Jag tror äntligen att jag har nått ett genombrott med hjälp av det egenutvecklade datorprogrammet som gör en egen ranking med hjälp av en avancerad algoritm som baseras främst på historiska resultat, men även tar hänsyn till faktorer som startspår, distans, starttyp mm.
Jag har bakåtkört programmet ca 10 veckor tillbaka i tiden för att försöka komma fram till en optimal formel för att bedöma sannolikhet till vinst och på så vis skapa en egen ranking. Med hjälp av detta identifieras sedan spelvärda hästar. Jag har testat att vikta olika parametrar, men även delat in resultatet i olika kategorier.
Nedan ser ni resultatet.
Lopp UTANFÖR V64+V65+V75
Races included: 659
Units staked: 932
Units won: 881.45
Units result: -50.55 (ROI: 95%)
V64+V65+V75 (inklusive DD)
Races included: 350
Units staked: 467
Units won: 476.85
Units result: 9.85 (ROI: 102%)
Enbart V64 (inklusive DD)
Races included: 48
Units staked: 65
Units won: 57.25
Units result: -7.75 (ROI: 88%)
Enbart V65 (inklusive DD)
Races included: 234
Units staked: 312U
Units won: 313.6U
Units result: 1.6 (ROI: 101%)
Enbart V75 (inklusive DD)
Races included: 68
Units staked: 90U
Units won: 106U
Units result: 16 (ROI: 118%)
Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Races included: 112
Units staked: 155U
Units won: 238.45U
Units result: 83.45 (ROI: 154%)
Kombination V65 och DD
Races included: 78
Units staked: 112U
Units won: 207.15U
Units result: 95.15 (ROI: 185%) (!)
Jag känner mig rätt säker på att jag har lyckats hitta
ett vinnande spelmönster som kort och gott går ut på att man enbart spelar DD-lopp inom V65 enligt spelförslag från datorprogrammet.
Anledningen till att kombinationen V65 och DD är så pass vinstgivande är givetvis först och främst för att under DD-spel tillhandahåller flest bolag vinnarodds (4st vad jag känner till) jämfört med ett bolag (ATG) annars (förutom vid V64 och V75). Därtill tror jag att det beror på att det är jämnare lopp på V65 än t.ex. jämfört med V75, samt att den typiska spelaren har bättre koll på deltagande hästar i större lopp (t.ex. V75) än mindre glamorösa V65 lopp, vilket innebär att oddsmallen från spelbolagen således blir sämre under dessa lopp, vilket gynnar min egen ranking.
Värt att betona är givetvis att 78 lopp (enligt kombinationen V65 och DD) inte heller är en större mängd data, men med stöd från övrig data (t.ex. ROI 101% på 234 lopp inom samtliga V65 lopp) känns det betryggande, då 4 av 6 av dessa lopp bara har odds från ett spelbolag istället för fyra!
Jag har fortfarande idéer på hur man kan förbättra algoritmen, samt applicera mer spelteori såsom att satsa mer vid högre EV+ för att göra det lönsammare, dock känner jag mig väldigt nöjd med testresultaten så här långt att det känns som att det är dags för att sätta detta i praktiken under åtminstone en månad med start antingen denna vecka (imorgon eller fredag), eller senast på måndag nästa vecka.
Jag kommer att starta en ny tråd där jag delar med mig av tipsen samt att jag kommer att redovisa resultaten i ett spreadsheet.
Man får dock ha hänsyn till att variansen är väldig hög, närmare sagt gav t.ex. kombinationen V65 och DD med ROI 185% som värst 24 placerade spel (16 lopp) utan vinst i sträck med en vinst%/bet på 8.74% i snitt.
Vill även rikta ett stort tack till MultiSharp för sin ypperliga sida multiodds.com som har hjälp mig att ta fram historiska odds från flera spelbolag.
Vad är era synpunkter om detta? Om vi har tur kanske vi har ett motsvarande ”RAS”-TRAV-PICKS på gång?