Jag börjar som vanligt bakifrån och har funderat mycket över de sista loppen under veckan:
Le Chapeau tar nog ledningen och har väldigt bra statistik därifrån. Den ska även köras där sägs det på förhand. Det är ett ganska klasslöst lopp och med en riktig kusk i vagnen kunde jag gott ha tänkt mig att chansspika den! Men som tränarkörd kan jag inte tro att den håller hela vägen. Crackajack spikade jag på V75 i januari, men då blev han för hetsig i ledningen. Vid senaste sverigebesöket som väntat fastlåst då de hade hopplösa stallorder på körningen. Han har gått segerlös nu i fem raka med några galopper. Med öppet spår, rätt kasst motstånd och en bra kusk ska den väl ha bästa chansen i loppet kanske. Problemet är ju att han öppnar så jävla dåligt, det kan bli lite för mycket vingel och spår på vägen. Jag undrar om inte en sån rackare som Orlando Triss kan vara en bättre spik. Om han kunde öppna riktigt bra vore jag övertygad, men det är ju inte heller någon snabbstartare. Global Unlimited har sett så jäkla tråkig ut på sistone att den inte finns på spik-kartan idag ens.
I sista blir det många rundor i badkaret för att bli klok på det. Det jag ändå är inne på är att Charrua Forlan spetsar och släpper till Muscle Hustle som sedan ska slås. Jag har med rätta dissat denna som favorit många gånger förut (1 seger på 13 försök ifjol), men nu är han ju på gång och faktiskt inte heller favorit. Bergh har pratat en del om Elitloppet för den här inför denna säsong och säger inför loppet nu att han kör för vinst. Det är rätt starka skäl som talar för seger här. Charrua har ganska bra statistik på sina comebacklopp, men om Robert nu kör offensivt från start tror jag inte de vågar eller vill svara. Volstead har läge och gör historiskt också bra ifrån sig i sina comebacker, men trots positiva kommentarer från Melander tror jag inte det blir helhjärtad laddning från start (öppet huvudlag) och utan spets tror jag inte de fixar det där och jag rankar den bara som fyra i loppet. Sorbet verkar faktiskt inte alls bli så stor favorit som jag på förhand trodde, och kuskbytet ser jag faktiskt som positivt. Kan bli favoritspik till slut, men just nu lutar det lite mer åt att duschdraperiet Bergh får förtroendet!