Citat:
Ursprungligen postat av Shooter
Att säga att man spelar för att gå plus i långa loppet är bara en bortförklaring när man inte vinner på de enskilda spelen. Ingen kan nämligen veta hur det kommer att se ut när man kolar eller lägger spelandet på hyllan och jag vet ingen seriös spelare som inte försöker vinna när den lägger ett spel.
|
Om du siktar på att sätta varenda spel du gör förstår jag att du gång efter annan skyller på otur, att reserverna vann och att du inte kunde gjort något annorlunda. Det är inte direkt utvecklande. En sådan spelartyp skulle jag rekommendera att samla alla insatser till ett enda speltillfälle och sedan köra på det, oavsett om det handlar om roulette eller megasuperspringburstspecialjackpot. Sedan är det dags att lägga av. Då slipper varians och viggar bita dig i baken med tiden.
I finansbranschen är en stockpicker som gör 51 av 100 förutsägelser korrekt på lång sikt en stjärna. Där finns det två typer av människor: de som kan hantera helheten med kort/lång sikt och de som inte kan det. Dvs de som förstår att världen inte går under när ett "spel" inte går in vs de som knäcks av det. De som förstår att nästan hälften av spelen blir torsk och att det är naturligt vs de som inser det. Och det är nästan omöjligt att få den senare kategorins människor att förstå den första.
Det är inte så svårt att sätta sig in i varians, förväntad avkastning och vad antalet lagda spel betyder för dessa. Eller att lära sig skillnaden mellan kort och lång sikt. Men det är ju bara en bortförklaring, skriven i efterhand av någon med facit i hand...