Tyckte det var jäkligt intressant på slutdebatten när de kom till integration och invandringsdelen, jag höll fullständigt med det alla partier sa då. Det intressanta är att det är precis vad SD har sagt innan, och att det är det totala motsatsen till hur verkligheten ser ut. Typiskt valfläsk. Partier som styrt landet sen massinvandringen börjar hade helt rätt syn på saker och ting, och ändå har det gått så fel... vad kan det bero på?
Jag är ingen rasist alls, min bäste polare är alban och bor nära ett av områdena där invandrarna först kommer till Sverige. Det är ett samhälle med cirka 1000 personer och i princip alla invandrarna bor i samma hyreshus och inväntar socialbidrag och blir segregerade. Jag själv känner några av de yngre, och har spelat fotboll med dem o.s.v. flera av dem är jättetrevliga. Dock lever de i som en annan värld. Kulturkrocken är så påtaglig. Det är mycket skräp och skit runt husen, gamla bergsprängare spelar ut från öppna fönster, skitbilar står på parkeringen, och 200 meter därifrån ligger idylliska radhus med vältrimmade gräsmattor, studsmattor och gasolgrillar. Det är fel tycker jag. Inte "spännande".
Barnen sattes i "förberedelseklass" i skolan (mellan/högstadie, så jag vet inte hur det är nu) så de blev segregerade där. Visserligen inget ont om en klass där de fick lära sig svenska, men vi blev i skolan aldrig tvungna att umgås med dem. Ingen "kick-off" eller liknande. Det märktes tydligt också att de mer öppna invandrarna som lärde sig svenska o.s.v. blev behandlade bättre av svenska barn. Inget konstigt med det, men det krävs inget geni för att räkna ut att invandrarna höll ihop, och det byggdes upp grupperingar i skolan. Därför finns det mycket rasism här också. Once again krävs det inget geni för att räkna ut varför. Många invandrarbarn var odrägliga, inte p.g.a. deras hudfärg utan p.g.a. att de såg ner på svenskarna lika mycket som svenskarna såg ner på dem. P.g.a att vi inte lärde känna varandra.
Det var en rejäl omsättning av invandrare dock, och när de fick uppehållstillstånd flyttade den större delen till större ställen som t.ex. Gävle. Där har de såklart kvar sina ideal, flyttar till nya invandrartäta hyreshus och fortsätter bli segregerade. I det här läget är det bekvämt, och för dem inte ett problem mer än det är ett problem för oss. Med andra ord är det Sveriges ansvar att ta.
Jag tänker rösta på SD 2010 för att de är de ända som vågar ta upp frågan på riktigt. Mitt hopp är inte att SD ska bli något ledande parti eller bli ett etablerat riksdagsparti, utan mitt hopp är att de etablerade partierna ska ta frågan på allvar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|