Nu har jag malt igenom silverfinalen i uppemot en timme för att hitta rätta spiken där, och det landar på Weekend Fun!
Han har gjort 5 raka starter i klassen nu inklusive final, och från överlag halvtaskiga spår. 1 vinst, 2 andraplatser och 1 fjärdeplats får vara ett överbetyg. Extremt nära seger vid en av andraplatserna dessutom! Nu har de fått bricka 4, rycker skorna och kör för ledningen.
Det kan bli halvt game over redan från start om Velvet Gio eller favoriten Global Trust lyckas ta emot honom. Men jag tror han har hygglig chans att ta sig förbi dem, tycker inte de är speciellt explosiva från start.
-Velvet Gio hade jag länge i tankarna, men jag tror helt enkelt inte att han klarar att ta emot dem i starten. Och även om rygg ledaren är en väldigt bra position så ska det mycket till för att bli lucka till slut i ett lopp som detta.
-Global Trust som favorit kan jag inte spika. Visst, bra avslutning senast och barfota nu. Men den har svikit flera gånger i enkla silverförsök där den varit skyldig att vinna. Dessutom finns det lite nerv i hästen och tittar man i historiken ser man att galoppstatistiken på just hemmabanan Solvalla är bedrövlig. If he wins, he wins som Dolph Lundgren kanske skulle säga. Är övertygad om att det i längden ändå är rätt val att gå emot en sån här favorit.
-Hawk Cliff övervägde jag länge, men sen blev det enkelt att välja bort den när jag kom in på startsnabbhet. Spår 9 låter kanske bra, men för en häst som öppnar som en traktor kan det lika gärna vara 12. Har gjort det mycket bra som ny i klassen de senaste starterna med Örjan. Men från det till att runda dem i en final? Knappast!!!
I guld sliter jag fortsatt med frågan, men det lutar väl åt att Milligans School får förtroendet nu i andra starten. Men det är möjligt att Piraten faktiskt får förtroendet trots bakspår. Det gäller att klura ut hur körningen kommer se ut första halvvarvet!