Citat:
Ursprungligen postat av Trazan
Börjar bli en rätt lång tråd detta. Tvivlar väl på att det kommer resultera i några spektakulära slutsatser men ska ändå bidra med ett litet inlägg.
Ett ganska vanligt argument för avgifterna är att spelläggarna ska ha betalt för ”det jobb man lagt ner”. Av alla som drar in pengar i varierande storlekar på dessa avgifter på ATG Tillsammans är min gissning att det är ganska få som lägger ner ett särskilt omfattande jobb om man räknar detta i timmar. Jag är kapten för ett privat lag där jag oftast agerar spelläggare. Jag anser mig vara en initierad och seriös spelläggare men i och med att jag följer travet mer eller mindre dagligen lägger jag nog i regel endast ca 3-5 timmar varje vecka på att få ihop systemet. Och det är klart, det är några timmar som jag skulle vilja ha ersättning för om jag var på mitt vanliga jobb. Men (och detta är en springande punkt) detta är inte mitt vanliga jobb, det är något jag gör för nöjes skull! Att folk köper andelar i mitt lag gör att jag kan göra betydligt större system än jag skulle kunna göra själv. Det i sig är ersättning nog, jag skulle aldrig vilja ta någon extra avgift.
|
Vanliga jobb hit och dit... är det inte "lön nog" att få spela i världens bästa hockeyliga? Ska de verkligen ha betalt för det också? Kan de inte ha "sitt vanliga jobb" och sen hålla på med sin hobby på fritiden?
Återigen, tillgång och efterfrågan. Jag skulle aldrig lägga ner timmar av min tid för att andra ska få "åka på en räkmacka". Sen kan det variera vad jag vill ha i pengar. Är det inte tillräckligt så avstår jag. Även jag lägger spel privat utan att ta något betalt i det stora hela. Men då sker det helt på mina premisser. Jag spelar när jag vill och avstår när jag vill. Jag har själv drivit bolagsspel i flertalet år och då har "lönen" ofta varit en frivillig betalning efter att vi vunnit storvinster.
Har man t ex en väl uppbyggd blogg med affiliateavtal etc så kan det i sig vara "lönen" då de som hänger på i spelen betalar indirekt via sidan etc.
Men vill folk jobba ideellt så är det inga problem för mig. Det är ej heller några problem ifall folk betalar för att få göra systemen. Därför förstår jag inte de som blir upprörda på när det kostar pengar åt andra hållet. Det är ju helt upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på.