Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Jag är mer inne på att ta ansvaret och inte skriva system med så extrem högvinstpotential när det är fri flervarvning.
Sedan hade det INTE stått 35 rätta rader får 1,35 miljoner i rubrikerna. Det är jag tämligen tvärsäker på.
Om man ständigt gnuggar på med "vann mest i Sverige"-tugg så lär risken vara exakt noll att inte alla rubriker skriker "Tog hela potten" och "Ensam vinnare".
Den helt oinsatte andelsköparen som inte fattar att det var samma system x35 som vann läser inte heller av resultat på atg.se på det sättet.
|
Extrem högvinstpotential i all ära, det är rätt sällan det händer att det blir en ensam vinnare i praktiken. Och skulle det hända skulle det ändå vara mycket pengar varje andelsköpare vinner för en förhållandevis liten insats. Om man ser till köparnas alternativ så är det Harry Boy eller att följa någon tidning/nättjänst. Det är knappast någon som spelar för 200kr som köper Spelvärde eller liknande tjänst.
Att de stora ombuden tävlar mot varandra om vem som spelar in mest pengar är en naturlig del av hur det fungerar. Det gäller att synas som nätombud och suga in kunderna att köpa någon andel hos dem. Och handen på hjärtat, var skulle du helst köpa andelar? Hos spelbutikerna med massor av kunniga spelprofiler som flera gånger om året plockar hem stora vinster, eller hos någon Coop-butik där en anställd som varit på trav tre gånger i sitt liv (alla gånger bjuden av ATG) och som utgår från "5 tippar V75" och lägger till lite roliga hästnamn och någon kusk som är snygg.
Ombudstillsammans har ju fått kunder i hela Sverige att kunna köpa andelar av pålästa tippare istället för att tvingas hålla tillgodo med det som det lokala ombudet erbjuder. Och nej, de pålästa tipparna kommer aldrig att kunna erbjuda sina tjänster och sitt namn för en symbolisk ersättning på ett par hundralappar. De lägger så mycket tid på det så skall man dela med sig av kunskaperna behöver man ha ett rimligt konsultarvode.
Jag gillar inte. ur ett spelteoretiskt perspektiv. mångvarvade system. Jag skulle bli skogstokig om jag själv är t.ex. en av tre som satt sju rätt, men en av de tre var en multivarvad kupong som gjorde att jag fick 3% av potten istället för 33%.
Och ja, det kunde vara mer transparent mot kunden vad denne köper. Men vänder jag på myntet ser jag en hel del uppsida också.