Citat:
Ursprungligen postat av olle
Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?
Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt?
|
Till att börja med är det moms på det hela, så av 10% provision tar staten en femtedel. Sedan brukar man splitta det 50/50 (profilerade spelare kan kanske få en bättre deal, typ 65/35) mellan den som gjort systemet (spelläggaren) och ombudet som sköter marknadsföring och redovisning. På de slantar som betalas ut till spelläggaren, dras sociala avgifter först av, därefter beskattas det som inkomst av tjänst. Om du har 10 000kr i provision efter en lördag, så är 2 000kr moms, och om du sedan har 65% så går 1 255kr till sociala avgifter, och din lön före skatt är 3 945kr. Med 30% marginalskatt gör det 2 761kr i plånboken.
Många spelläggare har egna bolag där de också t.ex. har en andel i en häst vars utgifter kan betalas med oskattade slantar i bolaget, och så har man lite andra möjligheter att dra av för facklitteratur, dator och studieresor. Men det ger ju inga pengar i plånboken.