Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost
Det normala är just det som oftast inträffar, t ex att en 2%-are gör att värdeökningen blir ungefär mellan 10-15 gånger. Så klart det finns något som är normalt. Det betyder ju dock inte att det är något som är korrekt eller ens något som borde inträffa - förutom just att vi historiskt kan se hur olika procent rensar. Det som sker oftare än övrigt är väl det som får anses vara normalt.
Jag använder då "normalt" som "vanligt förekommande"
I övrigt som jag nämnt så är jag överens med dig!
|
Det är just det. När det inte finns någon fungerade förklaringsmodell som förutser "outliers" kan det bli lite hur som helst.
Om det hade funnits någon sådan "normalitet" hade vi kunnat förutsäga utdelningarna mha "förväntat systemrens" per avdelning. Men några uppskattningar av utdelningen med meningsfull noggrannhet fanns aldrig innan vi fick tillgång till insatsfördelningen och kunde räkna på förväntat radrens.
Den koppling mellan insatsfördelning och systemrens du nämner är vansinnigt mycket svagare än vad de flesta tror och går inte att förutse.
Vi kan följa detta i några V75-omgångar framöver genom att notera "Ev utd i nästa avdelning" för alla 2%are.