Citat:
Ursprungligen postat av kakan
Jag har aldrig sagt att sjukförsäkringen tidigare var perfekt. Men kom inte och säg att båda sidorna vill förändra den på samma sätt. En sida ser siffror, den andra ser människor. Det är den stora skillnaden.
|
En förändring var i vilket fall nödvändig.
Personligen anser jag förstås (eftersom jag i denna diskussion tar parti för Alliansen) att även Alliansen ser människor. Vi är ju trots allt en Allians som tror på solidaritet och individanpassad sjukvård, människor är olika och har olika vårdbehov (och olika möjlighet att arbeta). Att säga att vi bara ser siffror (för att vi inte förespråkar samma lösningar som oppositionen) känns inte schysst.
Citat:
Om han kandiderar för Moderaterna i valet 2010 så var det inte han jag tänkte på.
|
Okej, i så fall skall jag inte anklaga dig för att fara med osanning.
Citat:
Vad finansierar den sänkta inkomstskatten? Självklart dör inte folk av att det finns mindre pengar till välfärden, men deras levnadsvillkor blir avsevärt sämre. Det priset vill inte jag betala för att få lite mer pengar i plånboken.
|
Jag tror det finns mycket slarv, ineffektivitet, inkompetens, fusk etc. som går att stävja och på så sätt få ner kostnaderna för sjukvården (och lämna utrymme för att folk som jobbar skall få bestämma mer själva över sina pengar).
Citat:
För övrigt trevligt att man kan argumentera på ett trevligt sätt när det kommer till politik. Alltför många ser allt som svart eller vitt men det finns saker från båda sidor som är bra och i själva verket är de inte längre så långt ifrån varandra. Högersidan glider mer och mer åt vänster på skalan och det är ju bra. 
|
Faktum är ju att blocken är överens i ganska många frågor. Högersidan har väl framförallt glidit in mot mitten, samtidigt som vänstersidan (tänker då specifikt på sossarna) också glidit in mot mitten från sitt håll (framförallt under Perssons 10 år, t.ex. saker som friskolor, borttagen arvsskatt etc). Att partierna blir mer lika varandra är väl dock ett internationellt och inte bara svenskt fenomen. Man blir mer och mer överens helt enkelt.
Citat:
Ideologi och människosyn är viktigt och det kommer bort i debatten som helt fokuserar på skatter och pengar.
|
Verkligen. Skulle vilja ha en djupare och mer intellektuell/filosofisk debatt (slippa populistiska "vem-kan-lova-mest-till-pensionärer" eller "invandrarna-tar-våra-jobb" utspel).
Citat:
En annan sak är ärlighet i sina löften till väljarna. 2006 gick Moderaterna och Kristdemokraterna till val med att man absolut inte skulle höja bensinskatten. Vad hände efter valet? Jo, Alliansen höjde skatten på bensin. Det är väl samma sak nu, så räkna med höjd bensinskatt även från Alliansen om de vinner valet. Även fast de inte vill säga det nu, det kan man ju tappa väljare på. 
|
Okej, det är ju möjligt att de insåg att man var tvungen att höja bensinskatten för att minska CO2-utsläppen. Ett annat vallöfte var att ta bort värnskatten, det har man ju heller inte gjort. Man får väl ge och ta lite.
Generellt har dock Alliansen infriat sina vallöften, vilket förstås är positivt (att politikerna gör det som de har lovat).
Många vallöften infrias - DN.se