Citat:
Ursprungligen postat av Solo
Jag anser att problemet med avgifterna på andelsbolagen är ungefär detsamma som problemet med avgifterna som tas ut för fonder på börsen. Avgiften, som av kundgruppen uppfattas som marginell för de förstår inte priset i långa loppet, står i 99,9% av fallen inte i proportion till värdet på "experttjänsten". Det skapar ett utrymme för tråkig marknadsföring genom namnsättning på bolagen och hänvisning till gamla resultat som kanske var tur och inte skicklighet.
Det man köper och som det finns värde i är dock att man får vara med på ett större system. Roligare att ha många hästar att hålla på och så ökar vinstchansen i omgången. Men resultatet blir som innan. Andelsköparen är som i princip alla travspelare redan speltorskar på sina egna små travsystem eller harry boy. Lite oftare kommer det komma in lite småvinster att spela bort på nya system.
Men trav är ett nöje och inte ett sparande så jag tycker ändå avgifterna är något som är ok trots att de flesta inte ser eller förstår avgiften eller hur bra systemet är. Travets största problem ligger inte här utan i den mycket mer komplexa motståndaren som kallas samhällsutvecklingen.
Sen kan jag tycka att det är rätt avslöjande att diskussioner runt avgifterna idag alltid slutar med att det i ena hörnet står spelläggare som ser det utifrån sitt perspektiv. Jag tror att många av dessa känner sig påhoppade och reagerar som de gör för att det är deras egon och travkunskaper som attackeras. Egentligen säger de: jag är värd avgiften, jag kan massor om trav och har vunnit en gång för länge sen och sen var jag jättenära den där gången i somras när Björns häst fick luckan fem meter för sent. Fattar du inte att jag är mycket bättre än dig på trav.
Bekräftelse från egna gruppen, det är drivkraften i allt. 
|
Eller handlar det om "jag suger på trav men varför ska jag jobba gratis"? Men då kommer alltid något stolpskott fram till att "men du får ju göra ett stort system och det är fan lön nog". Så verkar dock ingen resonera när det gäller andra saker i samhället där det ska betalas pengar till någon som lägger ner sin tid. Psykologer sägs väl ha egna problem och det är därför de utbildade sig till just detta... då borde de väl ändå jobba gratis?
Ändå rätt skönt att till syvende och sist så kan man välja i stort sett helt fritt hur man vill spela på trav...