Citat:
Ursprungligen postat av Good2cu
Lars Ohly är ju patetisk. Större hycklare får man ju leta efter. Ideologiskt (med det numera klassiska citatet "jag grät när Berlinmuren föll") är han ju i det närmaste efterbliven.
Jag röstar på M eller KD.
|
Vad i KD:s politik gör att du vill lägga din röst på dom? Är det inte konstigt att Ohly ska stå till svars och ta avstånd från allt vad "kommunister" gjort genom åren samtidigt som Göran Hägglund aldrig behövt kommentera saker som hans kristna värderingar lett till i historien och det har varit en del riktigt läskiga grejer?
Jag säger inte att Hägglund ska behöva göra det, men det är också fel att Ohly ska behöva göra det. Var det inte 1990 som Vänsterpartiet tog bort ordet Kommunisterna ur deras partinamn? Jag menar, släpp det nu. Samma liknelse kan väl göras om Sahlins tidigare snedsteg som kommer tillbaka titt som tätt men det Bildt sysslade med i Lundin Oil tas aldrig upp.
Men medierna går Alliansens ärenden och vill smutskasta Sahlin så ofta det går, troligtvis för att deras politik gynnar ledarskribenternas (läs: högavlönade) egna livsstil. Man är sig själv närmast och innan man drabbas av allvarliga sjukdomar eller kanske att föda ett förståndshandikappat barn så känns nog det allvarliga med nedrustningen inom sjukvården och sjukförsäkringen långt borta. om jag minns rätt så var det en moderat som nyligen drabbades av en allvarlig sjukdom och såg då hur det stod till i sjukförsäkringen. Vad gjorde då denna moderat när han upptäckte verkligheten och inte bara såg skattesänkningar som en kvalitétshöjande åtgärd utan att det fanns saker som var viktigare. Jo, han gick ur moderaterna för deras syn på sjuka och utanförskap saknar empati och solidaritet. Det är ju synd att det ska behöva hända såna saker för att man ska inse allvaret, men bättre sent än aldrig är det väl.
En del kanske vill leva i ett samhälle där 500 kr mer i fickan är viktigare än att våra sjuka/äldre kan leva ett drägligt liv. Så självisk är i alla fall inte jag utan jag vill leva i ett solidariskt samhälle. Jag tycker det var extremt otaktiskt av Socialdemokraterna att välja Sahlin som partiledare då hon associeras med tidigare bravader men för mig är inte det här ett personval utan ett val av vilken människosyn man vill att vårt avlånga land ska ha.
Jag såg Reinfeldt och Sahlin i en debatt nyligen och då kom nedrustningen inom äldrevården på tal. Sahlin berättade att hon hade träffat en sjuksköterska som fått mer i plånboken men samtidigt såg vad de pengarna kom ifrån då hennes mor bodde på ett äldreboende och knappt fick gå ut längre pga personalbrist. Då säger Reinfeldt som respons till det. "Vill du säga till den här sjuksköterskan att hon kommer få 1000 kr mindre i plånboken?" Det berättar ganska bra hur högersidan ser på empati vs $$$. Det Mona menade var ju att den här sjuksköterskan och många med henne hellre skulle se att hennes mor hade en dräglig tillvaro än att hon fick lite mer i plånboken. Det resonemanget verkade inte Fredrik kunna förstå...