Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-17, 10:11   #71
Cleon_9

Cleon_9s avatar

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 2737
Standard

Lite mer trollmat

Ska jämförelsen med bank användas känns det mer rimligt att jämföra att du köper fondandelar via banken. De tar då ut en förvaltningsavgift för att utföra den tjänsten. Fonder kan generera pengar men det finns ingen garanti för det. Men för de som inte kan/orka/vågar köpa egna aktier kan det vara ett alternativ, trots avgiften.

I Tillsammans-systemen kan man väl säga att spelläggaren då är nån form av förvaltare där man köper in sig hos den man anser kunna förvalta pengarna bäst. Att man sedan kan ha åsikter om hur stor den avgiften är förstår jag då den är rätt hög. Men för den som inte kan så mycket om trav alternativt vill vara med på ett större system för att ha större möjligheter till ett vinnande system är Tillsammans-systemen ett alternativ.

Det jag saknar hos de flesta spelläggare är att de redovisar hur deras Andelspel gått historiskt. Ska vi återigen jämföra med banken kan man där se utvecklingen på fonden i många tidsintervall, månad, 3 månader, 1 år, i år osv. Jag förstår att alla de intervallen kan man inte kräva från spelläggarna men åtminstone något jämförelsetal kunde jag önska. Den spelläggare jag köper av gör detta då han anger hur spelet gått sedan andelsspelet startade. Det uppskattar jag. Det kunde åligga Ombudet att fixa detta, men risken är väl att de flesta bolag skulle redovisa ett klart minusresultat.
Cleon_9 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat