Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-31, 12:38   #271
olle

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61666
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det är väl snarast så att koncentrationen av resurser till storbanor gjort att det varit svårt att bygga nya travbanor i närheten? Solvalla har gjort att det varit omöjligt att ha en travbana i t.ex. Uppsala eller Nyköping. Åby har gjort att det saknats travbana i Borås, Varberg och i Trestadsregionen. Jägersro har gjort det svårt att ha en travbana i Helsingborg och Kristianstad. Sådana lokaliseringar hade helt enkelt urgröpt de stora banornas tävlingsprogram.

För att fylla storbanornas tävlingskalender krävs gigantiska upptagningsområden.

De stora städerna saknar landsbygd. Det är svårt att hitta aktiva som bor på Södermalm, i Rosengård eller i Örgryte.

Jag gjorde ett litet experiment. I min lilla by där det bor runt 2000 människor finns det enligt Svensk Travsport 14 personer med licens. Slår man istället in t.ex. Lidingö (som ändå är bitvis ganska lantligt) så finns det EN person med travlicens, av 35 000 personer. Danderyd har tre, Täby fem.

Av alla som har postadress Stockholm, flera hundratusen människor, är det 15 som har travlicens, Göteborg 14 och Malmö 38. Malmös siffra sticker ut åt det positiva hållet, men räknat per capita är det inget vidare. Generellt är det svårt att träna häst i städerna, trav är en landsbygdssport med stort engagemang på många håll.

När det kommer till ägande rätar det ut sig en del, större orter har generellt sett fler ägare registrerade än mindre orter, men det är fortfarande överrepresentation av ägande på mindre orter i förhållande till antalet människor som bor där.

Om vi gör som du vill göra Olle så får vi inte mer än kanske 20 tränare och 100 ägare kvar i sporten, på några få banor. Det kommer inte locka till spel, det kommer inte bli mer pengar av det, utan miljardärerna som äger hästarna kommer få köra mestadels om sina egna pengar.
Det har väl sin naturliga förklaring att det inte finns travtränare med stora hästgårdar mitt i storstäderna. Borde bli svårt att få lönsamhet i verksamheten om mark ska köpas upp för att bygga hästgårdar där. Jag reser frekvent mellan Malmö och sydöstra Skåne. Inte många minuter efter att tåget passerat det sista höghuset i Malmö börjat hästgårdarna dyka upp med täta intervaller.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat