Citat:
Ursprungligen postat av Shooter
Det är stor skillnad på spel och handel med värdepapper och det är stor skillnad på hur olika personer hanterar dessa två skilda saker. Jag vet för jag håller på med bägge. Spel är alltid spel och där lägger jag inga stora pengar. Aktiehandel är något helt annat och där handlar jag med betydligt större belopp. Min värld är inte lika svart och vit som din, där du tror att det enbart finns två typer av människor. Min rekommendation till dig är att vidga synfältet.
|
Skillnaden är inte alls så stor - när det handlar om sannolikhets-, utfalls- och avkastningsanalys är den snarare minimal. Jag skulle säga att kunniga personer hanterar sina portföljer på samma sätt, oavsett om de består av enskilda finansiella instrument, sportspel eller enkelrader på V75 sammansatta till ett stort reducerat (eller i förekommande fall matematiskt) system.
Att använda två typer av agenter är ett retoriskt sätt att försöka visa skillnader mellan olika beteenden. Det är en förenkling för att underlätta (för de flesta) uppfattningen av en lite mer komplex verklighet. Det betyder alltså inte att det i verkligheten bara finns två typer av agenter (det finns alltså fler typer!), eller att världen bara är svart eller vit (det finns en gråskala och dessutom en myriad färgnyanser!). Balansgången mellan exakthet och begriplighet är svår.