Citat:
Ursprungligen postat av Good2cu
Angående sjukförsäkringen så var det något som inte bara Alliansen förstod att man var tvungen att förändra ( http://www.regeringen.se/content/1/c...9/e6d94a97.pdf , från 13 mars 2003 under S-regering Persson). Även LO la fram en rapport om förändringar i sjukförsäkringssystemet som de ansåg nödvändiga under den tid då 140 människor förtidspensionerades varje dag.
-------------------
Jag vet förstås inte vilken moderat du menar men man kan väl tänka sig att du menar den tidigare cancersjuke Johnny Munkhammar ( Munkhammar.org). Isåfall har du så fel man bara kan ha (han kandiderar för Moderaterna i valet 2010 dessutom). Läs gärna hans upplevelser och hans förslag på åtgärder inom sjukvården! ( Tankar om vården efter att ha fått cancer vid 35 års ålder - Artikel av Johnny Munkhammar - Newsmill).
Hans slutsats är ungefär tvärtom den du presenterar ovanför.
-------------------
Jag vill också leva i ett solidariskt samhälle. Jag förstår inte varför socialdemokrater skall se det så svart och vitt. Sjuka slängs väl inte ut och fattiga dör väl inte av svält för att man sänker inkomstskatterna med 500 kr?
|
Jag har aldrig sagt att sjukförsäkringen tidigare var perfekt. Men kom inte och säg att båda sidorna vill förändra den på samma sätt. En sida ser siffror, den andra ser människor. Det är den stora skillnaden.
-------------------
Om han kandiderar för Moderaterna i valet 2010 så var det inte han jag tänkte på. Den artikel jag tänkte på var i vintras någon gång och det vore väldigt konsigt om en moderat hoppade fram och tillbaka på det sättet i sina åsikter.
-------------------
Vad finansierar den sänkta inkomstskatten? Självklart dör inte folk av att det finns mindre pengar till välfärden, men deras levnadsvillkor blir avsevärt sämre. Det priset vill inte jag betala för att få lite mer pengar i plånboken.
För övrigt trevligt att man kan argumentera på ett trevligt sätt när det kommer till politik. Alltför många ser allt som svart eller vitt men det finns saker från båda sidor som är bra och i själva verket är de inte längre så långt ifrån varandra. Högersidan glider mer och mer åt vänster på skalan och det är ju bra.
Jag tycker det är beklämmande att det känns som ett personval, Reinfeldt vs Sahlin. Ideologi och människosyn är viktigt och det kommer bort i debatten som helt fokuserar på skatter och pengar.
En annan sak är ärlighet i sina löften till väljarna. 2006 gick Moderaterna och Kristdemokraterna till val med att man absolut inte skulle höja bensinskatten. Vad hände efter valet? Jo, Alliansen höjde skatten på bensin. Det är väl samma sak nu, så räkna med höjd bensinskatt även från Alliansen om de vinner valet. Även fast de inte vill säga det nu, det kan man ju tappa väljare på.