Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-28, 09:29   #1
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Avrundning nedåt hos Svenska Spel


Tänkte ta upp en väldigt sjuk sak hos Svenska Spel som flera säkert redan blivit medvetna om. Det är nämligen som så att Svenska Spel avrundar nedåt till närmaste helkrona.

Det gör att när folk spelar andelsspel tillsammans och t ex har 50 andelar sålda så är det inte per person det avrundas nedåt utan per andel. Jag märkte detta för några månader sen men gick bara vidare med livet efter att jag fick höra det här absurda.

Men det var än värre än jag kunde förstå då. Igår fick mitt andelsbolag två elvor och sju tior. Dvs en samlad vinst på 198 kronor för elvorna och 203 kronor för tiorna. Så 401 kronor som ska fördelas på 50 andelar. Det blir 8.02 kronor per andel men jag såg att min betalning endast blev sju kronor per andel. Märkligt!

Svaret jag fick var att varje vinstgrupp för sig avrundas nedåt. Hur sjukt blir inte det? Det kunde dock varit än värre, nämligen att varje vinstgivande rad avrundas nedåt. Då hade vi pratat konfiskering i nivå med ATG.

Men skulle man i ett litet bolag sälja 50 andelar där insatsen t ex är 2 kr per andel (om det nu är möjligt med så låg) och sen vinna genom att få en elva och tre tior med vinstbelopp på 49 kronor samt 3x16 kronor så är det åtminstone en återbetalning på 97%, men här går då SvS in och tar samtliga pengar då återbetalningen per andel blir 0.98 kr på elvan och 0.96 kr på tiorna. Visst, ingen större skillnad kanske mot att bara sno halva beloppet om hela summan räknats ihop.

Men vad är detta för något?

I samband med övriga saker just nu - dålig spelform, hög stressnivå etc så beslutade jag mig för att bara lägga ner allt spel på obestämd tid. Man tröttnar helt enkelt! Så mycket kan en liten droppe göra ibland
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat