd att betala för. Men jag bryr mig inte ifall de vill ta 119 eller 5000 kr i månaden. När jag anser det vara värt att betala så gör jag det.
Du förstår dock inte grunden i diskussionen. Du vill diskutera en åsikt som inte går att diskutera. Jag tycker det är fel att vara vegetarian kanske. Men om jag ser inte har argument för det kan vi inte diskutera. Framför allt inte om du menar att det måste vara fritt för varje människa att välja vad de vill äta. Så grunden jag kommer fram till är att det inte ska få vara fritt fram att ha tjänster som kostar pengar så länge det är frivilligt att använda sig av dessa?
Och som du sett är mitt argument för att kunna ta ut både 35% som ATG och 10% som många bolag gör är att det just är en fri marknad och det är helt upp till säljare och köpare att komma överens. En sak hade det varit om detta var något så viktigt för att kunna leva på planeten. Då hade jag ansett det vara fel att bli tvingad på stora avgifter.